1978–1983: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak, mesterei: Blaski János, Sváby Lajos. Gerber Pál Tatabányáról indult a Panel „legénységével” (Gerber Pál, Szunyogh László, Kungl György, Tatai Tibor); a meghökkentést a művészi megformálás igen magas fokán űzi, a Kék Acél c. kiállítást, amelyen ő is részt vett, ma már paradigmaváltó eseményként tartja számon a kortárs művészettörténet, egy olyan generáció jelentkezéseként, mely előtérbe helyezi az ironikus, reflexív, emblematikus megközelítési módokat, és az avantgárd paródiákhoz, a posztkonceptuális, a fogyasztói társadalommal szembeni kritikus törekvésekhez kapcsolható. Magritte-hoz hasonlóan egalizálja azokat a hol banális, hol szakrális motívumokat, amelyekkel dolgozik, áruemblémák éppoly súllyal esnek latba, mint használati tárgyak vagy munkaeszközök, és e kiragadott elemek az új, mellérendelő kontextusba helyezve is megőrzik hétköznapiságuk melankóliáját (A kereszt barkácsolása, 1990). Művei, amelyek változatos műfajokban készülnek (festészet, grafika, installáció, tárgyak, fotók, szöveges munkák, feliratok, pecsétek, események, projektek, performance), egyetlen nagy Gesamtkunstwerk részeiként is felfoghatók. Gerber Pál törekszik az egyszerű megfogalmazásra, legtöbbnyire grisaille festéssel készült, a monokrómhoz közelítő képein kevés motívumot használ, amelyek asszociációs mezeje így szabadon interferál. Képei soha nem hordoznak irányított üzenetet, mindig megőriznek valamit a dolgok eredendő titokzatosságából. Művei képrejtvényekre emlékeztetnek, ám végső megfejtés nincs, irónia helyett pedig inkább játékos komolyság, sok tapintat és humor jellemzi őket. Enigmatikus képei oldott, lágy festőiséggel, tárgyegyüttesei gondos kézműves munkával készülnek, hiányzik belőlük az újtárgyiasság szigorúsága. A Polifónia projekt részeként Gerber Pál az autóbuszok oldalát olyan feliratokkal látta el, amelyek agresszió nélkül zökkentették ki az utazóközönséget megszokott „kontextusából” (pl.: El van rontva a napom, ha nem győzök le három gonoszt, 1994), postai projektjéből emlékezetes a Feltámadunk c. postai bélyegző, amely egy asztalt ábrázolt, csonka (ám visszanőni kész) lábbal. Az antropomorfizált tárgyak önálló életet élnek már korai főművein is (Alkony dupla nappal, 1989; Romantikus tájak antiromantikus motívumokkal, 1992). A Remény szakmunkában (1994) és a Gablerrel közös kiállítások pedig mind filozofikusabb szimbólumképző tartalmaikkal, s a véletlen, ill. a szerencsés egybeesés esztétikai kategóriái iránti mind nagyobb fogékonyságukkal meggyőzően bizonyítják, hogy a kortárs magyar emblematika legjelentősebb alkotásai nem csupán posztmodern gegek.
Díjak/ösztöndíjak
1989 • Stúdió ’89 – Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület díja • Nagykőrösi Grafikai Tárlat, Művészeti Alap díja
1991 • Művészeti Alap díja
1992 • Az Alfa Romeo művek kiállításának 1. díja
1993 • A Fővárosi Önkormányzat kulturális bizottságának díja • Nagykőrösi Grafikai Tárlat, a Művelődésügyi Minisztérium díja
1997 • Munkácsy-díj.
Válogatott irodalom
GYÁRFÁS P.: Állandó harc az élet. Művészet, 1989/10
KUKORELLY E.: Gerber Pál. Budapest (kat.), 1991
BOROS G.: "Egymillió nap zuhan az óceánba". Nappali ház, 1991/4
HAJDU I.: Édességet a földön. Beszélő, 1991. nov. 30.
KINGSLEY, D.: Pál Gerber – Várfok Gallery. Artforum, 1993/4
MARKÓJA CS.: A forma genetikája. Élet és Irodalom, 1993. aug. 6.
SINKÓ I.: Fogalomértelmező intarziák. Új Művészet, 1994/7-8
TATAI E.: Gerber Pál. Bartók 32 Galéria, Budapest (kat.), 1994
BOROS G.: Kontaktálás/Polifónia. Balkon, 1994/1
HORÁNYI A.: Képek és szavak. Magyar Narancs, 1995. máj. 4.
