megnyitó: 2014. november 18. 19:00
⌳ le papier peint en cinemascope
A digitális panoráma olyan hibrid formáció, amely a 19. századi panoráma műfajához először cinematográfiai nézőpontokat, majd az internet böngészési eljárásait rendeli. A totális látvány megalkotását célzó térkialakításnál, hasonlóan a későbbi, mozgóképeknél használt hosszú beállításoknál vagy a biztonsági kamerák felvételei esetében a térbeli folyamatosság és időbeli egymásutániság impressziója adódik össze. Mindegyik esetben a felhasznált technológia határozza meg az általa szimulált világ és a valós ‘itt és most’ megkülönböztethetőségét, amelynek határterületei a reprezentációk tömegesedésével egyre feloldódnak. A holland művészpáros ‘Liquid Territories’ projektjéhez egy 1855-ből származó francia tapétasorozatot (Les Zones Terrestres = Földi régiók) vesz elő, amelyet CGI programok (Maya, 3DSMAX, Cinema 4D és Zbrush) segítségével alkot újra 3d-s panorámaként. A különböző természeti képkivágatokat egymás mellé és egységes horizontra rendező panoramikus tapéta volt az első, amely „virtuális tereket” léptetett be az otthoni lakókörnyezetbe, mintegy a száz évvel későbbi mesterséges valóságok archaikus típuspéldájaként.
„A panoráma feltalálása a 19. században egy különösen erős igény, az abszolút dominanciára való törekvés folyománya. Az egyén számára megnyugtató és boldog érzést jelentett, hogy a világ körülötte és általa megszervezett, ugyanakkor ez az a világ is, amitől elválasztja magát és fegyverkezik ellene, és legfőképp amit egy bizonyos távolságból szemlél”. (Bernard Comment).
Az power structure, amelyet a fenti szöveg idéz csúcsán az emberrel, a 21. században már globális problémaként áll elénk, amennyiben az emberi beavatkozás a legsúlyosabb arculati tényező a bolygón; ennek beérkezése a földtörténet által nyitott új korszak, az antropocén. A kiállításon a vetített digitális kép layer-einek elegyedése a hagyományos hordozókon ábrázolt statikus motívumokkal egyrészt csúcsra járatja a természet utáni mintázást, ugyanakkor zavart is okoz a rendszerben. Így az enteriőrben megjelenő „kontrollált/manipulált ecotópia” egyszerre ünnepli esztétikailag és gondolkodik el kritikailag a hiperterek lehetőségeiről, a technikai gyarmatosításról és a post-human korszakban a természet „visszatéréséről”.
További információ a művészekről: http://www.pmpmpm.com/
Együttműködő partner az ACAX | Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda
A program a DACS – Hollandia, királyság rendezvénysorozat részeként a Holland Királyság Budapesti Nagykövetségének támogatásával valósul meg.
Kurátor: Német Szilvi