Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum
Esterházy-palota (Győr, Király u. 17.)
Kiállítás megnyitó: 2015. január 23. 18.00 óra
A kiállítást megnyitja: Dr. Szepesházi Róbert főiskolai docens, tanszékvezető
A kiállítás megtekinthető: 2015. január 23 – március 31.
hétfő kivételével naponta 10.00 – 18.00 óráig
Tértörténetek címmel nagyszabású gyűjteményes tárlat nyílik Ekler Dezső építész munkáiból Győrben, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban. A (Makovecz Imre tanítványaként indult) neves építész/alkotó eddigi életművét összegző kiállítás a fotók és rajzok mellett számos makettel és filmrészlettel mutatja be az alkotó közel hatvan kiemelkedő tervét. Az egyedi installáció révén a látogató élményszerűen ismerheti meg a nemzetközi viszonylatban is jelentős építész munkásságát, aki a Széchenyi István Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára.
„Ekler bevallottan hisz a teória elsődlegességében és az archetípusok erejében, miközben munkáiban mindez egyértelműen a látvány erejébe torkollik – ha épületet, ha szöveget, ha tárgyat tervez. Éppen ezért szerencsés az építészek esetében egyáltalán nem szokásos életmű-kiállítások sorát az ő pályájának bemutatásával nyitni.” (Zöldi Anna: Építészeten innen és túl – Ekler kiállítás, Kepes intézet, Eger, 09.21. – 12. 31. Régi-új Magyar Építőművészet 2013/8)
„Ekler Dezső a 80-as évektől kezdődően meghatározó szereplője a magyar építészetnek, de nemzetközileg is a legnevesebbek között jegyzik: egyetlen közép-európai építészként hívta meg a világhírű Alessi cég „Tea & Coffee Piazza” projektjébe a kortárs építészet legnagyobb sztárjaival (David Chipperfieldtől Toyo Ito-n át Zaha Hadidig és Jean Nouvelig). a Nagykállói Népművészeti Tábor épületei sajátosan magyar formavilágukkal nem véletlenül keltettek feltűnést, s szereztek nemzetközi hírnevet alkotójuknak. A tokaji Disznókő Borászat épületei a borászat-építés megkerülhetetlen alkotásai. Ekler első, ikonikussá vált épületei még Makovecz Imre hatását tükrözték. Az utóbbi évtized munkáit is az organikus világ összefüggései hatják át, és az ember testi-szellemi egységére alapozó látásmód működteti. Az eddigi életművet összegzi a somlói Szent Ilona Borászat dombszerű, áramlásra építő formavilágával.” (Széplaky Gerda Ekler Dezső, a léptékváltó című írásából, Eger 2013)