1955–64: marosvásárhelyi Zene- és Képzőművészeti Iskola; 1964–70: Ion Andreescu KF, Kolozsvár, kerámia szak; 1970–74 között: a sepsiszentgyörgyi kályhagyárban dolgozott és művészeti foglalkozásokat tartott gyermekeknek; 1974–77: a bukaresti Üveg és Finomkerámia Kutatóintézet alkalmazottja; 1977: Ausztriába emigrált; 1977–78: a bécsi Iparművészeti Főiskola vendéghallgatója; 1978-ban a bécsi Künstlerhaus tagja; 1979-től szilikát alapú anyagok restaurálásával foglalkozik; a párizsi Magyar Műhely tagja; 1983–85: bécsi Fuhrmanngasse-i műteremlakásában művészeknek kiállítási programokat szervezett; 1985: Theodor Körner-díj; 1986: osztrák állami ösztöndíj, tanulmányút: New York, London, Amszterdam; 1995: IG Bildende Kunst, Wien tagja. Életének első szakaszát a szocialista Romániában leélő ~ művészi formálódására szűkebb hazája, Erdély tradicionális kultúrája és természetrajza, valamint nemcsak helyi, hanem nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő művészek (pl. Mattis-Teutsch János) munkássága egyaránt hatással volt. A középiskolában Nagy Pál festőművésznél rajzot és reklámgrafikát tanult, majd szobrászattal, zenével és szakköri szinten filmkészítéssel is foglalkozott. A kolozsvári főiskolán az elmélyült munkának és a szabad kísérletezésnek is teret engedő, képzőművészeti orientáltságú kerámia szakon (ahol Balaskó Nándor tanszékvezető asszisztensei Mircea Spătaru és Ana Lupas voltak) a szakmai ismeretek elsajátítása mellett módja nyílt megismerkedni a hagyományos kézművességhez sorolható technika és az autonóm művészet határterületeivel. Ennek bizonysága mind 1970-es, végső formájában meg nem valósult diplomamunkája, egy 39 m2-es, hatalmas anyagmennyiséget igénylő absztrakt magasdombormű, mind pedig az 1974-ben „A föld tiszteletére” készített, földbe ágyazott hullámzó térformákból álló, kerámia land-art-műve Medgidián. 1974–77 között a bukaresti Üveg és Finomkerámia Kutatóintézet alkalmazottjaként szilikátokkal (pl. fotoszenzibilis üveggel) kísérletezett tudományos elmélyültséggel, ugyanakkor kiállításokra szánt alkotásaiban a pozitív-negatív viszonyon alapuló leképezés módozatai, valamint az ezzel összefüggő sorozatgyártás és egyediség problémája foglalkoztatták, a pop-art körébe sorolható figurális műveket és papírrepülőket készített porcelánból. 1977-es emigrációja után Bécsben folytatta a kísérletezést a papírvékony porcelán lapokkal, és az új élethelyzet gyökértelensége akaratlanul is olyan munkák készítésére ösztönözte, amelyek az otthon- és értékvesztéssel szemben örök érvénnyel bíró szellemi tartalmak kifejezését tette lehetővé, minimális eszközökkel. Az illuzionista technikát a maradandóság és törékenység, illetve a szellemi és anyagi kettősségeinek érzékeltetésére alkalmazta. A porcelánlap kezdetben mint íráshordozó – agyagtábla, pergamen, összegyűrt papír – jelent meg, később fotóemulzióval bevonva mint fénylenyomatok hordozója funkcionált, vagy az oxidokkal vegyített porcelán masszából készült lapok színtónusai mennyiségi és minőségi változásokat mutattak be. A legutóbbi időszakban az anyagok belső, szerkezeti tulajdonságainak és ezek látható, (leolvasható( felületi megjelenésének kapcsolatát a számítástechnika és a nanotechnológia területén alapvető szilikátokkal (sziliciumdioxid, grafit, ezüst, vas- vagy nikkeloxid tartalmú) szemlélteti. Az anyagok és alakzatok tudomány- és kultúrtörténeti összefüggései iránt mindig is érdeklődő Csutak az utóbbi években a kémia, a biológia, a fizika mellett a matematika területén véli felfedezni azt a módszert, amely a törvény- és szabályszerűségeken alapuló gondolkodásnak és az elvont, filozófiai vagy elméleti világmagyarázatoknak egyaránt teret enged. Az arányok, a léptékek, a számszerű összefüggések vizuális érzékeltetése során egyetlen matematika alakzatra, a nullára összpontosít.
Irodalom
SZŐKE A.: EZER 1 NANO. ~ kiállításához (kat., bev. tan., Budapest Galéria, Budapest, 1992)
PETERNÁK M.: Porcelán és grafit. ~ kiállítása, Új Művészet, 1993/2.
GOMRINGER, E.: ~, in: Geografie/Geometrie. Konkrete Kunst an der Donau, Bécs, 1996
BEKE L.: Kunst und Naturkunde
BEKE L.-SZŐKE A.: Életrajzi előzmények (kat., Vízivárosi Galéria, 1995)
TÍMÁR K.: Szelíd gyógymód. Csend élet - ~ kiállítása, Balkon, 1995/4.
SZŐKE A.: EZER 1 NANO. ~ kiállításához, Nappali ház, 1995/3.
~: Grenzen von Bewusstsein (kat., Jenseits von Kunst, szerk.: P. WEIBEL, Ludwig Múzeum, Budapest, C3, Budapest
1996, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, 1997); Bújdosó A.: Az ösztönös alkimista / Alchimie aus Intuition, in: Gyűjtők / Gyűjtemények, 200/3.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1970 • Sepsiszentgyörgyi Színház, Sepsiszentgyörgy
1982 • Postgassegalerie, Bécs
1985 • Műterem-kiállítás [Erdély Miklóssal], Bécs
1992 • Ezer 1 Nano, Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.)
1995 • Csend élet, Vízivárosi Galéria, Budapest (kat.) • Tausend 1 Nano, Station 3 Galerie, Bécs
2000 • Konsequenz und Stärke, Ungarisches Kulturinstitut (Collegium Hungaricum), Bécs
2001 • SiO2 – Cécile Dujardinnel közös kiállítás, Camera, Bécs
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1974 • IV. Nemzetközi Kerámia Biennálé, Vallauris (FR)
1976 • Nemzetközi Kerámia kiállítás, Sopot (PL)
1981 • Taktilitas-Vizualitás, Grossweikersdorf (A)
1982 • Tisztelet a szülőföldnek II., Műcsarnok, Budapest
1985 • Kaleidoszkóp ’85, Collegium Hungaricum, Bécs
1987 • A zsidó pogrom emlékére rendezett kiállítás, evangélikus templom, Iserlohn (D)
1996 • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Geografie/Geometrie. Konkrete Kunst an der Donau, Albertina, Bécs
1997 • Geografie/Geometrie. Konkrete Kunst an der Donau, Galerie Peter Lindner, Bécs • Kulturcentrum Zichyno Palac, Pozsony
1998 • Geografie/Geometrie. Konkrét művészet a Duna mentén, Ráday Galéria, Budapest
1999 • XLVIII. Velencei Biennálé, Aperto • Perspektíva, Műcsarnok, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Consiliul dei Culturâ şi Atre, Bukarest
Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum
Kunstsammlung Stadt Wien (A)
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Segesvári Múzeum, Segesvár
Szépművészet Múzeum, Budapest.