Talán még sosem adhattunk hírt egyszerre ennyi magyar részvétellel zajló kiállításról a nagyvilágban, s külön öröm, hogy több fogadó intézmény is a maga nemében a legfontosabbak

Kortárs magyarok külföldi kiállításokon XIX.

Talán még sosem adhattunk hírt egyszerre ennyi magyar részvétellel zajló kiállításról a nagyvilágban, s külön öröm, hogy több fogadó intézmény is a maga nemében a legfontosabbak közé tartozik.

2016-05-19

A New York-i Guggenheim Múzeum Moholy-Nagy László életművét bemutató nagyszabású kiállításához kapcsolódva május 7-én Modernity X Hungary címmel összművészeti fesztivál kezdődött az amerikai nagyvárosban. Az augusztus 14-ig tartó rendezvénysorozat programjait a New York-i Balassi Intézet - Magyar Kulturális Központ koordinálja, a művészeti tartalmak létrehozásában a fesztivál együttműködő partnerei az Art Market Budapest, a Budapest Music Center és a New York-i Alma-On-Dobbin művészeti alapítvány. A gazdag programból az artPortál profiljába illő fotókiállításokat emeljük ki, melyek Moholy-Nagy személyének és munkásságának apropóján a XX. század és napjaink magyar fotóművészetére irányítják a figyelmet. A magyar fotográfia klasszikus mesterei mellett a két tárlaton számos kortárs fotóművész is bemutatkozási lehetőséget kap, névsoruk a kiállítás szórólapján olvasható:

A Modernity X Hungary fotókiállításainak szórólapja. Az Art Market Budapest jóvoltából

 

Az első, IMPACT: Abstraction & Experiment in Hungarian Photography című tárlat május 10-június 18. között, míg az ECHOES: City, Society, Conflict & Self in Hungarian Photography címet viselő második június 23-július 30. között látogatható a Magyarországgal való együttműködést kiemelt súlypontként kezelő és a budapesti 2B Galériával partneri kapcsolatot ápoló Alma-On-Dobbin művészeti alapítvány galériájában. A két tárlat a Magyar Fotográfiai Múzeum és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közreműködésével mintegy 170 fotóművészeti alkotást tesz hozzáférhetővé az amerikai közönség számára.


Czigány Ákos: Sky R0012490, 2010, inkjet print, a művész és az Art Market Budapest jóvoltából

A párizsi Musée des arts et métiers a világ talán legpatinásabb technikatörténeti múzeuma, melynek gyűjteményében olyan legendás találmányok találhatóak, mint az eredeti Foucault-inga vagy a méter etalonja. Szeptember 4-ig itt látható a luxemburgi MUDAM-mal közösen szervezett Laboratoires de l’art című kiállítás, amelynek alapgondolata a képzőművészet, a technikatörténet és a tudomány közötti kapcsolódási pontok bemutatása. A tárlaton a múzeum gyűjteményéből válogatott találmányokat és szemléltető tárgyakat együtt mutatják be kortárs képzőművészek munkáival. A kiállított művek között szerepel Csörgő Attila Cím nélkül (1 tetraéder + 1 kocka + 1 oktaéder = 1 dodekaéder) című kinetikus konstrukciója. A „platóni bábszínház”, ahogy egy kritikusa jellemezte, szabályos geometriai testeket alakít át és rendez újra folyamatos mozgással. Az itthon is többször bemutatott mű a MUDAM gyűjteményében található.

Csörgő Attila: Cím nélkül (1 tetraéder + 1 kocka + 1 oktaéder = 1 dodekaéder), 2000, fémváz, fapálcika, cérna, görgő, elektromotor, 180 x 110 x 80 cm. Fotó: Csörgő Attila, a művész jóvoltából

Az Essl Art Award CEE 2015-ös pályázatán a shortlist-en volt és végül a VIG (Vienna Insurance Group) Special Invitation meghívás nyertese lett Bálint Bence, aki a pályázaton részt vett további hét közép- és kelet-európai ország egy-egy meghívott művészével együtt május 11-június 3. között állítja ki munkáit a biztosítótársaság bécsi székházának kiállítótermében, az Ausstellungszentrum am Ringturm-ban. Philippe Batka kurátor olyan munkákat válogatott a kiállításra, melyekben a művészek saját lehetőségeiket és azok határait igyekeznek felmérni a társadalmi folyamatok befolyásolásában.

