művészettörténész
Budapest, 1956. szeptember 30.
1976–1985: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, angol–népművelés–művészettörténet; 1989: művészettörténet doktorátus; 1997: PhD. 1981 óta a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa, 1990-től a kortárs nemzetközi művészeti vásárokat szervező Budapest Art Expo (BAE) nonprofit alapítvány kuratóriumában dolgozik. Kutatási területe a XX. századi avantgárd művészet hazai és nemzetközi összefüggései, különös tekintettel a holland–magyar kapcsolatokra, Huszár Vilmos, és a De Stijl tevékenységére. Figyelemmel kíséri a kortárs művészetet. Az 1980-as évek óta kiállításokat rendez, katalógusokat szerkeszt.
Kitüntetések:
2005: NKÖM Múzeumi Főosztálya – Múzeumi Nívódíj (Der neue Adam und die neue Eva. Modern magyar művészet. Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria és a pécsi Janus Pannonius Múzeum gyűjteményéből.Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen; Kunst Museum Ahlen / Németország)
2008: MTA Művészettörténeti Bizottsága „OPUS MIRABILE 2007” (Vaszary János (1867–1939) gyűjteményes kiállítás és katalógus. Társkurátor: Plesznivy Edit
2009: MTA Művészettörténeti Bizottsága „OPUS MIRABILE 2008” (2. helyezés) Vajda Lajos (1908–1941)gyűjteményes kiállítás. Társkurátor: Pataki Gábor
2011: Németh Lajos-díj
Tudományos közélet: (bizottságok, testületek)
2008–: a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Bizottságának a tagja
2010–: az OTKA Művészeti és Kulturális Tárgyú Kutatások bizottságában zsűritag
2010–: a Magyar Nemzeti Galéria Tudományos Kollégiumának a tagja.
Fontosabb hazai és külföldi kiállítások:
2003: A Storm in Europe: Béla Kádár, Hugó Scheiber and „Der Sturm” Gallery in Berlin, Ben Uri Gallery, The London Jewish Museum of Art, London
2005: Der neue Adam und die neue Eva
Kunst der ungarischen Moderne aus der Ungarischen Nationalgalerie Budapest und dem Janus Pannonius Museum Pécs. Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen; Kunst-Museum Ahlen /Németország/ (társkurátor: Várkonyi György)
2007: Vaszary János (1867–1939) gyűjteményes kiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (társkurátor: Plesznivy Edit)
2008: Természet és technika. Az újraértelmezett Moholy-Nagy László 1916-1923, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (kurátor: Botár Olivér)
2008: Vajda Lajos (1908–1941)gyűjteményes kiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (társkurátor: Pataki Gábor)
2010: Vaszary János és Vaszary Kolos. A festőművész és az egyházfő találkozása az egykori prímási nyaralóban, Vaszary Villa, Balatonfüred (társkurátor: Plesznivy Edit)
2010: Depero, a futurista és a futurizmus hatása a magyar avantgárd művészetben, Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (társkurátor: Gabriella Belli)
Főbb művei
• Huszár Vilmos és a holland De Stijl (Eötvös Loránd Tudományegyetem-szakdolgozat, 1985)
• A téralakítás elmélete és gyakorlata a holland De Stijl-csoportban, Művészettörténeti Értesítő, 1985
• Kassák Lajos életmű-kiállítás (kat. [György Péterrel és Pataki Gáborral], Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1987)
• Eszmék és személyiségek. A holland De Stijl-csoport (doktori disszertáció, 1989)
• Huszár Vilmos és Nagybánya, in: Nagybánya művészete, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
• Kései elégtétel. Rippl-Rónai József vitatott „pöttyös” korszaka, in: kat., Rippl-Rónai József, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998
• Konstruktivistische Tendenzen in der ungarischen Avantgarde-Kunst bis zum Ende der 20er Jahre, in: Ungarn-Avantgarde im 20. Jahrhundert, Neue Galerie der Stadt Linz, 1998
• Budapest Art Expo-katalógusok, 1991–1998.
• L’influence de la peinture fauve en Hongrie, in: Le fauvisme ou „l’épreuve du feu”. Éruption de la modernité en Europe, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris 1999.
• Budapest Art Expo FRISS, Fiatal képzőművészek nemzetközi biennáléja, Szentendre, MűvészetMalom, (katalógusok) 2000–2004.
• Melankolikus utazás/ A Melancholic Journey. Kádár Béla (1877–1956). Mű-Terem Galéria, Budapest, 2002.
• Egy „ismeretlen festő” férfiportréja. Huszár Vilmos korai önarcképe. In: Művészettörténeti tanulmányok Sinkó Katalin köszöntésére. A Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve 1997–2001, Budapest, 2002. 293–296.
• Die Acht und die Aktivisten. Avantgardistische Bestrebungen in der ungarischen Kunst bis zur Mitte der zwanziger Jahre des 20. Jahrhunderts, in: Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde. Kunsthistorische Museum, Wien, 2003.
