Időben szólunk: áprilisban a klasszikus magyar fotográfia legismertebb mestereinek munkáira lehet licitálni. Kertész, Moholy-Nagy, Brassai New Yorkban.

New York: szenzációs magyar tételek a Phillips fotóárverésein

Időben szólunk: áprilisban a klasszikus magyar fotográfia legismertebb mestereinek munkáira lehet licitálni. Kertész, Moholy-Nagy, Brassai New Yorkban.

2017-03-20

Az újra felszálló ágban lévő nagy nemzetközi aukciósház, a Phillips április 3-án és 4-én összesen három árverésen a modern és kortárs fotóművészet legismertebb alkotóinak munkáit viszi kalapács alá. A rendkívül gazdag kínálatban André Kertésztől öt, Moholy-Nagy Lászlótól négy, Brassaitól pedig két munka szerepel, s Moholy-Nagy két fotogramját az aukciósház a vezető tételek között reklámozza.

 

Moholy-Nagy László: Fotogram tanulmányok Goerz-cel, 1925, zselatinos ezüst printek 1926-29-ből, à 20,6 x 15,2 cm, a Phillips jóvoltából

A három árverés közül kettőnek az anyaga – két Kertész-nagyítás kivételével valamennyi magyar munka is – egyetlen gyűjteményből, a Joy of Giving Something alapítvány (JGS) kollekciójából származik. A JGS a fotóművészet népszerűsítését tekinti fő missziójának, amit részben saját, egyedülállóan gazdag, a fotóművészet valamennyi korszakát felölelő gyűjteménye darabjainak kölcsönzésével, részben a 2007-ben létrehozott virtuális Forward Thinking Museum segítségével, továbbá pályázatok kiírásával és a vizuális művészetek területén posztgraduálist képzést folytatók számára hozzáférhető ösztöndíjak adományozásával igyekszik teljesíteni. A gyűjtemény számos magyar fotóművész munkáját őrzi, megtalálhatók benne az aukción szereplő három nagynevű mester mellett Martin Munkácsi, Kinszki Imre, Cornel Somogyi (Somogyi Kornél) és Sylvia Plachy (Plachy Szilvia) alkotásai is. Az alapítvány munkájának anyagi feltételeit az adományokon túl a gyűjtemény egyes darabjainak időnkénti értékesítéséből teremtik elő – miközben annak gyarapítására is jelentős összegeket fordítanak.

 

André Kertész: Párizs (Éjszakai jelenet), 1926, zselatinos ezüst nagyítás, 8,3 x 7,9 cm, a Phillips jóvoltából

Moholy-Nagy László 8. és 10. sorszámmal indított fotogramjai (a 8. tétel egy párt alkotó két munkát tartalmaz) az árverés legmagasabb becsértékű tételei közé tartoznak, mindössze Man Ray és Robert Mapplethorpe egy-egy munkája kapott magasabb, 2-300 ezer dolláros taksát. Egyik Moholy-Nagy munka sem ismeretlen a nagyközönség számára, az utóbbi évtizedekben több jelentős kiállításon szerepeltek az USÁ-ban és többször megfordultak a műkereskedelemben is. A Goerz-tanulmányok (a Goerz egy német optikai cég volt, melynek logóját a művész több munkájában is használta) több mint 20 éve, 1996-ban a berlini Galerie Berinsonban bukkantak fel, míg a másik, 10. számú tétel legutóbb is aukción – 1998-ban a Christie’s-nél New Yorkban – cserélt gazdát.

 

Brassai: Alvó csavargó Marseille-ben, 1935, zselatinos ezüst nagyítás, 23,8 x 17,8 cm, a Phillips jóvoltából

 

Összegyűjtöttük a magyar tételeket és becsértéküket:

Tételszám 


Szerző


A mű címe

Becsérték ($)

8.

Moholy-Nagy László

Fotogram tanulmányok Goerz-cel

150.000-250.000

10.

Moholy-Nagy László

Fotogram

150.000-250.000

13.

André Kertész

Párizs (Éjszakai jelenet)

40.000-60.000

49.

André Kertész

Boulevard des Invalides, Párizs

20.000-30.000

50.

André Kertész

Párizs. (Férfi a piszoárnál, Latin Negyed)

40.000-60.000

52.

Moholy-Nagy László

Cím nélkül (Galambok)

70.000-90.000

53.

Moholy-Nagy László

Speciális effektus a „Mi lesz holnap?”-hoz

80.000-120.000

159.

Brassai

A Szajna éjjel

12.000-18.000

163.

Brassai

Alvó csavargó Marseille-ben

12.000-18.000

247.

André Kertész

Szatirikus táncosnő

6.000-8.000

248.

André Kertész

Torzulás #63

20.000-30.000

 

Szerző: artPortal
Cimkék: aukció, magyarok külföldön, műkereskedelem, gyűjtési stratégiák,

Hozzászólások