Május 18-án ismét az emblematikus Mariale sorozat egyik darabjára lehet licitálni, ám ezúttal nem a Hantai számára hazainak tekinthető pályán, Párizsban, hanem New Yorkban.

Újabb Hantai-csúcsmű a Sotheby’s-nél

Május 18-án ismét az emblematikus Mariale sorozat egyik darabjára lehet licitálni, ám ezúttal nem a Hantai számára hazainak tekinthető pályán, Párizsban, hanem New Yorkban.

2017-05-04

Update május 19:

Hantai New Yorkban is igazolta a várakozásokat: az M.D.4 (Mariale) a becsértékét meghaladó áron, jutalékkal együtt 3.252.500 dollárért (910 millió forintért) kelt el. Az est legdrágább tétele Jean-Michel Basquiat 1982-es cím nélküli kompozíciója lett, ami 110.487.500 dolláros, azaz 30 milliárd forintot is meghaladó árával csaknem megduplázta a művész eddigi életműrekordját.


Hantai Simon árai az utóbbi években meredeken emelkedtek, rekordját rendszerint a Sotheby’s párizsi árverésein írták át, legutóbb tavaly decemberben, amikor ugyancsak a Mariale sorozat egyik festményéért 4,43 millió eurót adtak. Hantai ezzel – Moholy-Nagy László mögött – a második legdrágább magyar festővé lépett elő. A párizsi sikerek, úgy tűnik, felbátorították a Sotheby’s-t, ezúttal ugyanis már nem Párizsban, hanem a kortárs kategória legrangosabbnak számító árverésén, New Yorkban viszik kalapács alá egyik főművét. Ez önmagában is rangot jelent, hiszen olyan sztárok társaságában szerepelhet mint Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Roy Lichtenstein, Gerhard Richter, Robert Rauschenberg vagy Agnes Martin. M.D. 4 (Mariale) című festménye az árrekordját tartó vásznánál két évvel később, 1962-ben készült és eddig egyszer, 2008-ban szerepelt aukción. Ez még a „nagy árrobbanás” előtt történt, amikor Hantai inkább még a kisebb, helyi aukciósházak kínálatában szerepelt – ez a műve az Aguttes aukciósháznál cserélt gazdát. A mű értékét növeli, hogy az összesen 27 festményből álló Mariale sorozat utolsó, bizonyos értelemben összefoglaló darabja, és ennek megfelelően jónéhány rangos tárlaton szerepelt, így többek között a művész 1999-es münsteri és 2013-as párizsi retrospektív kiállításán – ez utóbbinak a Pompidou Központ adott otthont.

Hantai Simon: M.D.4 (Mariale), 1962, olaj, vászon, 235,5 x 207 cm, a Sotheby’s jóvoltából

A kép nem ismeretlen a new yorkiak előtt sem, két éve bemutatták Hantai szóló show-ján a Mnuchin Gallery-ben. Reprodukciója az említett kiállítások katalógusai mellett szerepel többek között Makláry Kálmán Hantai-monográfiájának második kötetében is. A műtől a Sotheby’s mindezek ellenére nem vár új rekordot, a festményt 2-3 millió dolláros taksával indítja. Igaz, a tavalyi rekordra sem számítottak, az akkori 4,43 millió eurós ár 1,5-2 milliós várakozással szemben született. Míg azonban a párizsi árveréseken a Hantai-főművek az utóbbi években már a kiemelt tételek közé tartoztak, New Yorkban a 2-3 milliós taksa szerénynek számít. Basquiat és Lichtenstein legfontosabb munkáira például a ház nem is adott nyilvános becsértéket, de Basquiat 1982-es cím nélküli kompozíciója akár a 60 millió dolláros küszöböt is átlépheti és nyolcszámjegyű összeget várnak – dollárban természetesen – a korábban említett többi sztártételért is. 

Cikkünket az aukció után azonnal kiegészítjük a Hantai festmény leütési árával.  

Szerző: artPortal
Cimkék: magyarok külföldön, árverés, műkereskedelem,

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

Hantai Simon megállíthatatlan: újabb csúcs

Már úgy nézett ki, hogy Hantai idén nem javítja meg aukciós világrekordját, de az év vége felé jött a csattanó: tegnap Párizsban hatalmas új csúcseredmény született.

Rekordot döntött Hantai Párizsban

Ahogy megjósoltuk: a Franciaországban élt magyar festő egyik munkájáért a Sotheby’s párizsi árverésén olyan árat adtak, amit magyar művész munkája korábban még nem ért el.

A legdrágább magyar, aki elutasította a műkereskedelmet. Hantai a Ludwigban

Számos műve Budapesten szerepel először közönség előtt. Miközben itthon még magát az alkotót sem sokan ismerik. Hantai Simon 1948 óta élt Párizsban. Életműkiállítása augusztus végéig látható.