Június 26 – július 2., Hegyeshalom, Magyarország
Az elmúlt években Európa keleti régióira – azon belül Magyarországra különösen – egyre inkább jellemző lett a szellemi és a fizikai bezárkózás. A nagy társadalmi rendszereken belül ez leginkább az oktatásban, a gazdaságban és a befogadás/elfogadás társadalompolitikai értelmezésében jelent/jelenik meg igazán. Ez a három, látszólag egymástól nagy távolságra lévő terület nagyon is szoros kapcsolatban áll egymással. Ezen belül is az oktatás egy olyan (rész)terület, amely közép- és hosszú távon direkt módon tudja befolyásolni akár a gazdasági folyamatokat, akár egy humánusabb szociálpolitikát, amely egyébként ezekre a folyamatokra szintén pozitív hatással lenne. A jelenlegi zárt rendszert csak úgy lehet „feltörni”, ha minél több olyan egyéni kezdeményezés talál utat magának, amely az általa megszerzett tudást minél szélesebb körnek tudja átadni.
A magyarországi oktatás számos jelenlegi – egyenlőtlen hozzáférés, központosítás, (ál)racionalizálás –, de évtizedek óta fennálló jellegzetességeivel – zárt diszciplínák, oktatói mobilitás hiánya, beágyazott hierarchia – is szembe megy a független képzőművészeti tanszék edukációs modellje.
A művészet felől nézve pedig új nyilvánosságot teremt: a 2013-14 tanév őszi féléve óta 24 különböző tanszéken[1] valósult meg a projekt az ERSTE Stiftung támogatásával. több mint 75 művész és művészeti szakember és közel 1000 diák részvételével.
Fotó: Fortepan
A független képzőművészeti tanszék – Menesi Attila képzőművész kezdeményezése alapján – az ország számos egyetemén és főiskoláján van jelen különböző képzési területeken, ingyenes kortárs képzőművészeti kurzusokkal. A kurzusok idejére a tanszék beköltözik az adott intézmény falai közé, az előadásokon és workshopokon kívül egyéb programok adnak alkalmat meghívott szakemberekkel beszélgetésekre, interaktivitásokra és együttműködésekre. A kurzusok az intézményeken kívülről érkezők számára is nyitottak, ezzel is erősítve a demokratikus hozzáférés lehetőségeit
A projekt első nyári workshopja 2015. június 21 – 26. között, a Somogy-megyei Ádándon került megrendezésre, melyen az addigi kurzusok hallgatói vettek részt, akik három témában dolgoztak együtt. A projekt záróeseménye f***k falunap címen a workshop különböző helyszíneinek bejárásával zajlott, melyen a község lakói is részt vettek. A program egyik közös munkája , az ádándi könyvtár számára ajándékozott festmény a szerzők (Bite Csanád, Erdei Barnabás, Landi Vivien, Menesi Attila, Orosz Fanni, Patkós Dániel, Stamler Lili) szándéka szerint kölcsönözhetővé vált a könyvtár tagjai számára.
A f***k projekt idei nyári workshopjának helyszíne Hegyeshalom, témái: identitás, migráció, országhatár. A június 26 – július 2 között megrendezésre kerülő workshop témavezetői magyarországi és nemzetközi tapasztalattal is rendelkeznek.
Bori Om, jelenleg Bayreuth-ban (Németország) élő képzőművész – akinek részvételét a Goethe Intézet támogatja – egy fiktív határközség megtervezésén dolgozik együtt a résztvevőkkel, történetgyűjtés, történetértelmezés, történet(át)írás Hegyeshalmon. „A világ egymásnak elmesélt történeteinkből alakul ki, ezek által lehet azt megérteni, a végtelenségig bővíteni és megváltoztatni is. Egyrészt a „nagy történeteken” keresztül, másrészt a mindennapok számtalan „kis története” által, amelyek az életünket alakítják és vezérlik.”
Erdődi Katalin (Budapest / Bécs) független kurátor különböző eszközökkel, művészeti és nem-művészeti stratégiákkal dokumentál csoportjával határmenti helyzeteket. „A workshop keretében a határátkeléshez kapcsolódó különböző gyakorlatokkal foglalkozunk: a határőrség, a „határvadászat”, az országhatárok — és a belépés-átengedés-kiutasítás kizárólagos állami monopóliumának — védelme mellett, a határsértéshez és a zöld határhoz kapcsolódó, legalitás és illegalitás között mozgó, kortárs és történelmi praxisokat vizsgálunk.”
Orbán György képzőművész spontán településfejlesztést folytat a résztvevőkkel egy héten keresztül.
Fokozatos absztrakció, megfigyelés, gyűjtés, átalakítás, együttműködés. „Iskolából konditerem, pártházból könyvtár. Filmszínház utca mozi nélkül, Mező utca Imre nélkül. Légópince eladó, határátkelő épület kiadó. Régi falak, új funkciók. Milyen volt és milyen ma az a település, melynek neve ikonikus fogalmává vált a rendszerváltás előtti időszaknak – a vasfüggöny, a három évenkénti utazás, a „Gorenje turizmus”… miatt-, mennyire viseli magán a nyomait az elmúlt évtizedeknek? Mit őrzött meg, hogyan alakította a rendszerváltás óta a saját identitását?
A workshopra művészeti és nem művészeti tanulmányi területekről – filozófia, irodalomtudomány tájépítészet, tájrendező és kertépítő mérnök, településüzemeltetés, vizuális kultúratudomány – is érkeznek résztvevők. A projekt záróeseményén, július 1-én a nagyközség lakói és minden további érdeklődő számára is láthatóvá válik a közös munka Hegyeshalom különböző helyszínein.
fuggetlenkepzomuveszetitanszek.blogspot.hu
facebook.com/flyingartcourses
[1] Rajz-művészettörténet Tanszék, Szegedi Tudományegyetem / KommON Kommunikációs Szak-
kollégium, Budapesti Műszaki Egyetem, / Magyar Irodalomtudományi Intézet, Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár / Művészeti Kar, Kaposvári Egyetem / Kulturális Tanulmányok Tanszék, Kodolányi János Főiskola, Budapest / Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet, Debreceni Egyetem / Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Pécsi Tudományegyetem / Szociológiai Intézet, Miskolci Egyetem / Művészeti Intézet, Nyugat-magyarországi Egyetem,
Szombathely / Kereskedelem és Marketing Tanszék, Szolnoki Főiskola / Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet, Pannon Egyetem, Veszprém / Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék, Szegedi Tudományegyetem / Tájépítészeti Kar, Corvinus Egyetem, Budapest / Pedagógusképző Intézet, Eötvös József Főiskola, Baja / Pszichológia Intézet, Pécsi Tudományegyetem / Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest / Média és Kommunikáció Tanszék, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest / Vizuális Kultúra Intézet, Nyíregyházi Főiskola / Filozófia Tanszék, Szegedi Tudományegyetem / Open University, Szabadka / Pedagógusképző Intézet, Pécsi Tudományegyetem, Szekszárd / Finnugor Nyelvtudományi Tanszék, Debreceni Egyetem / Kulturális és Vizuális Antropológiai Intézet, Miskolci Egyetem / Épülettervezési Tanszék, Széchenyi István Egyetem, Győr