művészettörténész
Budapest, 1941. október 26.–Budapest, 2007. szeptember 5.
1959–1964: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet–magyar szak. 1979: USA ösztöndíj; 1988: Munkácsy-díj; 1998: a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje; 1999: a Lengyel Kulturális Miniszter kitüntetése; Martyn Klára-díj; 2005: Széchenyi-díj. 1964–1980: Kulturális Kapcsolatok Intézete, Propaganda Osztály (kiállítási ügyek); 1980–1982: Művelődési Minisztérium, Nemzetközi Propaganda és Sajtó Főosztály (nemzetközi kiállításcsere); 1982–1984: Műcsarnok, a Nemzetközi Kiállítási Osztály vezetője; 1984–1992: a Műcsarnok igazgatója; 1992–1996: a Ludwig Múzeum Budapest, 1996-tól a Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum igazgatója. 1990–1999: a Kritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke. Tagja az ICOM-nak, a CIMAM-nak,<#s a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány kuratóriumának, valamint az MTA Művészettörténeti Bizottságának. Több száz kiállítást rendezett itthon és külföldön. A Velencei Biennálé Magyar Pavilonjának kurátora: 1986, 1988, 1990, 1997. 1996: a Sã<#a~>o Paulo-i Biennálé Universalis c. kiállításának kelet-európai kurátora, a rotterdami Manifesta 1 főkurátora. Részt vesz az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanárképző Főiskola Kar múzeumpedagógiai képzésében. Rendszeresen publikált magyar és külföldi lapokban, katalógusokban.
Főbb művei
– A brit szobrászat új útjai (in: kat. Made Strange, Ludwig Múzeum, 1993)
– Utopia, Irony, Displacement (in: Universalis, 23. Bienal de Sã<#a~>o Paulo, 1996)
– „If All Goes Well”. Hungarian Art in an International Context (in: 3×3 From Hungary, Center for Curatorial Studies, Bard College, Annandale-on-Hudson, New York, 1996)
– Construction–Deconstruction–Reconstruction. Gábor Bachman and the Exhibition Architecture (in: Gábor Bachman: The Architecture of Nothing, a Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás kat., Műcsarnok, Budapest, 1996)
– Man Looking into a Well– László Fehér and the Hungarian Painting Tradition (in: László Fehér Erinnerungen an Reales, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Palais Liechtenstein 1998)
– Zeitgenössische Kunst in Ungarn (szerk.: Sietz, B., esszék nyolc művészről, München, 1999)
– Blue Fire: Fiatal Művészek 3. Biennáléja (esszék a magyar résztvevőkről, Prága, 1999)
– A magyar neoavantgárd nagy évtizede: 1968–1978; Az utolsó évtized: 1989–1999 (in: Aspekte/Positionen. Kunst in Mitteleuropa 1949–1999, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, 1999; in: Nézőpontok/Pozíciók. Művészet Közép-Európában 1949–1999, Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs művészeti Múzeum, 2000)
– Desire Hides in Gaze (in: Orshi Drozdik kat., Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum, 2002)
– Kozyra a Ludwigban (in: Katarzyna Kozyra „The Rite of Spring”, kat., Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum, 2003)
– Párhuzamos életművek (in: Praesens, 2003/1.)
– Az újjászületett Van Abbemuseum (in: Új Művészet, 2003/11.)
– Ha minden jól megy… (in: Praesens, 2004/2.)
– Geometria Magyar (in: kat., Városi Galéria Pilzen, 2004)
– Lakner László Metamorphosis monográfia (Előszó és szerkesztés, Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum, 2004)
– Contemporary Art Situation in Hungary (in: Positioning – in the New Reality of Europe: Art from Polsaand, the Czech Republik, Slovakia and Hungary, The Japan Foundation, Tokió, 2005).