1965-1967: teológia, katolikus Hittudományi Akadémia; 1970-1973: gazdaságszociológia, színháztudomány, Universität zu Köln. (Egyik szakot sem fejezte be.)
Az 1960-as évek elején dr. Végh László körében ismerkedett meg a nyugati kultúra meghatározó tendenciáival, amely nagyban meghatározta az életmű alakulását. Az 1960-as évek első felében egzisztencialista verseket írt. Emellett 1964-1965-ben a Buta Költők Körének tagja volt, ahol Szentjóby Tamással, László Andrással és bizonyos T. Z. besúgóval a hivatalos kultúrpolitika kifigurázásaként előre megadott témára versenyben írtak verseket. 1965-ben a Vigilia körben ismerkedett meg Erdély Miklóssal, akivel haláláig szoros barátságot ápolt. 1966-ban Szentjóby Tamással megszervezték az első magyar happeninget, Az ebéd – In memoriam Batu kán címmel.
Ugyanebben az évben önállóan rendezte meg az Aranyvasárnap című happeninget. 1967-ben egypéldányos avantgarde lapot indított, a Laura?-t, amelyben 10-15 évvel előre datált fiktív híreket közölt, illetve kortárs művészeti terminusokról írt. Ugyanebben az évben levélkapcsolatot létesített Wolf Vostellel, aki Dé-coll/age című kiadványában publikálta Altorjay egy akciókoncertjének partitúráját. (Altorjay Gábor: Brief von Gábor Altorjay és Hallo. Aktions Konzert 1967, in: Vostell, Wolf (ed.): Dé-coll/age, No. 6, Typos Verlag, Frankfurt – Something Else Press, 1967)
Többszöri sikeretlen kísérlet után 1967 szeptemberében Stuttgartba, Nyugat-Németországba disszidált, ahol személyesen is megismerkedett és összebarátkozott Wolf Vostellel majd rajta keresztül Jörg Immendorffal, és a nyugatnémet művészeti élet olyan további progresszív alakjaival, mint Joseph Beuys, Bazon Brock, Al Hansen, Dick Higgins, Alison Knowles, Franz Mon, Ben Patternson, Nam June Paik, Chris Reinecke, Dieter Rot és Emmet Williams. A következő években aktívan bekapcsolódott a nyugatnémet baloldali elkötelezettségű politikai művészeti életbe: akciók szervezése mellett készített objekteket, enviromenteket és assemblageokat is.
1968-ban Kölnbe költözött, ahol csatlakozott a Kombinat 1 (Ursula Burghardt, Alfred Feussner, Wilhelm Friedrich Heubach, Mauricio Kagel és Wolf Vostell) nevű művészeti- és élettér közösséghez. Két önálló tárlata mellett számos csoportos kiállításon is részt vett. Több közös akcióban is közreműködik Wolf Vostellel és a Jörg Immendorff és Chris Reinecke alapította LIDL-csoporttal. Önálló és csoportos művei a utópisztikus politikai művészet műfajába sorolhatók, amelyben a művészet a társadalom megváltoztatásának és jobbításának az eszközeként értelmeződik. Műveiben tematizálta többek között a társadalom alsó rétegeinek kulturális és politikai emancipálását és a nemzetközi hidegháborús helyzetet is. Munkássága a művészet, az élet és a politikai aktivizmus határterületein mozgott.
1969-től a Süddeutsche és a Westdeutsche Rundfunk független munkatársaként rádiójátékokat készített. 1971-ben felfüggesztette képzőművészeti praxisát. 1970-71-ben a Befreiung című anarchoszindikalista lap szerkesztői gárdájához csatlakozott. 1973-ban Frankfurtba költözött. 1973-76 között, Balla Enikővel és Walter Spruchhal együtt saját heti magazint alapított és tartott fönn, az Informations-Dienst zur Verbreitung unterbliebener Nachrichtent (ID). A magazin működésének alapját egy kiterjedt nyugatnémet információs hálózat kiépítése jelentette. Az olvasók által beküldött, máshol meg nem jelent híreket publikálták, amely működési alapelvvel a híradás demokratizálásának új módszerét valósították meg a gyakorlatban. 1979-ben Hamburgba költözött. 1980-ban részt vett a Dankkert Theater alapításában.
A 80-as évek elejétől filmeket írt és rendezett amelyek a kísérleti- és a játékfilm határterületén mozognak. Az 1990-es évek közepén, húsz év után felélesztette képzőművészeti praxisát, amely a 70-es évek elején megszakadt munkák szerves folytatásaként értelmezhető.
Az elmúlt években korábbi műveket és új koncepciókat is bemutatott akciók és kiállítások keretén belül. 2007-ben a Collegium Budapest Fellowship elnyerésével egy évre Budapestre költözött, hogy Faktische Legenden című könyvén dolgozzon. Ugyanebben az évben a Magyar Képzőművészeti Egyetemen előadásokat tartott A film nem művészet címen. 2000-2015 között németre fordította Hamvas Béla kultikus regényét a Karnevált. Jelenleg Berlinben és Hamburgban él.