P. SZŰCS J.: A chashmire-macska esete. Új Művészet, 1995/7-8
TATAI E.: A legkevesebb. Balkon, 1996/4-5
TAGAI I.: Szorongásunk csendje. Balkon, 1997/3
TATAI E.: Gabler – Gerber. Új Művészet, 1997/4.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1982 • Eocén Klub, Tatabánya
1983 • Mikro Galéria, Tatabánya
1988 • Batthyány-kastély, Körmend
1989 • Állandó harc az élet, Stúdió Galéria, Budapest • Életem [Kicsiny Balázzsal], Liget Galéria, Budapest
1990 • A különös év, Richard Demarco Gallery, Edinburgh (UK) • Négy független, önálló élet, Francia Intézet, Budapest • Csepeli Iskola Galéria, Budapest
1991 • Artspace-Kunstraum, Amszterdam (NL) • Kernstok Terem [Diana Kingsleyvel, Lakner Antallal és Gerhes Gáborral], Tatabánya • Örök reménnyel, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1992 • Installációk, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Nem azért élek, hogy boldog legyek, hanem, hogy…, Gallery by Night [Gerhes Gáborral], Stúdió Galéria, Budapest • A reformokat rajtad kezdem, Kirakat performance, Írók Boltja, Budapest • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1993 • Három balsejtelem [Sebastian Weissenbacherrel], Vízivárosi Galéria, Budapest • Spiritusz Galéria [Sebastian Weissenbacherrel], Budapest • Várfok 14 Műhelygaléria [Tóth Csabával és Sebastian Weissenbacherrel], Budapest
1994 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest • Három képzeletbeli kiállítás, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Remény szakmunkában, Bartók 32 Galéria, Budapest • Uitz Terem [Bukta Imrével, Kicsiny Balázzsal], Dunaújváros
1995 • Magyar Kultúra Háza, Berlin (D) • Szabadművelődés Háza, Székesfehérvár • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1996 • Gabler – Gerber [Hermann Gablerrel], Bartók 32 Galéria, Budapest
1997 • Képek az ikonszférából, Spiritusz Galéria, Budapest
1998 • Aki szereti rúgni a labdát…, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Gabler – Gerber [Hermann Gablerrel], Bagane Grond, Utrecht (NL)
2001 • A fűtő mint a legjobb zenész, a portás mint a legjobb sejtbiológus, Trafó Galéria, Budapest
2002 • Verjétek le a ronda csillárokat, Dorottya Galéria, Budapest • Földrajzilag egy közép-európai kis ország… – Szembe jön egy nő. Egy dizőz, és szívja a… cigarettázik, Meander Galéria, Budapest
2005 • Az E. tragédiája, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros • Jóidő – Piskóta, Millenáris, Kerengő Galéria, Budapest
2007 • Én talán nem 250 ml-es Henkellel kenem magam? Én talán nem Hauptregulantot használok?, Bartók 32 Galéria, Budapest
2008 • Csendéletek [Hecker Péterrel], Deák Erika Galéria, Budapest
2010 • Retrospektív, Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1984 • Panel, Kernstok Terem, Tatabánya
1987 • Akt, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Stúdió ’88, Ernst Múzeum, Budapest
1989 • Kék Acél, Budapest Galéria Lajos utcai Kiállítóháza, Budapest
1990 • Kék-Vörös, Uitz Terem, Dunaújváros • Maison Internationale, Rennes (F) • Stúdió ’90, Ernst Múzeum, Budapest
1991 • Budapesti Art Expo, Kőbányai Vásárváros, Budapest • Emblematikus törekvések, Budapest Galéria, Budapest • Szobor, kisplasztika, installáció, Uitz Terem, Dunaújváros
1992 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest • Hairy Mirror, Artslabor, Liverpool (UK) • Az idegen szép, Stúdió Galéria, Budapest
1993 • „…minden, mi a lánynak örömet adott, kicsi volt és elszomorította a fiút”, Knoll Galéria, Budapest • Okos táj, Barcsay Terem, Budapest • Polifónia, Soros Alapítvány Művészeti Programja, Budapest
1994 • Innocenz, Uitz Terem, Dunaújváros • Több mint tíz, Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest • Hat festő kiállítása, Várgaléria, Veszprém • Projekt für Europe, Kronburg (D)
1995 • Érintés, Budapest Galéria Lajos utcai Kiállítóháza, Budapest • SKUC G., Ljubljana (SLO)
1996 • Die Alternative zum Ernst, Station Drei, Bécs (A) • A Ludwig Múzeum új szerzeményei, Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest • A legkevesebb, Ernst Múzeum, Budapest • Művek és magatartás 1990–1996. A huszadik század magyar művészete, Csók István Képtár, Székesfehérvár
1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest • De Valigia, Nyugati pályaudvar, Budapest • Van egy nő, Deák Galéria, Budapest • Fekete mosogató, Kék Acél étterem, Ózd
1999 • Olaj/Vászon, Galerija Mestna, Ljubjana (SLO) • De Valigia, Vittorio Veneto, Palazzo Pazzoni (I)
2000 • Intermédia, Műcsarnok, Budapest
2001 • Krém, MEO, Budapest • Feketén-Fehéren, Műcsarnok, Budapest • Remedy for Melancholy, Kunsthalle, Visby (S)
2004 • Elhallgatott Holokauszt, Műcsarnok, Budapest • Csendéletek, Ernst Múzeum, Budapest
2005 • Best of +- Utópia, Millenáris, Budapest • Magánügy?, Műcsarnok, Budapest
2006 • Tiefebene hochkant – Aktuelle Kunst aus Ungarn, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (D) • Kilencvenkilenc év. Válogatás az Antal-Lusztig gyűjteményből, MODEM, Debrecen
2007 • 1-2-3 Fókuszban a gyűjtemény, Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
2008 • Genezis, Viltin Galéria, Budapest
2009 • Messiások, MODEM, Debrecen.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Faber Castell, Nürnberg (D)
Francia Intézet, Budapest, Budapest
Kunstmuseum, Bonn (D)
Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Modern Művészetért Alapítvány, Dunaújváros
Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba
Paksi Képtár, Paks.