Első mentora a falubeli Somoskői Ödön. Az egri Tanárképző Főiskola matematika-rajz szakán végzett Blaskó János, Seres János, Nagy Ernő tanítványaként; tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskolán fejezte be. 1995-től az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola docense. A hazai tárlatok rendszeres résztvevője. Publikációiban a gyermekrajzok világát tanulmányozza.
1973, 1976: Madách-ösztöndíj; 1977: a Kulturális Minisztérium pedagógiai és képzőművészeti díja; 1978: Derkovits-ösztöndíj; 1979: A Stúdió ’79-en a Szakszervezetek Országos Tanácsa díja; 1980: Derkovits-nívódíj, Egri Akvarell Biennálé nagydíja; 1981: A Stúdió ’81-en a KISZ Központi Bizottság díja; Szombathely város Derkovits-díja; 1982: A rajzbiennálé nagydíja, Salgótarján; 1985: Egri Felszabadulási Kiállítás díja; 1987: Munkácsy-díj; 1988: Szegedi Nyári Tárlat díja; 1992: Borfesztivál díja; 1993: I. Országos Pasztell Biennálé díja, Esztergom; 1994: Vásárhelyi Őszi Tárlat díja; Magyar Művészetért Díj; 1998: Tornyai-plakett, Hódmezővásárhely; Magyar Köztársaság arany keresztje; Salgótarjáni Tavaszi Tárlat nagydíja (1979, 1993); Salgótarjáni Rajzbiennálé nagydíja (1995); díja (1982, 1988, 1992); Egri Akvarell Biennálé nagydíja (1980, 1997); díja (1984); Miskolci Téli Tárlat díja (1984, 1988, 1992); 2001: A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze; 2007: Kossuth-díj. 1994-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja.
Lakóhelye, Somoskőújfalu festészetének legfőbb ihletőforrása. Szuverén, öntörvényű, stílustendenciákhoz nem kötődő képi világa, a népművészeti hagyományok jelképes újraértelmezése az egyéni alkotói utat választók közé sorolja. Pályája kezdetén Jackson Pollock és Hans Hartung hatását mutató expresszív, majd lírai absztrakt munkákat készített. A hetvenes évektől a növényi létforma természetelvű ábrázolása geometriai jelleggel párosult, az ismétlődés és fogyatkozás törvényeit járta körül, majd a biológiailag magasabb rendű állati létezés – madarak, négylábúak – képbe írása foglalkoztatta. Az évtized második felére talált rá egyéni szín-forma-képvilágára. Tömören komponált munkáin az antikolorista, konceptuális kordivattal szemben erős, letisztult, gyakran egységes színfelületek jelentkeztek a gyermekrajzok, a népművészet mesterkéletlen világlátását, a „neoprimitív” festészet tisztaságát követve. Dekoratív, síkszerű kompozícióin a képmezőt egy kiemelt figura uralja. A folytonos újjászületés képi hordozói a körkörös- vagy spirálformák, amelyek az életet örökidejűvé emelik, a szűk életteret kozmikussá tágítják (Nyitva van az aranykapu, 1983-1984).
A gyermekrajzok, az egyiptomi művészet kompozíciós, stiláris sajátosságait követi ábrázolásmódjában: a látványperspektívát mellőzi, s különös, szokatlan felülnézeti (pl.: Mérkőzés, Karám, 1982) vagy a legnagyobb felületű láthatóságot nyújtó aspektusból jeleníti meg figuráit, tárgyait. A 80-as évekre festésmódja módosult: a vastagon, szálkásan felhordott festék a plaszticitás árnyalatosságát gazdagította, a faktúra dombormű hatást keltett. Kisebb méretű, de továbbra is erőteljes színvilágú munkákat készít, megszaporodtak a cselekvésre utaló címadások.
Irodalom
PÁL J.: Színe és visszája. Beszélgetés három Madách-ösztöndíjassal, Palócföld, 1976/2.
KOVÁCS GY.: Festők, grafikusok műtermében, Művészet, 1976/5.
HANN F.: Boldog "madárnyelv". ~ festményeiről, Művészet, 1979/6.
SINKOVITS P.: Nyitva van az aranykapu: Beszélgetés ~rel, Művészet, 1984/5.
LÓSKA L.: Egyéni utak. Irányzatokhoz nem kapcsolható művészpályák a 70-es és 80-as évek képzőművészetében, Művészet, 1986/8.
PAP G.: ~ (kat. [Makoldi Sándorral], Debrecen, 1987)
SUPKA M.: ~ Munkácsy-díjas festőművész kiállítása (kat., Gödöllői Galéria, Gödöllő, 1988)
NAGY I.: Égi és földi dolgokról. ~ festészete, Művészet, 1988/4.
SUPKA M.: Ha festek, velem van a világ. ~ képei, Kortárs, 1988/12.
PÁL J.: ~ről, Palócföld, 1989/3.
LÓSKA L.: A bölcs madarak, a rossz pásztor és társaik, Új Művészet, 1990/1.
