
Negatív ráközelítés a létezésre – interjú Debreceni Éva Debra és Lökös Péter alkotópárossal
Cserba Júlia • 2023. 03. 02.
Debreceni Éva Debra és Lökös Péter 2012-ben telepedtek le Franciaországban, ahol ma is élnek és alkotnak. A művészpárossal az elmúlt tíz év tapasztalatairól, legutóbbi munkáikról, valamint a francia művészeti élet sajátosságairól Cserba Júlia beszélgetett.

Birodalmi avantgárd – F. Kovács Attila életműkönyvéről
artPortal • 2023. 02. 28.
F. Kovács Attila tavaly megjelent albuma egyszerre nyújt betekintést az alkotó életművébe és ad lehetőséget a privát és politikai mitológiák közti kapcsolat megértésére.

Visszaadni, ami visszajár – friss történetek a restitúció világából
Emőd Péter • 2023. 02. 27.
Az elmúlt hónapokban sok, régóta húzódó, a vészkorszakkal összefüggő restitúciós ügy végére került pont és még több van jelenleg is folyamatban. Mindkét csoportból mutatunk néhány tanulságos történetet.

Miért kellene műalkotásként tekintenünk a sportra? – Hans Ulrich Gumbrecht kötetéről
artPortal • 2023. 02. 23.
Hans Ulrich Gumbrecht a kortárs irodalom- és kultúratudományos diskurzusok egyik legjelentősebb szerzője. Az ISBN könyv+galéria és az Artportal közös, FÜLSZÖVEG című rovatában ezúttal a Stanford Egyetem professzorának nemrégiben magyarul megjelent válogatáskötete kerül terítékre.

„talán meg kéne semmisítened” – Michel Majerus kiállítása a berlini KW-ban
artPortal • 2023. 02. 21.
Január végéig volt megtekinthető a berlini KW Kortárs Képzőművészeti Intézetben (KW Institute for Contemporary Art) Michel Majerus egyéni kiállítása. A tárlat a német festőművész halálának huszadik évfordulója alkalmából Németoroszág-szerte megvalósult öt egyéni kiállítás egyikeként az alkotó 1990 és 1996 közötti korai munkáinak bemutatására vállalkozott.

Egy kiállítás, amit hallani is kell – Ladik Katalin a müncheni Haus der Kunstban
artPortal • 2023. 02. 20.
Németország egyik vezető kortárs kiállítóhelye életmű-kiállítást szentel a sokoldalú magyar művésznek.

Minden lenyomat – Dezső Tamás kiállítása a Capa Központban
artPortal • 2023. 02. 16.
A nagy érdeklődésre tekintettel március közepéig látogatható még Dezső Tamás egyéni kiállítása a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

Lehetséges jelen – Palatinus Dóra legújabb kiállítása a Pécsi Galériában
artPortal • 2023. 02. 15.
Palatinus Dóra ‘Lehetséges jelen’ címmel két eltérő művészeti ágból vett munkáit állította ki a Pécsi Galériában. Fotográfiák és plasztikák, szobrok szerepelnek együtt. Nagyon eltér e két művészeti ág anyagaiban, lehetőségeiben, problémáiban. Kíváncsivá teszi ez rögtön az embert, hogy milyen kérdések azok, amelyeket közösen tudnak felvetni, és milyen is az a jelen, amelynek lehetőségét állítják.

A kannibáloknak is van metafizikája? – Eduardo Viveiros de Castro ‘Cannibal Metaphysics’ című könyvéről
artPortal • 2023. 02. 14.
TEÓRIA című rovatunk legújabb írása a kortárs posztkoloniális diskurzusok egyik gyakran hivatkozott szerzőjének kulcsművét mutatja be. Az esszét – a Néprajzi Múzeum jóvoltából – Boglár Lajos archív fotói kísérik, amelyeket a legendás magyar etnológus, kulturális antropológus 1967-68 között a venezuelai piaroa törzs warime rítusáról készített.

Kunsthaus Zürich: a baj nem jár egyedül
Emőd Péter • 2023. 02. 10.
Nehéz napok, sőt évek járnak mostanában Svájc legnagyobb képzőművészeti múzeumára. Két, az állandó kiállításon szereplő XVII. századi festmény néhány napja bejelentett eltűnése csak a kegyelemdöfést jelentette.

A figura, a rom, a labirintus és a homály – A párizsi Pompidou Központ időszaki kiállításairól
artPortal • 2023. 02. 09.
Két izgalmas kiállítás is zárt nemrégiben a párizsi Pompidou Központban. A 2022-es Marcel Duchamp-díj négy jelöltjének bemutatkozó tárlata mellett a közönség Alice Neel és Gérard Garouste festőművészek alkotásait is megtekinthette.

Az utaztató tekintet – Balogh Kristóf József ’És végül nem ismersz magadra’ című kiállításáról
Áfra János • 2023. 02. 08.
Sötétségbe vesző terek, homályló formák és a vaku hatására felfénylő, ám inkognitóban maradó figurák uralják a Godot Galéria kiállítását. Balogh Kristóf József a dekomponált amatőr fotók világát idézi elénk, a nézőpontok és az alakok különbözősége miatt látszólag lazán kapcsolódó festmények mégis a városi részletekben elmerülő kószáló, vagyis a flâneur, történetének mozaikjaivá válnak.