művészettörténész
Pápa, 1940. november 24.
1959-1964: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet-magyar szak. 1964-1990: a Corvina Kiadó felelős szerkesztője. 1990-től a Magyar Nemzeti Galéria tudományos főmunkatársa, majd 1993-tól 1997-ig főmuzeológusa. 1985-től mellékállásban adjunktus, 1990-től egyetemi docens a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 1993- 2005 a Magyar Képzőművészeti Főiskola, illetve az időközben egyetemmé akkreditált oktatási intézmény művészettörténeti tanszékének tanszékvezetője. 1996-2008 habilitált kinevezett egyetemi tanár ugyanott. Kutatási területe a 19.és 20. századi művészet. Tudományos munkásságának fő korszakai: a kortárs egyetemes és magyar művészet az 1960-as, 1970-es években, aminek legfőbb eredménye a Képzőművészeti Almanach (1969, 1970, 1972) szerkesztése, valamint a kortárs magyar művészet kiemelkedő alkotóiról (Bálint Endre, Keserü Ilona, Ország Lili, Lakner László) írott tanulmányai és a századforduló művészete, különös tekintettel a magyar szecesszió képzőművészetére. Gulácsy Lajos és Rippl-Rónai kutató. Úttörő munkaként 1966-ban – a háború utáni első nagyszabású Gulácsy-kiállításra – a festő kallódó képanyagát összegyűjtötte, válogatta és Székesfehérvárott az István király Múzeum munkatársával megrendezte. Az 1980-as évektől kutatásában nagyobb hangsúlyt kap a 19.század: a historizmus és a szimbolizmus magyar jelensége, a szimbolizmus az egyetemes művészetben, és kiemelten Manet munkássága. 1983-ban belgiumi ösztöndíja és 1996-ban a DAAD ösztöndíja során (München, Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Freie Universitat Berlin) ezeket az ismereteket mélyítette el. 1997-ben elnyerte a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat: kutatásában a francia festészet tágabb időintervallumban történő feldolgozására vállalkozott. Tervezett írásának koncepciójában kiterjesztette tanulmányait Goya, Blake, Füssli, Ingres, Renoir, Delacroix, Courbet, Degas, Gauguin, Cézanne és Munch munkásságára is. Ebből a kutatásból jött létre 2003-ban A szenvedély útvesztői. A női akt metamorfózisa a 19. századi festészetben Goyától Munchig című akadémiai doktori értekezése. 2006-tól a Magyar Tudományos Akadémia doktora.
1965 óta folyamatosan publikál könyveket, tanulmányokat és cikkeket (Művészet, Új Művészet, Jelenkor, Kortárs, Holmi, Alföld, The New Hungarian Quarterly, Ars Hungarica, Acta Historae Artium), melyek közül jó néhány idegen nyelven is megjelent.
Főbb művei
Bálint Endre. Művészet, 1965.július
The Magic Naturalism. The New Hungarian Quarterly. VII. No. 22. 1966
Kondor Béla grafikáiról. Kortárs, 1967. április
Grafikánk új törekvései. Kortárs, 1968. szeptember
Gulácsy Lajos. Corvina Kiadó, Budapest, 1969; második bővített kiadás 1976
Bálint Endre. Corvina Kiadó, Budapest, 1969
Szenes Zsuzsa grafikái. Kortárs, 1969. november
Ország Lili festészete. In: Képzőművészeti Almanach. Corvina Kiadó, Budapest, 1969
Lakner László festészete. In: Képzőművészeti Almanach. Corvina Kiadó, Budapest, 1970
The Life and Art of Lajos Gulácsy. Acta Historiae Artium Acad. Sci. Hung., XVI., 1970
Képgyűjtés és hitvallás. Dr. Rácz István magángyűjteménye. Jelenkor, 1971. február
L’ appparition du Modern Style dans l’art graphique Hongrois. Acta Historiae Artium Acad. Sci. Hung., XIX. 1973
Ábrázolási típusok a századforduló művészetében. Ars Hungarica MTA. 1977/1.
Keserü Ilona művészi pályaképe. Ars Hungarica MTA. 1978/1
Rippl-Rónai. Bevezető tanulmány, dokumentum-és képválogatás francia, angol és német nyelven Corvina, Budapest, 1978; további kiadások 1993,, (magyarul is), és 2000
Lesznai Anna, a festő és az iparművész. In: Lesznai Képeskönyv. Lesznai Anna írásai, képei és hímzései. Corvina Kiadó, Budapest, 1978
A magyar szecesszió művészete: Festészet, grafika, szobrászat. Corvina Kiadó, 1979
Bálint Endre montázsai. Corvina Kiadó, Budapest, 1979.
