Pályáját autodidaktaként kezdi, önképzőkörökben tanul. 1966-tól a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál dekoratőr, könyvborítókat és lemezborítókat is tervez. 1966-ban nevét ~ra magyarosítja. 1968-ban Bálint Istvánnal közösen színdarabot írnak Náthán és Tibold címmel, melyet 1969 tavaszán az Egyetemi Színpadon mutatnak be. 1969 októberétől az Egyetemi Színpadról kiváló Halász Péter társulatának tervez díszleteket és jelmezeket, alkalmanként előadásaikban is játszik. 1970-ben tanulmányutat tesz Olaszországban. 1970-1973 között Attila úti lakásában ad helyet a Vasárnapi Kör mintájára megalakult ún. keddi társadalomtudományi háziszemináriumoknak. 1973-tól hosszú időre felhagy képzőművészeti tevékenységével, és főként filmezéssel foglalkozik. 1973-ban Dobos Gáborral közösen készíti el Sokk-stressz című kisfilmjét, amely a Budapesti Amatőrfilm Szemle különdíját kapta. 1977-ben Ascher Tamás hívja meg a kaposvári Csiky Gergely Színházba, ahol 1986-ig dolgozik díszlettervezőként. 1991-ben jelenik meg az Új Művészetben a Kondor Béláról 1979-ben írt, valamint Vajda Lajos: Kollázs zsidó tojás motívummal (1937) című művéről készült tanulmánya. Az 50-es évek végétől a 60-as évek végéig sajátos technikájú grafikákkal kísérletezett. Az évtized végétől tér át a gitt és gipszmassza alapba ágyazott különféle tárgytöredékekből felépülő, erőteljes plasztikai dimenzióval rendelkező, osztott terű képreliefekre. A 60-as évek végén készült vörös-sorozata talán az egyetlen, amely politikai témákat érintett (a 68-as csehszlovákiai események kapcsán született művei: J. P. [Jan Palach] emlékezetére (1969), vagy társadalmi jelenségekre reflektált (Központi Bizottság, 1968-1969). Innen indult monokróm korszaka, amely a 70-es évek első felében a kék, szürke, majd a sárga sorozatban teljesedett ki. E műveken a színek dominanciája következtében háttérbe szorult az applikációs technika, jellemzőbbé váltak a plasztikailag homogénabb felületek. Egyes munkákon a színek önértéke, jelentéstartama vált fontossá, másokon pedig a szín és az általa lefedett forma együttes hatása érvényesült. A 70-es évek elején konceptuális munkákat is készített (Válasz és dokumentáció Beke László Elképzelés című felhívására, 1971). Hosszú szünet után, az 1991-ben készült ITIA-sorozat darabjaiban folytatta és teljesítette ki a már megkezdett, de a korábban kiaknázatlanul maradt problémákat. A mű meghatározó elemén, a képkereten belül irányítja az általa kikísérletezett gitt és gipsz keverékéből álló massza mozgását. Allegorikus értelemben „önarcképeknek” is nevezhetjük e műveit, melyeken a képlékeny anyagban örvénylő kaotikus erők kimeríthetetlen formavilágának a kerettel szab határt.
Irodalom
BÁLINT E.: ~ képeihez. Cerovszki Iván, Dobos Emőke és ~ (Eötvös Klub, Budapest kiállítási lep.)
FORGÁCS É.: Halál-játékok. ~ képei, Magyar Napló, 1991. november 15., in: Az ellopott pillanat. Ars Longa sorozat, Pécs, 1994
FORGÁCS É.: Elkülönbözés. ~rel beszélget Forgács Éva, Beszélő, 1991. december 16.
BÉRCZES L.: A másság. Beszélgetés ~rel a Halász Színházról, Színház, 1991/10-11.
~: Ami két "nem" között történt. A Kondor-jelenségről, Új Művészet, 1991/5.
~: Magányos alak imaginárius térben. Nagyon szubjektív mélázás egy Vajda-kép felett, Új Művészet, 1991/9.
ANDRÁSI G.: Csend és közelség. ~ új képeiről, Új Művészet, 1992/2.
FORGÁCS É.: Négy beszélgetés. Jégkorszaki lelet. Beszélgetés ~rel (1991), in: Az ellopott pillanat Ars Longa sorozat, Pécs, 1994
FORGÁCS É.: ~ (1938-1996), Beszélő, 1997/2.
NAGY Z.: ~. Körmendi-Csák Gyűjtemény, Válogatás, 1945-1997, Kortárs Magyar Művészet, Budapest, 1997/2.
