(1979-től)
Intézmény, kortárs művészeti archívum és könyvtár. Előzményének Galántai György képzőművész által szervezett Balatonboglári Kápolnatárlatok (1970-1973) tekinthetők. 1979-1992: az alapítók, Galántai György és Klaniczay Júlia lakásukon hozták létre és működtetik az ~t, mely alternatív művészeti intézményként az új művészeti elképzeléseknek s kutatásoknak ad helyet. Az ~ az avantgárd művészeti események dokumentálásával, a dokumentumok gyűjtésével, kiállítások szervezésével, nemzetközi művészeti cserekapcsolatok kiépítésével komplex művészeti információs központként működik.
1980-1982 között megjelentetik és terjesztik a Pool Window-t (magyar művészek számára összeállított egyoldalas hírlevél, főleg mail-art hírekkel, 30 szám, ofszet, fénymásolat, gumibélyegző). 1983-1985 között az ~ adja ki az AL (Aktuális levél/Artpool Letter) c. „szamizdat” művészeti magazin 11 számát, mely ismertetéseivel, interjúival ma is egyedülálló forrásanyaga azon két év nem hivatalos művészeti eseményeinek. 1991: Újkapolcs Galéria, Kapolcs, 1991-1995 között (a Kapolcsi Művészeti Napok rendezvényeként) az ~ nyári projektjeinek helyszíne Galántai kapolcsi háza. 1992-ben, tízévi illegális működés után az ~ hivatalosan is megnyílik a nagyközönség előtt ~ Művészetkutató Központ néven, rendszeres archívumi/könyvtári nyitva tartással és programokkal. 1997-ben megnyílik az Artpool P60 művészeti tér, mely az ~ Művészetkutató Központ kiállításainak, előadásainak stb. állandó helyszíne. Az Archívum gyűjtési köre az 1960-as, 1970-es, 1980-as évek avantgárd művészetéhez és ezek különböző megnyilvánulási formáihoz tartozik (fluxus, koncept, mail art, vizuális költészet, copy art, neoizmus, performance, intermédia, videoművészet), az 1990-es évektől a médiaművészet, computer art, installáció témákkal bővülve. Ezek előzményeként vagy kísérő-párhuzamos jelenségeként többé-kevésbé részletes dokumentáció található az ~ban a század eleji avantgárd mozgalmakról, a futurizmusról, a konstruktivizmusról, a dadaizmusról, a Situationniste Internationale és a lettrista mozgalmakról, érintve a társművészeteket is (színház, irodalom, tánc, film, zene, építészet). 1992-től az ~ Művészetkutató Központ eseményei rendszerint egy-egy éves téma köré csoportosulnak.
Az ~ legfontosabb kiadványai (eseménydokumentumok, könyvmunkák, tanulmányok):
• Textile Without Textile (Textil textil nélkül), 1980
• Mindenki mindenkivel • World Art Post (Világ Művészet Posta), 1982
• Radio ~ (~ Rádió), 1983-1987
• Commonpress 51, „Hungary” (a „Magyarország tiéd lehet” kiállítás kat. és a „Commonpress” c. nemzetközi mail art magazin 51. sz.), 1984-1989
• Bélyegképek (kat.), Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1987
• Flux Flag (Fluxus Zászló), 1992
• FRIEDMAN, K.: Fluxus 1992, 1993
• MACIUNAS, G.: Írások, diagramok (vál.: SZŐKE A.), 1993
• Ben, 1993 • Network utópiák. A mindenütt levés művészete. Részletek az 1993-as On Line szimpózium anyagából, 1993
• Hangköltészet (antológia, szerk. és bev. tan.: SZKÁROSI E.), 1994
• Networker Bridge, 1994 • Poliphonix 26 (kat.), 1994
• Sajnos István szövegei, 1995
• Videoexpedíció a performansz-világban (kat.), 1995
• KAPROW, A.: Assemblage, environmentek & happeningek (szerk. és utószó: SZŐKE A.), 1996
• Hypertext + Multimédia (szerk. és utószó: SUGÁR J.), 1996
• Galántai-Életmunkák, (Enciklopédia Kiadóval), 1996
• Poi Poi, Budapest, 1998 (szerk.: BEKE L.-BÁLINT A.) • Diagram, Diagramok: Gondolat-térképek (szerk.: SZŐKE A.), Budapest, 1998.
