művészettörténész, esztéta
Budapest, 1953. október 12.
1977: Eötvös Loránd Tudományegyetem, művészettörténet–esztétika szak. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Esztétika Tanszékén, ill. a Magyar Táncművészeti Főiskolán oktat docensként. 1988-ban egyetemi doktori, 1996-ban PhD fokozatot szerzett. Elméleti kutatási területei: a művészettörténet tudománytörténete (Rembrandt- és Caravaggio-kutatás), interpretációelmélet, plasztikai, kép- és tánchermeneutika, valamint a modernitás/posztmodernitás kérdésköre. A kortárs magyar művészek között terjedelmes elemzéseket szentelt Kondor Béla, Varga Imre, Bódy Gábor, Jovánovics György, El Kazovszkij, Bozsik Yvette, Joseph Nadj műveinek – ezek egy része multimediális hordozókon jelent meg.
Főbb művei
• Ironikus apokalipszis. Adalékok Kondor kései „ikonográfiai stílusához”, Művészet, 1984/8.
• Ästhetische Erfahrung und kunstgeschichtliche Hermeneutik, Acta Historiae Artium, 1990–1992
• Die Versuchung der Moderne. Ein Beitrag zur Genese der Postmoderne, in: The Subject in Post-modernism. Ed. by Ales Erjavec, Ljubljana, 1990
• From ’Exact Science’ to Criticism: Changes of Paradigms in 20th Century Art History, in: Le Grandi correnti dell’estetica novecentesca, Roma–Siena, 1991
• In memoriam Bódy Gábor. Egy videomű anatómiája, in: ABCD Multimédia Magazin, 1995/4.
• Parcel 301 A multimedia analysis of the monument of the 1956 upraising in the lot 301 (CD-ROM, Budapest, 1995)
• A testek világlása, Budapest, 1999
• A gravitáció mint létmetafora, Enigma, 1999/20–21.
• A légből kapott monumentum, Mozgó Világ, 2000/2.
• A kódok és a tánc, Ellenfény, 2000/1–2.
• Die Schwierigkeit de Schwere. Gravitation als Seinsmetapher in der Poesie des späteren Rilke, in: Filosofia Hungarica. Profile zeitgenössischer philosophischer Forschung in Ungarn, Bonn, 2001.
• Az áttetsző bölcs. Rembrandt: Szent Jeromos itáliai tájban. In: Dombormű. Esszék, tanulmányok Poszler György 70. születésnapjára. Szerk. Bárdos Judit. Liget, Budapest, 2001. 314-330.
• A holtpont igézete. Adalékok Caravaggio testfelfogásához és „naturalizmusának” képi szintaxisához. Enigma, 2001, 30 sz.
• Egy kosár gyümölcstől a Gyümölcskosár-ig: fenomenológia és esztétika, Vulgo, 2004/1.
• A technika igazsága. Képhermeneutikai reflexiók az Albertina Rembrandt-kiállításáról, Új Művészet, 2004. augusztus
• Az ékesszóló kép. Adalékok Rembrandt prédikátorpmortréinak retorikájához, Új Művészet, 2004. november
• A művészettörténeti megértésről. Világosság, 2004/5.
• Test és tér között: Giacometti és a nehézkedés hermeneutikája. In: A tér a szobrászatban – a szobrászat tere. Műcsarnok, Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2005.