Gróf Ferenc kiállítása a Kiscelli Múzeum Templomterében
Mutató nélkülB. A. úr X-benGróf Ferenc kiállítása a Kiscelli Múzeum TemplomterébenA kiállítás fókuszában egy több mint ötven éve raktárban rejtőző hatalmas festmény és egy először több mint ötven éve megjelent könyv áll. Keletkezésük az 1956-os forradalmat követő évekhez kötődik. A két alkotó, a korszak közismert festője, Bernáth Aurél és egyik legolvasottabb írója, Déry Tibor – sorsuk szorosan összefonódott a 20. század magyar történelmével. A Bernáth-pannó az 1958-as brüsszeli világkiállítás óta először kerül nyilvánosság elé, Déry G. A. úr X-ben című regényének sorait az elmúlt évtizedekben alig idézték. A két mű párhuzamaira és ellentmondásaira a Kiscelli Múzeum templomterében most egy kortárs művész világít rá. Gróf Ferenc a múzeumi gyűjteményből és az irodalomtörténetből emel ki egy-egy elemet, hogy azokat sajátos látásmóddal és eszközrendszerrel értelmezze újra. A művész installációiban a két mű jelentésrétegeit egymásra helyezve láttatja és olvastatja újra a múltat. A G. A. úr X-benszövegei a kiállítótérben szubjektív válogatásban, Bernáth Aurél festményének egyes elemei pedig az eredeti logikát felülíró algoritmus szerint rendezve jelennek meg. December 14-én a Bernáth-képet eredeti állapotában visszaállítjuk, így a kiállítás utolsó két hetében a látogatók az egykor a brüsszeli magyar pavilon falán bemutatott Budapest-pannót is láthatják.Without IndexMr A. B in XExhibition by Ferenc Gróf in the Church space of Museum KiscellThe exhibition is organised around a large panel painting having lurked in a repository for more than 50 years and a novel published more than fifty years ago –, both related to the years following the Hungarian Revolution of 1956. The fate of the two artists – Aurél Bernáth, a well-known painter and Tibor Déry, one of the most widely read novelists of the period – had been interlocked with the history of 20th century Hungary. Bernáth’s panel painting will be presented to the public for the first time after the 1958 World’s Fair; the text and images of Déry’s novel “Mr. A. G. in X” were not much quoted during the past decades. The parallels and contrasts within these two works are now highlighted by a contemporary artist in the Church space of Museum Kiscell. Ferenc Gróf picks one element from a museum collection and another from literary history and re-interprets them through his individual approach and toolkit. In his installations the artist invites the public to recognise and reread the past through overlaying the layers of meaning of the two works. A subjective selection from the text of Déry’s novel appears in the exhibition space while the panels of Bernáth’s painting are rearranged according to an algorithm that overwrites the artwork’s original logic.On 14 December the logic of the panels will be reconstructed so the View of Budapest that actually decorated the wall of the Hungarian pavilion in Brussels will be presented for the last two weeks of the exhibition.