Irodalom
BEKE L.: POOL-MAIL/Művészbélyegek. Galántai Gy. gyűjteménye. Fészek Klub, Budapest, in: BEKE L.: Tíz kortárs magyar művészeti kiállítás 1982 második feléből, in: Művészettörténeti Értesítő, 1982/4.
WESSELY A.: About the World Art Post Competition, in: World Art Post, Budapest, 1982
WESSELY A.: WAP-pályázat, in: World Art, melléklet, Budapest, 1982
BEKE L.: Bélyeg és művészbélyeg, in: World Art Post, melléklet, Budapest, 1982
PAPP T.: Kis magyar hírmondók, Magyar Műhely, Párizs, 68/1., 1983
BENCE GY.: Cenzúrázott és alternatív közlési lehetőségek a magyar kultúrában – Beszámoló a budapesti Kulturális Fórum alkalmából, AB Hírmondó, 1985/8-9.
SCHRAENEN, G.: Pour une approche des espaces alternatifs, 1., Arte Factum, 1985/8.
SCHRAENEN, G.: Pour une approche des espaces alternatifs, 4., Arte Factum, 1985/11.
STURANI, E.: Cartes Postales d””Illustrateurs Hongrois, in: Neudin ””87. Cat. Internat. de Cartes Postales, Paris, 1986
PERNECZKY G.: Az ~-gyűjtemény. Egy magyar művészeti gyűjtemény megszületése, Művészet, 1989/8.
SZŐNYEI J.: Az utolsó betiltott kiállítás. Magyarország a tiéd lehet, Világ, 1990. január 4.
NAGY A.: Az eltűnt téridő nyomában. Galántai revitalizációk, Beszélő, 1990. január 22.
PERNECZKY G.: Álom az örök kommunikációról. I., Jelenkor, 1990/2.
GYÖRGY P.: Föld alatt, föld felett. Avantgárd az Aczél-korszakban, Magyar Napló, 1990. február 22.
BOROS G.: Múzeum a margón, Világ, 1990. március 22.
PATAKI G.: Sugárkanyarok, Élet és Irodalom, 1990. április 13.
MULLIGAN, T.: Hungarian Underground Art, 1970-1990, Art Monthly (UK), Nr. 137., 1990/6.
PONANT, P.: György Galántai. ~ Studio: le réseau hongrois, in: PONANT, P.: Carnets de voyages, Reflex, 1990
BELLÁK G.: The Art Research Center, in: Budapest, Artworld Europe, Vol. III. No. 1., 1992
BEKE L.: A szocreál különös utóélete, in: GYÖRGY P.-TURAI H. (eds.): A művészet katonái. Sztálinizmus és kultúra, Budapest, 1992
SIPOSS Z.: Privát közgyűjtemény, Köztársaság, 1993/13.
TIMÁR K.: Fax- und Mailart des ~ im Wandel politischer Systeme. Fax- and Mail Art of the ~ in the Change of Political Systems, in: In Control. Mensch – Interface – Maschine, Kunstverein W. A. S., Graz, 1993
MARTOS G.: Üdvözlet Nomádiából (óba), A Hét (Bukarest), 1994. július 8.
Art Galleries. From György Galántai to Gilbert & George, Budapest””s art scene is anything but parochial, in: Rimmer, Dave (ed.): Time Out. Budapest Guide, Penguin Books, Time Out Magazine Limited Universal House, London, 1995
TÖRÖK, A.: The BRB Guide to Budapest: ~ Research Center, Books, Vol. 6, No. 2., Summer 1996
GAGNON, J.-C.: Les mains ~ au Lieu du 20 avril au 7 mai 1995, Inter, No. 64. 1996/hiver
LÉTOURNEAU, A.-É.: Présentation ~ a Articule Montréal, Inter, No. 64., 1996/hiver
SZKÁROSI E.: Testünk és szellemünk tere, Élet és Irodalom, 1997. április 25.
LÁZÁR E.: Book, bookwork, bookmark, Magyar Műhely, No. 102., 1997/tavasz
SZKÁROSI E.: A látható Fluxus, Magyar Műhely, No. 102., 1997/tavasz
GALÁNTAI GY.: Aleatorikus demontázs vagy képinstalláció? Gondolatok Altorjai Sándor kiállítása kapcsán, Balkon, 1998/10.
(Bálint Anna)
A cikk lejjebb folytatódik.