Fotó és fauve-ok
A floridai katalógus előszavában felbukkan a modern magyar művészet még egy jelentős amerikai pártfogójának neve. Az elmúlt hét-nyolc évben a budapesti árverések egyik legaktívabb vásárlója egy olajipari üzletember a Colorado állambeli Denverből. Kirk Brown jogot végzett a Stanfordon, és New York-i karrier után váltott az olajkutatásra. A gyűjtés régóta kíséri életét: angol textil, dán bútor, kaliforniai kerámia – ez csupán néhány példa a sokáig zömmel iparművészeti érdeklődéséből. A magyar képzőművészet felé két élmény terelte. A festészetünknél külföldön jóval ismertebb magyar fotográfia egy-egy rangos alkotását már korábban megvette, majd egy antikváriumban véletlenül talált rá a kaliforniai Santa Barbara múzeumában 1991-ben megrendezett magyar avantgárd kiállítás kötetére. Ennek nyomán vette első magyar műveit Budapesten, csendéletét és rézkarcát. Mára mintegy százötven darabos magyar műtárgyanyaga festmények mellett grafikát, sőt kerámiát és bútort is felölel. Bár nem tudatosan gyűjti valamely korszakot vagy irányzatot, a kollekció mégis szakosodott. A Nagybányán túllépő művészekkel kezdődik, és időben legutolsó műve 1949-es kompozíciója. A mostanság magyar fauve-nak keresztelt irányzat a fő súlypont; a Magyar Nemzeti Galéria készülő fauve-kiállításán a gyűjtemény több műve is (például , , ) szerepel majd. E téren Brown és felesége a költséges restaurálástól sem riad vissza, egy korai képét például a Los Angeles-i Getty Múzeumban hozatták rendbe. , , egy alkotása, amelyet a kelet-európai avantgárd egyik legnagyobb kiállítására, a 2002-ben Los Angelesben, Münchenben és Berlinben bemutatott Exchange and Transformation című tárlatra is kölcsönadtak; sőt a kiállítás létrejöttét is támogatták anyagilag. A mecenatúrát már régóta gyakorolják: a Denver Art Museum 1994-ben magánadományozók segítségével tudta megvenni Robert Motherwell húsz művét; a támogatók között az úgynevezett Motherwell Angels egyike Brown volt. Herbert Bayer Amerikába származott bauhausler anyagából is jelentős gyűjteményük van, amelyből Denverben 2005 szeptemberében nyílt kiállítás. A magyar grafikai válogatás csúcspontjai között találjuk és alkotásait. Bár Brownék ízlése lassan nyit a kortárs művészet felé, egy különleges mozzanat révén már megszületett első kortárs művük: a Nancy Goodman Brinkerről festett -portré arra késztette őket, hogy ők is modellt üljenek a festőnek.
(Részlet Ébli Gábor: Magyar műgyűjtemények című, 2006-ban az Enciklopédia Kiadónál megjelent kötetéből)
A cikk lejjebb folytatódik.