Válogatott irodalom:
Altorjay Gábor: A jelentés értékes, Ex Symposion, 2008 november 3 http://exsymposion.hu/index.php?tbid=article_page__surfer&csa=load_article&rw_code=a-jelentes-ertekes_1708
Az ebéd – in memoriam Batu kán, ed.: László Zsuzsa – St.Turba Tamás, tranzit.hu, Budapest, 2011
Altorjay Gábor – Benedek Kata – Szőke Annamária: Gábor Altorjay’s Biographical Chronology, Welt ohne Herz, acb Galéria, Budapest, 2015
Bódi Kinga: Beszélgetés Altorjay Gáborral Jörg Immendorffról. Barátságról, lázadásról, közösségről, elválásról, (1968-1970/71) Balkon, 2015/4, 4-12.
Kürti Emese: A szabadság anti-esztétikája, Az első magyarországi happening. Exindex, 2015. augusztus 24 http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=967
Kürti Emese: „A szocialista realizmus gyöngyszemei” Posztfluxus jelenségek Magyarországon, Exindex, 2016. május 26 http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=992
Egyéni kiállítások
ÖNÁLLÓ KIÁLLÍTÁSOK és AKCIÓK:
1966 Aranyvasárnap 1969, (pre-antimotívum happening), Budapest
1967 5 Tafel, Club Voltaire, Stuttgart (akció)
1968 Realisierung von Ideen, Stuttgart (akció)
1968 Manuskripte und Objekte, Galerie Senatore, Stuttgart
1969 Vortrag des Grundgesetzes unter Wasser, Bastillon, Kirchheim (akció)
1969 Der Kurzschlussmauer, Kombinat 1, Köln
2007 Karneval-karneval
2007 15 akció Marta Minujinnak, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest
2009 MMM – Meeting Marta Minujin & the Five Pregnant Virgins (akció) Subversive Praktiken. Kunst under Bedingungen politischer Repression: 60er-80er. Südamerika, Europa, Würtenbergischer Kunstverein, Stuttgart.
2014 Free White Bikes, Povvera Atelier, Berlin (akció)
2015 Welt ohne Herz, acb Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
VÁLOGATOTT CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK és AKCIÓK:
1966 Az ebéd – In memoriam Batu Kán, Budapest
1967 Akció est, Magyar Írók Szövetsége, Budapest
1968 von der collage zur assemblage, Institut für moderne Kunst, Nurenberg
1968 LIDL-Woche, LIDL-Raum, Düsseldorff
1968 Politische Kunst, Galerie t, Heidelberg
1968 Anti-Documenta Hearing, documenta IV, Kassel
1968 Jahresaustellung Deutscher Künstlerbund Nuremberg, Institut für Moderne Kunst, Nuremberg.
1968 Ausstellung und Aktionen, Galerie Ursula Richter,
1968 5-Tage-Rennen, Köln
1968 Zeitkunst im Haushalt, VICE-Versand ,Köln
1969 Eröffnung mit Aktionen, Städtisches Museum Trier
1969 Intermedia 69, Heidelberg
1970 Jetzt. Künste in Deutschland heute, Kunsthalle, Köln
1970 Konzepte einer neuen Kunst, Städtiscen Museum, Kunstverein Göttingen
1970 Sammlung Feelisch, Musuem am Osteald, Dortmund
1970 Happening und Fluxus, Kunsthalle, Köln
1973 Politik und Kunstpraxis, Württenbergischer Kunstverein, Stuttgart
1978 Objektbücher, Buchobjekte. Künstlerhaus, Stuttgart
1993 3×4, Artpool, Budapest
1998 A magyar neoavantgarde első generációja 1965-1972, Szombathelyi Képtár
2007-2010 Fluxus East, Künstlerhaus Bethanien, Berlin; Contemporary Art Centre, Vilnius; Bunkier Sztuki, Krakkó; Ludwig Múzeum, Budapest; Kumu Art Museum, Tallin; Kunsthalle Nikolaj, Koppenhága; Heine Onstand Kunstsenter, Oslo
2009 Subversive Praktiken. Kunst under Bedingungen politischer Repression: 60er-80er. Südamerika, Europa, Würtenbergischer Kunstverein, Stuttgart.
2016 POÉTICA Y POLÍTICA. Estrategias artísticas en la neovanguardia húngara. POETICS AND POLITICS. Artistic Strategies in the Hungarian Neo-Avantgarde. acb Galéria – espavisior – Galería Visor, Valencia
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben:
Albertina, Bécs
Artpool Művészetkutató Központ, Budapest
Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Museum am Ostwall, Dortmund
Stuttgarter Staatsgalerie, Stuttgart
Tate Modern, London
University of Iowa Museum of Art, Iowa
A cikk lejjebb folytatódik.