A Bookmarks-szal elindult sorozat megérkezett a tengeren túlra. Az Elizabeth Dee Gallery-t kérdeztük, miért vállalták be? „Magyar művészek külföldi kiállításokon”, különkiadás.

New York meghódítása? A 60-as és 70-es évek magyar művészete az Elizabeth Dee Galleryben

A Bookmarks-szal elindult sorozat megérkezett a tengeren túlra. Az Elizabeth Dee Gallery-t kérdeztük, miért vállalták be? „Magyar művészek külföldi kiállításokon”, különkiadás.

2017-04-27

Aki figyelemmel kíséri a II. világháború utáni és kortárs magyar művészet nemzetközi pozícióinak alakulását, jól emlékszik még a Bookmarks-ra, a nagy kölni művészeti vásár, az Art Cologne keretében két évvel ezelőtt bemutatott kiállításra, ami három budapesti galéria, az acb, a Kisterem és a Vintage összefogásának eredményeként jött létre.

A Bookmarks komolyabb nemzetközi visszhangot váltott ki és fontos lépést jelentett a korszak magyar művészetének szélesebb körű nemzetközi megismertetésében. A kiállítás utáni megnövekedett érdeklődést jelezték az újabb múzeumi és galériás kiállítások több, a nemzetközi szcénában vezető szerepet játszó országban és a nemzetközi műkereskedelemben elért, előrelépést jelentő árak is, melyekről az artPortal is rendszeresen beszámolt.

Bak Imre: NAP - BIKA - ARC, 1976, akril, vászon, 220 x 300 cm, az Elizabeth Dee, New York és az acb Galéria, Budapest jóvoltából

Most ismét egy nagyobb lépés megtételére kínálkozik jó esély: egy tekintélyes New York-i galériában, az Elizabeth Dee Gallery-ben  május 1-én nyílik meg a With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies (Mások szemével: a hatvanas és hetvenes évek magyar művészei) című kiállítás, ami a címben jelzett évtizedek 30 vezető magyar képzőművészének mintegy 100 műve segítségével ad keresztmetszetet a kor legfontosabb itthoni törekvéseiről, a ma is aktív művészek esetében kiegészítve a válogatást később készült, esetenként egészen friss munkáikkal is. (A kiállító művészek tekintélyes névsora itt.) Ez lesz az első tengerentúli tárlat ennek az időszaknak az itthoni művészetéről és jónéhány alkotó munkái szerepelnek először New Yorkban.  

Ladik Katalin: Poemim, 1978/2016, zselatinos ezüst, ed. 2/5 + AP, fotó: Póth Imre, 6 db fotó, à 28,5 x 40 cm, az Elizabeth Dee, New York és az acb Galéria, Budapest jóvoltából

Tanulságos felidézni, hogyan jutott a Magyarországgal  korábban nem foglalkozó Elizabeth Dee Gallery arra az elhatározásra, hogy most önálló tárlatot szentel magyar művészeknek. A galéria tulajdonosa három olyan kiállítást említett, amelyek megérlelték benne a mostani tárlat gondolatát: az első – időrendi sorrendben haladva – nem meglepő módon a kölni Bookmarks volt; a második, ugyancsak 2015-ben, a New York-i MoMA-ban rendezett Transmission: Art in Eastern Europe and Latin America, 1960–1980 című csoportos kiállítás, melyen igen nagy hatást gyakoroltak rá Maurer Dóra munkái; a harmadik pedig a Moholy-Nagy László műveiből rendezett nagyszabású kiállítás, ami a New York-i Guggenheim Museum és az Art Institute of Chicago után június 18-ig még megtekinthető komoly visszhangot kiváltott körútjának utolsó állomásán, a Los Angeles County Museum of Art-ban.

Pinczehelyi Sándor: Elképzelés, 1972, zománcozott vaslemez, 131 x 131 cm, reprodukció:
Varga-Somogyi Tibor, az Elizabeth Dee, New York és az acb Galéria, Budapest jóvoltából

Dee ezek hatására döntött úgy, hogy a galéria évi két, történeti visszatekintés-jellegű kiállítása közül az idei tavaszit a magyar szcénának szentelik. A galéria fő profilját egyébként a kortárs, zömmel amerikai művészet jelenti. Alapítója és névadója, Elizabeth Dee nemcsak saját galériájával vált a színtér ismert szereplőjévé, hanem az időközben Brüsszelben is megjelent, New Yorkban már komoly hagyományokkal rendelkező rangos vásár, az Independent társalapítójaként is.