ANDRÁSI G.-PATAKI G.: A massza megrepedt. Párbeszéd ~ művészetéről, Új Művészet, 1998/12.
ANDRÁSI G.: Csend és közelség. ~ új képeiről
DÉKEI K.: ~ válasza az Elképzelés című projektre
FORGÁCS É.: ~, 1938-1996
GÉGER M.: A díszlettervező ~.
HAVAS F.: Interjúi Ács Jánossal és Gazdag Gyulával
GULYÁS GY.: Egy hajdanvolt beszélgetés margójára. Beszélgetés ~ rel (1938-1996), szerk: SASVÁRI E., Százados L. (életmű kat., bev. tan., 1998, Szent István Király Múzeum).
Tv
ANDRÁSI G.: Beszélgetés ~rel óbudai kiállításán, Kép-Szín-Tér, (szerk.: FITZ P.) MTV 2, 1991. november 1.
SZEMADÁM GY.: ~, Harcképek, 1992. július 17., MTV 2.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1969 • Eötvös Klub, Budapest [Cerovszki Ivánnal, Dobos Emőkével]
1972 • Sajtóház Műv. Klub, Szeged [Karátson Gáborral]
1973 • Központi Fizikai Kutató Intézet KISZ Klub, Budapest [Karátson Gáborral és Major Jánossal] • ~ új képei. ITIA-sorozat, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest
1995 • ~ képzőművész kiállítása, MHB IMMO ART Galéria, Budapest • Körmendi Galéria, Budapest
1998 • ~ életmű kiállítása (kat.) Szent István Király Múzeum • Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1969 • Nullszéria-2. Költészet napja, 1969. (Induló művészek élő almanachja c. sorozat) Egyetemi Színpad folyosója, Budapest • [Bálint I., Bálint M., ~, Fodor J., Karátson G.], Budapesti Műszaki Egyetem Diákotthona • Képzőművészeti kiállítás, Derkovits Ifjúsági Klub, Budapest
1970 • Budapesti Műszaki Egyetem Schönherz Z. Kollégium [Dobos Emőke, Dobos Sándor, ~, Németh Géza, Szávoszt Katalin] • „R” kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem „R” klubja
1971 • 8. Műteremkiállítás [Berki Viola, ~, Illés Árpád, Papp Oszkár], Kápolnatárlat, Balatonboglár
1972 • Ungarische Avantgarde ’72, Kunstverein Kaponier Vechta, Vechta
1975 • 9e biennale de Paris. Manifestation internationale des jeunes artistes, Musée National d’Art Moderne, Musée de la Ville de Paris, Párizs
1976 • Expozíció – Fotó/művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
1983 • Új művészetért 1960-1975, Bartók Béla Megyei Művelődési Központ • Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Film/művészet. A magyar kísérleti film története, Budapest Galéria, Budapest • Dráma és tér. Magyar színházi és televíziós díszlet.jelmez 1979-1983, Műcsarnok, Budapest • Helyzet ’83. A ’70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1984 • Helyzet, Miskolc • 7. mezdunarodni trijenale pozorisne scenografije i kostimografije, G. Matice srpske, Újvidék • ~, Szegő György, É. Kiss Piroska díszlet- és jelmeztervezők kiállítása, Fényes Adolf Terem, Budapest
1985 • 101 tárgy. Objektművészet Magyarországon, Óbuda Galéria, Budapest • Miskolc
1987 • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1992 • Képzőművészeti új szerzemények, Csók Képtár, Székesfehérvár
1993 • A gondolat formái I., Óbudai Tásaskör Galéria, Budapest • Diderot • Levél a vakokról azok használatára, akik látnak, Pécsi Galéria, Pécs • Variációk a pop artra. Fejezetek a magyar művészetből, Ernst Múzeum, Budapest
1994 • Speculum. Az Első Magyar Látványtár Alapítvány kiállítása, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1996 • Szegmensek/Segments, Vigadó Galéria, Budapest
1997 • Diaszpóra (és) művészet, Zsidó Múzeum • „Mindenkinek rózsa és kenyér”, Első Magyar Látványtár Kiállító Ház, Tapolca – Diszel • 114/7920. Válogatás, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • A nagy motívum. Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Chefs-d’oeuvre de la peinture et de la sculpture contemporaines hongroises, OMPI/Organisation Mondiale de la Propriété Intellectuelle, Genf.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Szent István Király Múzeum Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Országos Széchenyi Könyvtár Szcenikai Tár
Színháztudományi Intézet