• Central European Avant-Gardes: Exchange and Transformation 1910–1930. Vándorkiállítás (Los Angeles, München, Berlin), katalógus és angol nyelvű dokumentumkötet. (Szemle) Művészettörténeti Értesítő, Budapest, 2003, LII. évf. 1–2. sz. 153–160.
• A Brief Outline of the History of Hungarian Art. In: New Frontiers. Art from new EU member states. The National Gallery of Ireland, Dublin, 2004. 62–77.
• Kádár Béla ismeretlen képei üvegnegatívokon a Rónai Dénes-hagyatékban. Artmagazin, 2004. szeptember, II. évf. 4. sz. 44–49.
• Hungarian Expressionists: Béla Kádár and Hugó Scheiber at Der Sturm Gallery in Berlin. In: A Storm in Europe. Béla Kádár, Hugó Scheiber and Der Sturm Gallery in Berlin. Ben Uri Gallery, London, 2004.
• A Brief Outline of the History of Hungarian Art, in: New Frontiers. Art from New EU Member States. The National Gallery of Ireland, Dublin, 2004.
• [Ulrich Pfarr-ral]: A fauvizmus, kubizmus és futurizmus nyomában. Az izmusok transzformációja / Fauvismus, Kubismus, Futurismus und die Folgen. Die Transformation der Ismen. In: Modernizmusok. Európai grafika / Modernismen. Graphik in Europa 1900–1930. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest; Staatsgalerie, Stuttgart, 2004. 136 –158.
• [Ulrich Pfarr-ral]: Expresszionizmusok / Expressionismen. In: Modernizmusok. Európai grafika / Modernismen. Graphik in Europa 1900–1930. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest; Staatsgalerie, Stuttgart, 2004. 159–187.
• Der neue Adam und die neue Eva. Progressive Tendenzen in der ungarischen Kunst von der Jahrhundertwende bis zum Ende der zwanziger Jahre, in: Der neue Adam und die neue Eva. Kunst-Museum Ahlen, Bietigheim, Ahlen, 2005.
• Kádár Béla ismeretlen képei üvegnegatívokon az 1920-as évekből. In: Angyalokra szükség van. Tanulmányok Bernáth Mária tiszteletére. (Szerk.: András Edit) MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005. 211–220.
• Der neue Adam und die neue Eva. Progressive Tendenzen in der ungarischen Kunst von der Jahrhundertwende bis zum Ende der zwanziger Jahre. In: Der neue Adam und die neue Eva. Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen; Kunst- Museum Ahlen, 2005. 8–18.
• Vincent Van Gogh műveinek párhuzamai és hatása a magyar festészetben. (Összeállította: Molnos Péter) Tárgyleírások: Egry József: Enteriőr, 1906; Gyümölcskosár, 1912 k. (kat. 97. 98.); Nagy Balogh János: Csendélet szitával, zsemlével, bögrével, 1910 k.; Krumpliszedő asszonyok, 1910-es évek első fele (kat. 99. 100.); Huszár Vilmos: Kertben, 1906 (kat. 105.); Derkovits Gyula: Halas csendélet, 1928 (kat. 120.) In: Van Gogh Budapesten. (Kat. szerk.: Geskó Judit) Szépművészeti Múzeum, Vince Kiadó, Budapest, 2006. 434, 436, 444, 468.
• Kelet és Nyugat. Vaszary János művészete a húszas–harmincas években. In: Vaszary János (1867–1939)gyűjteményes kiállítása. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2007. 79 –102.
• Vaszary János művészete a húszas és harmincas években. Vaszary János és a Balaton. A Tihanyi Biológiai Kutató Intézet pannója 1926–1928. In: Vaszary János és Vaszary Kolos. A festőművész és az egyházfő találkozása az egykori prímási nyaralóban. Vaszary Villa, Balatonfüred, 2010. 37–46, 47–49.
• „Elég volt a »jóból, szépből«!” A futurizmus hatása a magyar avantgárd művészetben. / ”Basta di »bello e buono«!” L’influenza del futurismo sull’arte d’avanguardia ungherese. / ”Enough of ’the good and the beautiful’!” The impact of Futurism on Hungarian avant-garde art. In: Depero, a futurista és a futurizmus hatása a magyar avantgárd művészetben. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010. 87–98, 102–112, 116–124.
• De Stijl kontra Bauhaus és a magyarok szerepe a Bauhaus konstruktivista fordulatában. In: A művészettől az életig. Magyarok a Bauhausban. (Kat. szerk.: Bajkay Éva) Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2010. 174–189.
• De Stijl kontra Bauhaus und die Rolle der Ungarn in der konstruktivistischen Wende des Bauhauses. In: Bajkay, Éva (Hrsg.): Von Kunst zu Leben. Die Ungarn am Bauhaus. Bauhaus-Archiv, Museum für Gestaltung, Berlin, 2010. 174–189.
A cikk lejjebb folytatódik.