nemzetközi műkereskedő, művészeti író
(Bp., 1923. április 28.)
Opera- és koncerténekesként Magyarországon, Európában (1945–56), később az Egyesült Államokban és a nagyvilágban lépett föl. New Yorkban él. Első galériájában, Continent Fine Art Gallery 1964-től kortárs francia és dekoratív magyar művek közvetítésével foglalkozott. 1966-tól kezdett gyűjteni a hazai modernizmus, a korai avantgárd művészeitől, elsősorban magyar alkotóktól (Kassák Lajos, Bortnyik Sándor, Kádár Béla, Scheiber Hugó, Schönberger Armand, Tihanyi Lajos, Etienne Beöthy, Victor Vasarely, Vajda Lajos, Korniss Dezső, André Kertész, Mattis Teuts János, Uitz Béla), valamint orosz és kelet-európai művészektől (Fr. Kupka, Exter, S. Delannay, Strzeminsky, I. Mestrovic, Ivan Vasilevich Kliun). 1972-től Matignon Gallery néven működött; ezidőtájt más galériákkal és múzeumokkal együtt rendezett kiállításokat. 1975-ben New York galéria-központjában, a Madison Avenue-n nyitott galériát, Kövesdy Galéria néven. A korai modernizmus és avantgárd maradt fő profilja. Több nközi jelentőségű, összefoglaló kiállításon szerepeltek művek a galéria gyűjteményéből (Futurismo and Futurismi, Palazzo Grassi, Venezia, 1986; The World According DADA, Taipei Fine Arts M., 1988; Tanz in der Moderne von Matisse bis Schlemmer, Kunsthalle Emden és Haus der Kunst, München, 1996–97). Néhány fontos kiállítás tervezésében, szervezésében is részt vállalt, amelyeken a gyűjteményébe tartozó műveket is bemutatta: The Hungaria Avant-Garde between the first and second World Wars (Tibor de Nagy Gallery, New York, 1983); The MA Cirkle, Budapest and Vienna 1916–1925 (Stedman Art Gallery, Rutgers University Camden, New Jersey, 1983, Saint Mary’s College, Morana, California, 1985, Memorial Union Art Gallery, University of California, Davis, 1986); Standing in the Tempest: Painters of the Hungarian Avantgarde 1908–1930 (Santa Barbara Museum of Art; Nelson Atkins Museum, Kansas City; Krannert Art Museum, Champaignon [Chicago], Illinois. Három és fél évtizedes művészetközvetítői tevékenységében, írásaiban, előadásaiban, interjúiban stb. Kövesdy a korai magyar avantgárd nemzetközi jelentőségének az elismertetésén dolgozott; a hitlerizmus idején degeneráltnak, a sztálinizmus időszakában dekadensnek minősített, félretett alkotókkal, életművükkel foglalkozott. Saját kollekciójából rendezett két legfontosabb kiállítása: East European Artists of Harwart Waldens „Der Sturm” in Berlin 1920–32 (Matignon Gallery, New York, 1983); The Paul K. Kovesdy Collection (Connecticut State Art Museum, 1987). A Kövesdy-gyűjteményből a következő helyekre kerültek művek: Bloomington M.; Berlinische Galerie; Lugánó, Thyssen-Bornemisza Gyűjtemény; Albertina, Bécs; M. der Moderner Kunst, Wien; a New Orleans-i M.; Ditroit-i M.; a Rotschild- valamint a New York-i Salgó- és Soros-gyűjtemény.
Irodalom:
Modern Eastern European Art, The Wall Street Journal, 1994. máj. 5.; Monika Ziegler: Paul Kövesdy – Mäzen der ost- und mitteleuropäisschen Avantgarde, Aufbau, 1987. máj. 8.; Hungaria Modernism At Kovesdy, 1988. febr.; Bojár Iván A.: New York-i levél a műkereskedelemről, Magyar Narancs, 1992/15.
(Sümegi György)