közgazdász
(Budapest, 1961. június 28.)
Kezdetben modern magyar festményeket vásárolt galériákból, aukciókon, majd néhány év tapasztalata után a kortárs művészet felé nyitott. Amerikában élő unokabátyja, Robert Gero képzőművész-filozófussal folytatott beszélgetések, illetve a közös, nemzetközi művészeti vásárokon való tájékozódás során rajzolódott ki személyes ízlése, majd gyűjtői szándéka. Kezdetben néhány Konok Tamás és Klimó Károly festményt vásárolt, majd hamarosan megismerkedett egyik korai etalonjával, El Kazovszkijjal. A vele való találkozások és beszélgetések, valamint műveinek hatása révén értette meg, hogy ami őt igazán érdekli, az emberi test és lélek szenvedésének művészeti reflexiói. Az előzmények megismerésére való törekvés vezetett el Hajas Tibor művészetéhez, majd az európai nyitást a Hajashoz közelálló bécsi akcionista művekből való válogatás jelentette (Günter Brus, Rudolf Schwarzkogler). Magyar kontextusban Kicsiny Balázs néhány alkotása illeszkedik a gyűjteménybe.
A magyar képzőművészetet az európai egy szegmensének tekintve, térbeli és időbeli párhuzamokat keresve épül a kollekció. Az európai művészet felé szándékoltan nyitó Gerő a hazai és külhoni művészet közötti kapcsolódási pontokat – eddigi kutatásai során – az osztrák és német képzőművészetben találta meg. Vásárlásaiban segítségére van Tanja Weingart New York-i művészettörténész, aki független tanácsadóként közreműködik galériák és vásárlóik között. Együttműködésük során Gerő László elsősorban az ún. új lipcsei iskolához köthető mesterektől vásárolt. A műfaj egyik legismertebb festőjétől, Neo Rauchtól két festményt szerzett, de büszkélkedhet a legfiatalabb generációt képviselő Tim Eitel, Matthias Weischer és David Schnell egy-egy vásznával is. Christoph Ruckhäberle Táncos című festményét 2008-ban a Lipcse-jelenség című, Műcsarnokban rendezett kiállításon a nagyközönség is láthatta.
Kiállítások
Mecénásnapok, Kortárs magángyűjtemények I, Budapest, Műcsarnok, 2008
Publikációk a gyűjteményről / Publications on the collection
• Spengler Katalin, Közép-Európa mint egységes kulturális tér. Beszélgetés Gerő László műgyűjtővel, Műértő 7-8, 2009, 7.
• Petrányi Zsolt, Gerő László, in Mecénásnapok. Kortárs magángyűjtemények 1., Budapest, Műcsarnok, 2008, kiállítási vezető / exhibition guide, 8-9.
• Oltai Kata, A multinacionális gyűjtő: Gerő László, in Ledényi Attila (ed.) Kortárs magángyűjtők 2008. Válogatás a legjelentősebb hazai művészeti gyűjteményekből, Budapest, Edge Communications, 2008, 32-33.
• Ébli Gábor, Látni és ítélni. Gerő László kortárs gyűjteménye, in Bende Nelly (ed.), RepertoART A Hamu és Gyémánt című folyóirat képzőművészeti különszáma 2007. (IV. évf.), 18-22.
• Spengler Katalin, Kontextuskeresők. Nemzetközi műtárgyak magyar magángyűjteményekben, Új Művészet 5, 2009 (XX.), 4-8.
• Ébli Gábor, Műgyűjtés – múzeum – mecenatúra. Esettanulmányok a jelenkori magyar gyűjtéstörténetből Budapest, Corvina, 2008, 79-82.
• Pilinger Erzsébet, Tudatos döntések, vállalt vonzódások. Kortárs műgyűjtés – nemzetközi szinten, in Műértő különszám 2007. november, eds. Andrási Gábor et al., 9-14.
• Spengler Katalin, Kortárs művészet szélesebb kontextusban. Gerő László gyűjtemény, Luxury Ingatlan Magazin 1, 2009, 40-47.
• Szentandrási-Sós Zsuzsanna: Európai gondolatok. Gerő László-gyűjtemény, Szalon 2012/2.
A cikk lejjebb folytatódik.