HANN F.: ~. Beszélgetés a művésszel, Salgótarján, 1990
PRAKFALVI E.: Nyitva van az aranykapu, Salgótarján, 1990
SUPKA M.: ~, Szolnok, 1996
SUPKA M.: "Süss fel, nap...". ~ festészetéről, Hitel, 1998/2.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1973 • Nógrád megyei Tanács Klubja, Salgótarján
1974 • Kórház Galéria, Salgótarján
1977 • Művelődési Ház, Somoskőújfalu • Művészet Kisgaléria • Horváth E. Galéria, Balassagyarmat • Vándorkiállítás Nógrád megye területén • ZIM Munkásgaléria, Budapest • Jókai Klub, Budapest
1978 • Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest • Petőfi Sándor Művelődési Központ, Somoskő • Kölcsey Művelődési Központ, Debrecen • Egri Galéria, Eger
1979 • Művelődési Központ, Eger • Görög templom, Vác
1980 • József Attila Művelődési Központ, Salgótarján • OTP, Salgótarján
1981 • Vigadó, a TV Galériája
1982 • Derkovits-díjasok beszámolója [Püspöky Istvánnal], Szombathely
1983 • Kun B. Művelődési Ház, Ózd • Mensch Galerie, Hamburg • Művelődésii Otthon, Győr • Szakszervezeti Oktatási Központ, Salgótarján
1984 • Moszkva [Dienes Gáborral, Nagy Gáborral, Szkok Ivánnal] • Horváth E. Galéria, Balassagyarmat
1985 • Művelődési Központ, Debrecen [Jószay Zsolttal] • Kecskeméti Galéria, Kecskemét
1987 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Kossuth Lajos Tudományegyetem Galéria, Debrecen (kat.), [Makoldi Sándorral] • Magyar Napok, Dortmund
1988 • Gödöllői Galéria, Gödöllő (kat.)
1989 • Atrium Hyatt Szálló, Budapest
1990 • Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján (gyűjt.)
1991 • Csontváry Terem, Pécs • Magyar Intézet, Párizs • Miskolci Galéria, Miskolc [Jószay Zsolttal] • Kecskeméti Képtár [Jószay Zsolttal] • Ladányi Galéria, Püspökladány [Jószay Zsolttal]
1992 • Nógrádi Galéria, Losonc
1993 • Zichy Galerie, Leiden (NL)
1994 • Galerie La perseveranza, Gent
1996 • Zsinagóga, Szolnok
1997 • Parti Galéria, Pécs
1998 • Gold Art Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1973-1974 • Tavaszi Tárlat, Salgótarján • Alföldi Tárlat, Békéscsaba • Pedagógus Képzőművészek Országos Kiállítása, Fáklya Klub, Budapest
1975 • Rajzok, Miskolc • Ember és Természet, Balassagyarmat • Téli Tárlat, Miskolc • Magyar Tájak – Tájképfestészeti Biennálé, Hatvan
1977 • Rajzok, Miskolc • Stúdió ’77, Székesfehérvár
1978 • Nyári Tárlat, Debrecen
1979 • Stúdió ’79, Pécs • Realista Festészeti Triennálé, Szófia
1980 • Nyári Tárlat, Szeged • Akvarell Biennálé, Eger
1981 • Nógrád megyei Képzőművészek Kiállítása, Szolnok • Derkovits-ösztöndíjasok bemutatója, Műcsarnok, Budapest
1982 • VIII. Akvarell Biennálé, Eger; II. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Magyar Napok, Mensch Galerie, Hamburg
1983 • Mai magyar grafika és rajzművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1984 • Országos Képzőművészeti kiállítás ’84, Műcsarnok, Budapest
1985 • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest
1987 • Táblakép-festészeti Biennálé, Szeged • Kortárs Magyar művészet, München • Christie-árverés, Amsterdam
1988 • Nemzetközi Művészeti Vásár, Basel
1989 • Téli Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest • Kunst Heute in Ungarn, Neue Galerie, Sammlung Ludwig • Meisterwerke der Ungarischen Moderne, Graz
1990 • V. Országos Kisgrafikai Biennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Société Nationale des Beaux-Arts, Párizs, Grand Palais
1991 • Salgótarjáni Tárlat
1991-1992 • Magyar Festészet Vándorkiállítás, Németország • Ausztria • Bonn • Hamburg • Bécs
1992 • VI. Országos Kisgrafikai Biennálé, Salgótarján
1992 • Borfesztivál Kiállítás, Csontváry Galéria, Budapest • Magyar Mitológia, Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen
1993 • Salgótarjáni Tavaszi Tárlat
1997 • Magyar Szalon ’97, Műcsarnok, Budapest • Népművészet a kortárs művészetben, Kiskunhalas
1998 • 45. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Kolozsváry-Gyűjtemény, Műcsarnok, Budapest
2007 • IX. Állami Művészeti Díjazottak kiállítása, Olof Palme Ház, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Déri Múzeum, Debrecen
Katona József Múzeum, Kecskemét
Kecskeméti Galéria, Kecskemét
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Magyar Képtár, Pécs
Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
Vármúzeum, Eger
Városi Múzeum, Győr.