„Minden titkok kapuja” : Ország Lili gyűjteményes kiállítása a Műcsarnokban. Budapest, 1979
A szerelemfelfogás rokonsága Ady lírájában és a szecesszió képzőművészetében. In: „Akarom tisztán lássatok”. Tudományos ülésszak Ady Endre születésének 100. évfordulóján. (Szerk. Csáky Edit). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980
József Rippl-Rónai et L’Art Nouveau. Acta Historiae Artium Acad. Sci. Hung. XXVI. Budapest, 1980
Szorongás és irónia: Witold Wojtkiewicz festészete. Művészet. 1981. június
A magyar szecesszió eszmetörténeti vázlata. Ars Hungarica MTA. 1981/1
Vaszary János: In: Magyar művészet 1890-1919. (Szerk. Németh Lajos). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981
Jugendstil in Ungarn: Malerei, Graphik., Plastik. Verlag Anton Schroll und Co,Wien und München, 1982
Gulácsy Lajos. Szemtől-szemben sorozat. Gondolat, Budapest,1983
Tradition and Modernity in the Avant-garde of the 1960s in Hungary, Acta Historiae Artium Acad. Sci. Hung. XXX. 1984
A modern művészet nyelvújítási kísérlete: A szimbolizmus. A művészet és/mint kommunikáció A Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének a Képzőművészeti Világhét alkalmából rendezett tanácskozásain elhangzott előadások. Magyar Nemzeti Galéria. 1985
Életérzés és Erósz a szecesszió festészetében. A tanulmány előadás formájában a „Lélek és forma” című kiállítás alkalmából rendezett szecessziós tárgyú konferencián hangzott el. Új Írás, 1987. március
Hagyomány és korszerűség. Avantgarde kezdeményezések a 60-as évek magyar festészetében. Magvető Kiadó, 1987
Art Nouveau in Hungary: Painting, Sculpture and the Graphik Arts, Corvina Kiadó, Budapest, 1989
A virágünnep vége. Gulácsy Lajos szépirodalmi írásainak és képeinek válogatása bevezető tanulmánnyal. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1989
A nemzeti érzület népszerűsítése a századvég társasági festészetében. In: Sub Minervae Praesidio. Tanulmányok a nemzeti kultúra kérdésköréből Németh Lajos 60. születésnapjára. ELTE Művészettörténeti Tanszék, Budapest, 1989
Így élt Rippl-Rónai. Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1990
Az avantgarde-tól az emlékműig: Jovánovics György 1956-os emlékműterve. Holmi, 1990 június
Találkozásaim a magyar avantgárddal. Hozzászólás a 60-as, 70-es évek művészetéhez. Új Művészet, 1991. március-április
„Csak a saját értékítéletemre támaszkodhattam”. Pataki Gábor: Beszélgetés Szabadi Judittal a hatvanas évekről. Új Művészet, 1991. szeptember
A kérlelhetetlen művészet szorításában. Meghalt Francis Bacon.(1909-1992). I-II. Új Művészet, 1993. május-június
A társasági festészet. In: A historizmus művészete Magyarországon. (Szerk. Zádor Anna). MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 1993.
Manet. A modern élet heroizmusa. Új Művészet Könyvkiadó, Budapest, 1995
A gesztus mint művészi öneszmélés. Tót Endre korai képeiről. In: Tót Endre retrospektív kiállításának katalógusa. Műcsarnok, Budapest, 1995
A szem és a szám szimbiózisa Kovács Attila művészetében. A kiállítási katalógus bevezető tanulmánya. Budapest, Műcsarnok, 1995
Kieselbach gyűjtemény. Magyar festészet 1900-1945. The Kieselbach-Collection. Hungarian art. 1900-1945. Budapest: Kieselbach Galéria és Aukciósház, 1996
Ferenczy Károly pályaképe. In: Nagybánya művészete. Magyar Nemzeti Galéria, 1996
Max Ernst nyomdokain: A magyar szürnaturalizmus. A neoavantgárd keletkezésénél. Max Ernst szimpózium, Goethe Intézet, Budapest. 1995. Új Művészet, 1996. május
Az exhibicionizmus mint művészet és létforma. Látogatás a Stuck villában.(Franz von Stuck állandó kiállítása, Luigi Ontani időszaki kiállítása, valamint Andy Warhol, J.-M. Basquiat és Francesco Luigi közös tárlata, München. I-II. Új Művészet, 1997. március-április
Portrévázlat Csernus Tiborról. Holmi, 1998. október
A festői személyiség és látásmód megnyilatkozása Rippl-Rónai és Cézanne modelljeiben. In:
Rippl-Rónai gyűjteményes kiállítása. (Szerk. Bernáth Mária és Nagy Ildikó). Magyar Nemzeti Galéria, 1998.
