Körülbelül tízezer darab képző- és iparművészeti műtárgyat számlál dr. Körmendi Anna ügyvéd és Csák Máté építész magángyűjteménye, amely alighanem a legszámosabb magánkézben lévő műtárgy együttes ma Magyarországon. A műgyűjtés a házaspár részéről egy jól átgondolt folyamat, ingatlanüzleteikből és más gazdasági tevékenységükből származó jövedelmeiket mát több mint két évtizede a kortárs magyar képzőművészetbe fektetik be. A száz leggazdagabb magyar üzletember között szereplő Csák Máté és Körmendi Anna 1980-ban kezdtek műtárgyakat vásárolni. Az első évtizedben szerényebb összegeket tudtak a műgyűjtésre fordítani, elsősorban művészbarátaik műtermeiben válogattak műveket, s az évek során ez a kör egyre szélesebbé vált.
A 80-as évek végén kezdtek aukciókra is járni, aukciókon vásárolni, felismerve, hogy a korabeli árveréseken kvalitásos műtárgyakhoz igen olcsó áron lehetett hozzájutni. Ebben az időszakban nem csak kortárs műveket vettek, hanem klasszikus festményeket is, melyeket néhány év múlva eladták, s az ezekből befolyt összeget is a kortárs művészetbe forgatták vissza. Ligeti Antal egy igen jelentős festményét például 500 000 forintért vették meg a 90-es évek elején aukción és négy évvel később 5 millió forintért kelt el a BÁV aukcióján. Rippl Rónai és Ferenczy Károly képeit abban az időszakban 200 000 és 400 000 forintért kínálták. „Fantasztikus nyereséget lehetett realizálni a műtárgyakon akkoriban, s ez a mai művészek alkotásaival is ugyanígy lesz hamarosan. A folyamat már most látható, hiszen például Kondor Béla vagy Gyarmathy Tihamér műveit a 80-as években 30 000 Ft és 400 000 Ft közötti értéken lehetett megvásárolni, ma ezeknek a művészeknek a festményei több millió forintért kelnek el az aukciókon. Orosz Gellért és Schéner Mihály árai a 90-es évek elején 15 000 és 30 000 Ft között mozogtak, ma csak több százezer forintért lehet a műveikhez hozzájutni.” – mondja Körmendi Anna.
Az aukciókról komoly főműveket szereztek a legjobb 20. századi magyar művészektől, ezekből fokozatosan kialakult egy klasszikus modern kollekció, amelynek darabjai közül mára csak a kortárs művészethez tartozókat tartotta meg a házaspár. Időközben a kortárs művek gyűjtését is folytatták. A műemlékvédelemmel és felújítással foglalkozó Csák Máté fővárosi hivatalában munkatársként került kapcsolatba Sinkovits Péter művészettörténésszel, az Iparterv kiállítások hajdani szervezőjével, akinek révén számos alkotóval összeismerkedett az e tárlatokon szerepelt művészek közül. Csák Máté neve ebben az időszakban nemcsak építészként volt ismert. Munkája mellett, illetve annak kiegészítéseként akvarelleket festett, amelyeket sokan kedveltek, így a Képcsarnok Vállalat műtárgyállományába is bekerültek. A Képcsarnok Vállalat megszűnésekor őt is felhívták, hogy vigye el a raktárból a műveit. A raktárban szétnézve, az óriási műtárgyanyagot áttekintve, a házaspár úgy döntött, hogy érdemes nagyobb mennyiségű műalkotást megvásárolni a készletből, s erre az engedélyt is megkapták. Bak Imre egyik művét, mely egy 1968-as kiállításon szerepelt, s a Képcsarnoknál maradt, 18 000 forintért vette meg, s egy év múlva 2 millióért adta el egy osztrák gyűjtőházaspárnak. A műgyűjtésben a maguk útját járják, mely nem mindig esik egybe a hazai kortárs múzeumok „hivatalos” preferenciáival. A nagy művészek mellett a kismesterek életműveire is figyelmet fordítanak. A kollekciójuk alappillérjeit jelentő alkotók közül például Gyarmathy, Schéner és más művészek alkotásainak sikerét már visszaigazolta a műkereskedelem.
A nagy mennyiségű műtárgy birtokában Körmendi Anna és Csák Máté egyik lányuk, Csák Ildikó bevonásával 1992-ben megnyitotta a Körmendi Galériát. A galéria több helyen is működött, ezek közül talán a legnevezetesebb a Deák Ferenc utcai székhely volt, a Hotel Kempinski mögött, illetve a Nagybányai úti kiállítóterem, amely még ma is működik, bejelentkezéssel látogatható. A galériáikat fiúk, Csák Ferenc művészettörténész vezette több éven át, ő az időközben komoly egységgé formálódott Körmendi–Csák Gyűjtemény kezelője is. Ma a Körmendi Galéria a Falk Miksa utcában rendezi tárlatait. A galériás és a gyűjtői tevékenységnek köszönhetően több mint háromszáz kiállítást rendeztek itthon és külföldön. Több jelentős bank, ügyvédi iroda és magánszemélynek kölcsönöznek berendezésre műtárgyakat. A gyűjtemény egy része állandó kiállításon látható a gyűjtők saját múzeumában, Sopronban. A Körmendi Galéria saját kiadásában eddig 29 kötetet jelentetett meg, melyek kortárs magyar művészeket mutatnak be, 8 kötet van előkészületben. 16 művész- portré filmet forgatott, melyek kiemelkedő hazai alkotók életművét mutatják be. A galéria tevékenységét és a gyűjtemény külföldi kiállításait 2006. november közepétől filmekkel, művészettörténeti összefoglalókkal, fotókkal és egy jelentős műtárgy-ajánlati anyaggal a nagyközönség a www.kormendigaleria.hu honlapon is megtekintheti.
A galéria és a gyűjtők munkáját a Magyar Köztársaság Elnöke aranyéremmel, a közelmúltban Pro Európa-díjjal ismerte el.
(Spengler Katalin)
Irod.: S. NAGY K.: Németh Géza, Bp., 1995; DÉVÉNYI I.–NAGY Z.: Kortárs Magyar Művészet 1945–1997. A Körmendi–Csák gyűjtemény, Bp., 1997.