A ~ 1985-ben nyílt meg. Létrehozását a Képtárépítő Egyesület kezdeményezte, melynek utóda a ~ Barátainak köre. A ~ 1995-ig a megyei múzeumi szervezethez tartozott, majd önálló városi múzeum lett. A ~ országos gyűjtőkörű múzeum, amely időszaki kiállításokat is rendez. Törzsgyűjteményében régebbi (XVII–XIX. sz.-i) darabokat is őriz, de a művek többsége, az intézmény jellegét meghatározó alkotások a XX. sz.-i magyar művészetekhez kötődnek. Jelentős a Derkovits Gyula-, a Dési Huber István-gyűjtemény, ehhez társul a baloldali művészeket, a két világháború közötti progresszív tendenciákat és az Európai Iskolát képviselő gyűjteményegység. A ~ a kortárs magyar művészet jelentős alkotóinak műveit őrzi, így többek között Csernus Tibor, Lakner László, Konkoly Gyula, Tót Endre, Jovánovics György, Nádler István, Bak Imre, Károlyi Zsigmond, Birkás Ákos munkáit. A 80-as években feltűnt művészek közül Szirtes János, Koncz András, Mulasics László alkotásaival is találkozhatunk, a 90-es éveket többek között Braun András, Varga György, Komoróczky Tamás, Szarka Péter, Ravasz András művei képviselik. A képtár törzsgyűjteménye állandó kiállítás formájában kerül a nyilvánosság elé. A ~ részét képezi a kortárs textilgyűjtemény, amelynek 2500 darabból álló anyaga főként a már 1970-től Szombathelyhez kötődő textilbiennálék nyomán került a múzeumba. Nemzetközi anyagot tartalmaz a miniatűr textilgyűjtemény, amely a kiállítók felajánlásaként került a ~ tulajdonába. A ~ falai között évente 15–20 időszaki kiállítást rendeznek. Rendszeresen szerepel belföldi és külföldi helyszíneken, új, ill. saját, újrarendezett kiállításokkal. Részt vesz nközi vándorkiállításokon. A kiállítások szakmai hátterét tudományos kutatómunka biztosítja, amelynek tárgya a régebbi és a kortárs magyar és nemzetközi művészet.
A legfontosabb kortárs időszaki kiállítások: 1987: Mágikus művek; Lossonczy Tamás és Lossonczy Ibolya kiállítása; 1993: TOTal ZERO (Tót Endre kiállítása); 1996: Radikális képek; 1996/97: Cherchez la femme I–III.; 1996-tól A Bloom naphoz kötődő magyar és nközi kiállítások; 1997: Trafik; 1998: A magyar neoavantgarde első generációja 1965–72; 1999: A pécsi konceptualizmus. A Pécsi Műhely és szellemi köre a 70-es években.
(Gálig Zoltán)
A modern képtár Mátis Lajos és Sellyei Gábor tervei alapján készült, és a kortárs művészetek otthona: a XX. századi kortárs képzőművészetet bemutató állandó tárlat mellett alkalmi kiállításoknak is helyet ad.
A Savaria Múzeum művészeti gyűjteményeiből létrehozott galéria 1985-ben nyílt meg az erre a célra tervezett épületben. A fejlődő múzeum képzőművészeti gyűjteménye közel 5000 műtárgyat számlál. Jelentős XX. századi magyar képzőművészeti és kortárs magyar tér-, fal- és ipari textilgyűjteménnyel, valamint nemzetközi miniatűr textilanyaggal rendelkezik.
Állandó kiállítása bemutató Bán Béla, Bartha László, Derkovits Gyula, Dési Huber István, Kassák Lajos, Miháltz Pál, Orbán Dezső, Szalay Lajos, Szántó Piroska és Szőllősi Endre alkotásaiból.