Bálint Bence: Cím nélkül, ´13 Beograd, a The very moment sorozatból, 2013, analóg fotó, © Bálint Bence

Maurer Dórának a világ egyik vezető kortárs galériája, a londoni White Cube szentel egyéni tárlatot május 24-július 9. között. A helyszín a galéria két londoni kiállítóhelye közül a Mason’s Yard, ahol 2006-os megnyitása óta olyan ismert művészek tárlatai voltak láthatóak, mint Gabriel Orozco, Jeff Wall, Georg Baselitz, Andreas Gursky, vagy Anselm Kiefer. A kiállítás nem retrospektív ugyan, de a kiválasztott alkotások 1972-től kezdve több mint négy évtizedet ölelnek fel úgy, hogy egy tőről fakadásuk jól követhető legyen. A tárlat az 1979-ben készült sorozatmunka, a 6 out of 5 (5-ből 6) címét viseli. Maurer legújabb munkái közül azok az egyenként 6 méter hosszú fali installációk láthatóak, melyeknek elemei és színei az utóbbi 2-3 évben készült, kiállításokon már szerepelt IXEK elnevezésű képtárgyak – gondolati – szétbontásából származnak. A kiállításra katalógus is készül.

Maurer Dóra: Stage I., 2016, rétegelt falemez, akril, egyenként 55x100 cm, az installáció: kömacell (préselt PVC) lemez, akril, kb. 2000 x 6000 cm. A művész jóvoltából.

Maurer Dórával lényegében egyidejűleg, május 23-június 12. között Gáyor Tibor is kiállít Londonban, a Carl Kostyál galériában. A tárlat, aminek témáját az itthoni szcénában is jól ismert galerista választotta, Gáyor Tibor 2003-as, a Fészek Galériában megvalósított, körkörös élményt nyújtó, különböző méretű, vörös, kék, narancs és sárga színű, email bevonatú alumínium gúlákból álló térberendezésének a londoni galéria adottságaihoz igazított változata. A Fészek-beli eredeti installáció és kiállítás mint ünnep, a római évvégi szaturnáliát vette mintául és a római ház védő istenségeinek nevét viselte: Lares et Penates; ez lett a londoni bemutató címe is. 

Gáyor Tibor: Sarok-plasztika, alumínium, email, 117 x 93 x 47cm és 93 x 70 x 117 cm. A művész jóvoltából

A karintiai Neuhausban 2006-ban megnyílt és az alapítójának nevét viselő Museum Liaunig Ausztria legnagyobb kortárs magánmúzeuma, tekintélyes, néhány magyar képzőművész alkotásait is magába foglaló nemzetközi kollekcióval és fontos időszaki kiállításokkal. A minden évben májustól októberig látogatható múzeum idei, Augen-Blicke (Szem-pillantások) című tárlata a gyűjtemény új szerzeményeit, 64 művész 180 festményét, rajzát, plasztikáját és objektjét mutatja be, köztük Lajos Edit, Gáyor Tibor és Maurer Dóra munkáit olyan külföldi mesterek társaságában, mint – többek között – Erwin Wurm, Markus Lüpertz, Maria Lassnig vagy Tony Cragg. 

Lajos Edit: Big dragon, 2010-2013, akril, vászon, 120 x 300 cm, a művész jóvoltából

A múzeum fontos része a szoborpark, mely idei megnyitása alkalmából, május 1-én új, kifejezetten ide készült plasztikával, Megyik János Bildwerk című munkájával gyarapodott, aki a Liaunig-kollekcióban már korábban is képviselve volt.


Megyik János: Bildwerk, 2000–2016, corten acél, 600 x 479,5 x 221,1 cm, fotó © Megyik János

Újabb csoportos kiállításon láthatóak ifj. Szlávics László és Szabó Virág munkái az éremművészetre és kisplasztikára szakosodott New York-i Medialia ... Rack and Hamper Gallery-ben. A május 28-ig látogatható, A point of view címet viselő tárlaton Mashiko Nakashima kurátor válogatásában ifj. Szlávics Lászlótól számos vert vörösréz érem és három bronz, míg Szabó Virágtól egy egyedi bronz kisplasztika szerepel. 

ifj. Szlávics László: Idegen bolygón, 1981, bronz, öntött, Ø 95 mm. A művész jóvoltából

A lengyelországi Gliwicében működő Galeria Está-ban június 20-ig látható a konkrét művészet különböző megközelítésmódjait négy kortárs alkotó művein keresztül bemutató kiállítás, melyen a német Reinhard Roy, a szlovák Viktor Hulik és a lengyel Jan Pamuła mellett Haász István is részt vesz. Az In between című tárlaton Haász az utóbbi években készült relief-szerű objektjeivel szerepel. Ezzel párhuzamosan Haász munkáit egy másik lengyelországi tárlaton is bemutatják: a łódźi Irodalom Házában működő Galeria L-ben megnyílt Rend és véletlen című kiállításon rajta kívül Ingo Glass is szerepel további több mint félszáz, nagyobbrészt lengyel művész társaságában.