Tót Endre: Nagyon különleges örömök - Örülök, ha melletted állhatok, 1971-76, zselatinos ezüst, 11,9 x 9 cm, az Elizabeth Dee, New York és az acb Galéria, Budapest jóvoltából

A magyar tárlat vendégkurátorának a galéria Szántó András New Yorkban élő művészeti tanácsadót, újságírót kérte fel, aki a kinti és a hazai szcénában egyaránt terepismerettel bír. Szántó, aki a kiállításhoz impulzusokat adó események között megemlítette Ladik Katalin idei Documenta-meghívását is, számos intézménnyel működött együtt a tárlat előkészítése során. Fő partnere az a három budapesti galéria – az acb, a Kisterem és a Vintage – volt, melyek a kiállító művészek döntő többségét képviselik és már a Bookmarks-projektben is meghatározó szerepet játszottak. De hozzájárult a kiállítás létrejöttéhez egy vezető londoni galéria, a White Cube, személy szerint Katharine Kostyál is, aki Maurer Dóra tavaly nyári White Cube-os kiállításának volt a kurátora.

Ilona Keserü Ilona: Falikárpit sírkőformákkal (faliszőnyeg), 1969, varrás, vegyfestett lenvászon vászonbéléssel, 156 x 370 cm, fotó: Horváth S. Gábor. Az Elizabeth Dee, New York és a Kisterem, Budapest jóvoltából

A kiállításon szereplő művek nagyobbik része megvásárolható; néhány, nem eladásra szánt munka azért került be a válogatásba magyar magángyűjteményekből, hogy a látogatók teljesebb képet kapjanak az adott korról és a kiállításon szereplő művészek munkásságáról. A műtárgyak mellett a tárlaton az akkori politikai légkört, a művészek út- és kiútkeresését az amerikai nézők számára is érzékeltetőve tevő dokumentumok is szerepelnek, melyeket az Artpool Művészetkutató Központ bocsájtott rendelkezésre.

Jovánovics György: Konklúzió II., 1986, gipsz, 60 x 80 x 8 cm, fotó: Bak Ágnes – Tihanyi Bence. Az Elizabeth Dee, New York és a Kisterem, Budapest jóvoltából

Florence Lynch, a galéria értékesítési és PR-igazgatója elmondta, hogy a kiállítás, bár még meg sem nyílt, az első sikert már learatta; a sajtó részéről nagyszámú kérés érkezett az előzetes megtekintésre, néhány beharangozó írás pedig már meg is jelent, „rendkívül frissnek és ma is relevánsnak” minősítve a bemutatott anyagot. A galéria számít a múzeumok és más galériák érdeklődésére; elképzelhetőnek tartják, hogy diákok a kiállítás hatására kutatási témául választják a magyar neoavantgárdot és persze bíznak abban, hogy számos munkát sikerül közvetíteniük fontos köz- és magángyűjteményekbe. Azt tervezik, hogy a magyar művészekkel való együttműködés nem egyszeri aktus lesz, hanem egy tartósabb kapcsolat kezdete is.

Beke László: Kézfogás akció - Cseh, szlovák és magyar művészek találkozója, Galántai György Kápolnaműterme,  Balatonboglár, 1972, silver print, 54 x 40 cm, ©Beke László, az Elizabeth Dee, New York és a Vintage Galéria, Budapest jóvoltából  

A kiállításra a Külgazdasági és Külügyminisztérium és a New York-i Magyar Kulturális Központ támogatásával gazdagon illusztrált katalógus is megjelenik, ami Szántó András esszéje mellett Fehér Dávid és Kürti Emese tanulmányait, valamint Winkler Nórának a kor szemtanúival és szereplőivel, többek között néhány, a kiállításon is képviselt művésszel készített interjúit is közli. A tárlathoz kapcsolódóan a galéria szervezésében május 6-án panelvitára kerül sor, melyen Winkler Nóra moderálásával a katalógusban megjelenő tanulmányok szerzői, azaz Szántó András, Kürti Emese és Fehér Dávid vesznek részt.

Gáyor Tibor: Hommage a Albers, 1975, akril, fatábla, 100 x 100 cm, © Gáyor Tibor, az Elizabeth Dee, New York és a Vintage Galéria, Budapest jóvoltából

Az egészen augusztus 12-ig látogatható tárlatra a későbbiekben még visszatérünk.

Szerző: Emőd Péter
Cimkék: magyarok külföldön, műkereskedelem, gyűjtési stratégiák, hatvanas évek, hetvenes évek, neoavantgárd,

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

"Kell egy narratíva" – Három galéria közös megmozdulása

Az acb, a Kisterem és a Vintage állt össze egy közös kiállításra. És részben azért is, hogy rámutassanak, mi volna a közintézmények dolga. Miért most? Miért ezt? Az artPortal Valkó Margitot kérdezte.

Sikert jósol a vezető német művészeti folyóirat a Bookmarks-nak Kölnben

Régen szentelt ekkora terjedelemet az utóbbi évtizedek magyar képzőművészetének a legtekintélyesebb német művészeti havilap.

Bárki bármit mond: magyar siker a kölni vásáron

Sportnyelven szólva, jó volt magyarnak lenni Kölnben a múlt héten: a Bookmarks a legfontosabb németországi művészeti vásáron is komoly szakmai és közönségvisszhangot keltett.