A polgári lét egyensúlyának ábrándja: Rippl-Rónai József enteriőr-képei. I-II. Új Művészet, 1998. augusztus-szeptember
Az akt mint a létezés jele. Lajta Gábor kiállítási katalógusának szövege. Budapest, Szinyei Szalon 1999
Amnézia és értékvesztés: Gulácsy Lajos évforduló (1882-1932). Új Művészet, 2002. július
Prüdéria és szenvedély: Akt a viktoriánus korban. I-II. Új művészet 2002. augusztus- szeptember
Sárga fényben: Varga Patrícia Minerva képei. Új Művészet, 2000 július
Az akt mint természeti lény: Gauguin. Holmi, 2003. április
Látvány, mágia, absztrakció: Monet és barátai. Szépművészeti Múzeum. Új Művészet, 2004. április
Munch világképe fantasztikus grafikáiban. In: Angyalokra szükség van. Tanulmányok Bernáth Mária tiszteletére. (Szerk. András Edit). MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Budapest, 2005
A festészet mint a létezés módja. Csernus Tibor retrospektív kiállítása Budapesten. Új Művészet, 2006. április
Fauve-ok-e a magyar fauve-ok? Meditáció a magyar Vadak kiállításáról. Magyar Nemzeti Galéria. I-II. Új Művészet, 2007. január-február
Gulácsy Lajos monográfia. Fekete Sas Kiadó, Budapest, 2007
A „boldog békeidőktől” a II. világháború kitöréséig. Történelmi és stíluskorszakok Vaszary
János festészetében. Magyar Nemzeti Galéria. I-II. Új Művészet, 2008. február-március
„A kékszakállú herceg vára”: egy hajdani Gulácsy gyűjtemény. Képek az egykori Smetana gyűjteményből. Fővárosi Képtár, Kiscelli Múzeum katalógusa (Szerk. Fitz Péter). 2008
A modernizmus sorskérdései. Válság és megújulás a 19. és a 20. század festészetében. Válogatott tanulmányok. Fekete Sas Kiadó, Budapest, 2008
Vajda Lajos önarcképei. Meditáció a Vajda Lajos kiállításon. Magyar Nemzeti Galéria. Új Művészet, 2009. január
A romantika agóniája. Gustave Moreau festészete. Szépművészeti Múzeum, 2009. Új Művészet, 2009. április
A szenvedély útvesztői. Szerelem és testiség: Füssli és Blake. Alföld, 2009. február
A modernizmus Janus-arca (Válság és megújulás a 19. század végi festészetben). Alföld, 2010. március
„A tájék biblikusan monumentális”. Ferenczy Károly biblikus képei. Holmi, 2012
Csontváry Kosztka Tivadar korunk szellemi életében: A közelmúlt Csontváry-kutatásainak rövid áttekintése. Holmi, 2013. július
Hit és elhivatottság. Néhány vonás Csontváry Kosztka Tivadar szellemi portréjához. Új Művészet, 2013, december
Az élet melankóliájától a létezés melankóliájáig. Bálint Endre retrospektív kiállítása. Magyar Nemzeti Galéria. Új Művészet, 2014. április
Zseni volt-e Csontváry Kosztka Tivadar? Zsenialitásának művészi személyiségjegyei a Nagy Tarpatak című képében. 1. rész. Új Művészet, 2015. augusztus
Zseni volt-e Csontváry Kosztka Tivadar? Selmecbánya látképe. 2. rész. Új Művészet, 2015. december
„Porból lettünk, porrá leszünk”. Női akt- tanulmányrajzok. Somogyi József (1916-1993).
MMA Centenáriumi kiadvány, Magyar Művészeti Akadémia, Budapest, 2016
Picasso a nagyság sejtelmességében. Reflexiók Picasso A toalett című képeiről. Új Művészet, 2016. december
A cikk lejjebb folytatódik.