Haász István egyik munkája előtt a többi kiállító művész és a kurátor társaságában a gliwicei tárlat megnyitóján. Forrás: a galéria honlapja

Igen fontos képzőművészeti projekt valósul meg az idei Bécsi Ünnepi Hetek keretében május 25-június 19. között az Alte Post épületében: a Universal Hospitality című kiállítás olyan témákat feldolgozó különböző művészi pozíciókat mutat be, melyek valami módon kapcsolódnak a migráció kérdésköréhez és azt vizsgálják, hogyan alakul ki egy újfajta nacionalizmus, miért és milyen politikai, társadalmi, gazdasági környezetben növekszik a populista, idegenellenes nézetek népszerűsége, milyen lehetőségei vannak az adott helyzetben a művészeknek. A projekt erős magyar részvétellel valósul meg: András Edit és Németh Ilona a négyfős kurátori team tagjai, míg a kiállító művészek között Cséfalvay András, Borsos Lőrinc, Nemes Csaba, a Société Réaliste/Gróf Ferenc és KissPál Szabolcs szerepel. A kiállítás május 24-i megnyitóján elhangzik majd a Société Réaliste „Egyetemes himnusza”, az ENSZ 193 tagállama himnuszainak matematikai átlagolásából született kísérleti zenei mű is. A kiállításhoz – ugyancsak több magyar résztvevővel – háromnapos nyílt fórum is kapcsolódik, ennek részletes programja itt olvasható.

Nemes Csaba: Central European Orient (Állatkert, Budapest), 2016, olaj, vászon, 90 x 120 cm, a művész és a Knoll Galéria jóvoltából

Az Erika Deák Munich Temporary Gallery-ben, Deák Erika – egyelőre – még ideiglenes galériájában Tension and Harmony címmel június 11-ig tekinthető meg Bak Imre kiállítása.  A Burning Anxiety című, 2014-ben született festmény köré rendezett anyag a művész utóbbi öt évben született, a tér és a mélység ábrázolásának lehetőségeit vizsgáló műveiből válogat.

Bak Imre: Burning Anxiety, 2014, akril, vászon, 140 x 210 cm, a Deák Erika Galéria jóvoltából

A Sepsiszentgyörgy Székelyföld Kulturális Fővárosa 4 éves rendezvénysorozat utolsó állomása, a Kép évének programja keretében május 24-én a Lábasházban nyílik meg Korniss Péter fotóművész kiállítása. A kizárólag fekete-fehér munkákból összeállított tárlat anyagának első része a hagyományos paraszti világ képeiből áll az 1967 és 1989 közötti időszakból, míg a második rész az 1990-es és 2000-es évek változó világáról és a megváltozott fotográfiai közelítésről ad számot.

Korniss Péter: Falumúzeum, 2007, a művész jóvoltából

El-Hassan Róza már visszatérő vendég Bázelben. A Kunstmuseumban rendezett nagysikerű szólótárlata után most a városhoz tartozó Riehenben, a Beyeler Alapítvány tőszomszédságában lévő Kunst Raum Riehen-ben mutatkozik be Martha Rosler amerikai képzőművésszel közös kiállításán. A Future’ Dialect címet viselő tárlatra El-Hassan kezdeményezte Rosler meghívását, hogy saját, a szíriai polgárháború inspirálta sorozatát, a Breeze-t együtt mutathassa be az idősebb amerikai pályatárs House Beautiful: Bringing the War Home sorozatával, ami kollázsokban, plakatív alkotásokban dolgozza fel a vietnámi és az iraki háború traumáját. E tárlat esetében fontos az időzítés is: a május 28-július 3. közötti időpont azt jelenti, hogy az anyag az Art Basel idején is látható lesz, amikor ez a kiállítóhely is „csúcsra jár”. A tárlat kurátora Isabel Halene Bázelben dolgozó német építész.

El-Hassan Róza: Fragmentum, vályogfal, 2015, fotó: Csörgő Anna. A művész jóvoltából

Közös kiállításon szerepel a hollandiai Leerdamban Zalavári József szobrászművész, formatervező és Botos Péter üvegművész. A Broft Gallery az üvegművészet fontos európai kiállítóhelye, de gyakran mutatja be más képzőművészeti műfajok geometrikus irányzatokhoz tartozó képviselőinek munkáit is. Zalavári rozsdamentes acélból készült plasztikái és Botos üvegszobrai május 29. és július 3. között lesznek láthatóak a galériában.

Zalavári József és Botos Péter kiállításának meghívója a művészek több munkájával. Botos Péter jóvoltából

Szerző: Emőd Péter
Cimkék: fotó, kiállítás, kortárs művészet, galériák, magyarok külföldön,

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

Kortárs magyarok külföldi kiállításokon XVII.

Csaknem harminc magyar kortárs művész nemzetközi szerepléseiről adunk hírt. És van köztük egy, akinek hat szóló show-ja látható ezekben a napokban.

Kortárs magyarok külföldi kiállításokon XVI.

Az elmúlt hetekben jobbára németországi bemutatkozásokról kaptunk hírt, de beszámolunk franciaországi és macedóniai csoportos tárlatokról is. Európán kívülre ezúttal éremművészek jutottak el. Körkép.

Kortárs magyarok külföldi kiállításokon XVIII.

A friss hírek zömét ezúttal ausztriai, francia- és olaszországi szereplésekről kaptuk, s ha a földrajzi választék a szokottnál kicsit szűkebb is, a korosztályi és műfaji spektrum annál gazdagabb.