Tulajdont szereztek az India Art Fair-ben, és megközelítették Buenos Airest. Vajon miért?

Terjeszkedik az Art Basel: India, Latin-Amerika

Tulajdont szereztek az India Art Fair-ben, és megközelítették Buenos Airest. Vajon miért?

2016-09-13

Az Art Basel tulajdonosa, a svájci MCH Csoport eddig is kiemelt szereplője volt a nemzetközi műkereskedelemnek, s a bázeli, Miami Beach-i és hongkongi vásárokat birtokló cég nem hagy kétséget afelől, hogy pozícióját további terjeszkedéssel kívánja erősíteni. Ennek két irányát a tavasszal jelentették be. Az egyik a regionális vásárok hálózatának kialakítása új vásárok indításával vagy meglévő vásárok teljes vagy részleges átvételével. A másik pedig a partnerváros-program, ami olyan helyeken is lehetővé teszi a brand megjelenését, ahol vásárok rendezését – legalábbis egyelőre – nem látják indokoltnak.

A bejelentést hónapokig nem követték a közvélemény által is érzékelhető gyakorlati lépések, most azonban mindkét fronton vannak fejlemények: a legutóbbi napokban jelentették be, hogy többségi tulajdont szereztek az India Art Fair-ben és megkötötték az első partnervárosi megállapodást is Buenos Aires-szel.

Az India Art Fair új tulajdonosai, illetve képviselőik: Sandy Angus, az Angus Montgomery elnöke, Neha Kirpal, az India Art Fair alapító igazgatója és Marco Fazzone, az MCH Csoport regionális vásárokért felelős ügyvezető igazgatója. Az India Art Fair jóvoltából, forrás: artnet.news

A korábban India Art Summit néven ismert új delhi-i vásár, melynek első kiadása 2008-ban volt, azóta a globális műkereskedelemben is egyre nagyobb súllyal jelenlévő ország legnagyobb ilyen típusú rendezvényévé nőtte ki magát. Az MCH most 60,3%-os részesedést szerzett a cégben, aminek 29,7%-át a már 2011 óta a tulajdonosi körhöz tartozó londoni székhelyű, globálisan aktív rendezvényszervező csoport, az Angus Montgomery tartja meg, mely többek között az Art Istanbul társalapítójaként van jelen a művészeti piacon. A fennmaradó 10% Neha Kirpalé, a vásár alapító igazgatójáé, aki az MCH közleménye szerint „továbbra is kulcsszerepet fog játszani az India Art Fair fejlesztésében”.

Az indiai művészeti piacról kevesebb szó esik itthon, pedig világszerte a legnagyobbak közé tartozik. A Blouin nemrégen megjelentetett TOP 500-as galériás listáján csaknem 20 indiai galéria szerepel, ráadásul jónéhány városból, jelezve a piac többközpontúságát, s nem véletlen az sem, hogy a két nagy nemzetközi árverőház is jelen van az országban. Az idei vásáron 75 galéria vett részt, többségében Ázsiából; kisebb részt Európából, az USÁ-ból és a Közel-Keletről. Az új tulajdonos elsődleges célja a vásár Ázsián belüli pozícióinak további erősítése, nyilvánvalóan összhangban és egyfajta munkamegosztásban a hongkongi mustrával. 

A Caminito, Buenos Aires La Boca kerületének a turisták körében legkedveltebb utcája. Forrás: wikimedia

A másik, a műkereskedelemben is feltörekvő kontinensen, Latin-Amerikában első partnervárosára talált rá az MCH. A választást azzal indokolják, hogy Buenos Aires ideális „kapu” az egész kontinenshez, avantgárd tradíciókkal és gazdag hagyományokkal a kultúra és a művészetek számos területén, így az irodalomban, a design-ban, az építészetben és a képzőművészetben.

Buenos Airesben városban több mint 80 művészeti galéria működik és az e téren legnagyobb hagyományokkal rendelkező kerületek, a La Boca és a Barracas megújítására és fejlesztésére a város vezetése ambiciózus terveket dolgozott ki. Marc Spiegler, az Art Basel igazgatója a bejelentés kapcsán azt hangsúlyozta, hogy az Art Basel know how-ja nem csak vásárok szervezésében kamatoztatható. Buenos Airesben olyan programokat kívánnak szervezni – először a jövő év második felében – melyek tovább növelik a város kulturális idegenforgalmi vonzerejét, miközben messzemenően építenek a helyi adottságokra és erőforrásokra.

A partnerség arra is lehetőséget ad majd a városnak, hogy markánsabban jelenjen meg a vásárokon, vélhetően elsősorban Miami Beach-ben. Konkrétumok egyelőre nem kerültek napvilágra, azt viszont Spiegler elárulta, hogy a tárgyalások más városokkal is előrehaladott stádiumban vannak már. Idővel nyilván kiderül az is, hogy ez az új program elsősorban annak felmérésére hivatott-e, mennyire adottak a feltételek az érintett városokban vásárok rendezéséhez, vagy valóban egy hosszútávra tervezett profilbővítésről van szó. Izgalmasabbnak az utóbbi opció tűnik.

Szerző: artPortal
Cimkék: műkereskedelem, Art Basel,

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

Webről piacra? – Új tulajdonosa lett a Curiatornak

Az Art Basel-t működtető cég vette meg a művészeti file-megosztó oldalt, amely műgyűjtésre, vásárlásra ösztönöz. De mit akarnak kezdeni vele?

Jó vásárt csináltak. Jelentés az idei Art Baselről

Korai volna temetni a művészeti vásárokat: az Art Baselnek az idei az eddigi egyik legsikeresebb kiadása volt.

Christie’s: irány India!

Az ázsiai piac egyre komolyabb szerepet kezd játszani a nemzetközi műkereskedelemben, ezért Kína után Indiát készül meghódítani a Christie’s aukciós ház.