Édesapja könyvkereskedő, vállalkozó, akinek halála után édesanyja bátyja, Hoffmann Lipót lett a gyámja. Gyermekkorát Szigetbecsén töltötte. 1912-ben felsőkereskedelmi iskolában érettségizett, majd a budapesti tőzsdén kezdett dolgozni. 1914-ben gazdálkodni, méhészkedni próbált, majd önkéntesként bevonult, 1918-ban szerelt le, az I. világháború végéig készített harctéri felvételeket (Lengyelország, Ausztria, Oroszország, Albánia, Románia; a felvételek többsége elveszett). 1915-ben megsebesült, Esztergomban lábadozott, ill. töltötte szabadságát, több mint egy éven át. 1916-ban részt vett a Borsszem Jankó, 1917-ben az Érdekes Újság háborús pályázatán. A háború után tisztviselő lett. 1925-től 1934-ig Párizsban élt, itt először 1927-ben állított ki. 1926-ban megismerkedett Brassaïval (aki Kertész hatására lett fényképész) és a többi magyarral (Bölöni György, Károlyi Mihály, Tihanyi Lajos, Csáky József, Beöthy István, Robert Capa stb.). 1928-ban feleségül vette Klein Rózsit (Rogie André), 1931-től azonban Sali Erzsébettel – korábbi jegyesével – élt együtt annak haláláig (1977). 1936-ban a Keystone View Co. meghívására New Yorkba utazott, s itt telepedett le. 1944-től amerikai állampolgár. 1963-ban Párizsban előkerültek a háború előtti negatívjai. 1948-ban és 1963-ban Magyarországra látogatott. 1971-ben kiállítása nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, majd vidéki városokban. 1984-ben negatívjainak gyűjteményét a francia államnak adományozta. 1984-ben a Budapesti Tavasz díszvendége, s magas állami kitüntetést kapott. Mint más hazai látogatásai alkalmával, most is fényképezett (Esztergomban, Szigetbecsén stb.). 1987-ben megnyílt a Szigetbecsei André Kertész Fotómúzeum. 1962: a XXXI. Velencei Biennálé aranyérme; 1965: American Society of Magazine Photographers; 1973: Prix Nadar (Párizs); 1975: Rencontres internationales de la photographie, Arles; 1976: New York város kitüntetése; a francia állam Commandeur des Arts et Belles-Lettres kitüntetése; 1982: Grand Prix national de la Photographie; 1983: Becsületrend; 1984: a Magyar Népköztársaság Zászlórendje. ~ a világ egyik legjelentősebb fotóművésze, aki ugyan „kirándul” az „experimentális” fényképezés területére, de mindvégig realista marad: egyezteti a riportázst, a zsánert, a szociófotót, a Neue Sachlichkeit egyfajta szubjektív változatát a merész árnyékok, felülnézetek használata terén és a csendéleteknél vagy az ablak-motívumok fényképezésénél – életműve így lesz „fotószerűen fotószerű”. 18 éves korától fényképezett egy box géppel, majd egy Voigtländerrel, ill. egy Goerz Tenaxszal. Első képein szigetbecsei és más vidéki tájakat, falusi jeleneteket, embereket örökített meg. Világháborús felvételei magas színvonalú haditudósítói teljesítmények, ill. zsánerképek. Az esztergomi uszodában készült híres úszófelvétele. A Vak muzsikus társadalomkritikai szemléletéről tanúskodik (Abony, 1921), számos más, koldusokról és nyomorékokról készített képével együtt. Párizsi éveinek leghíresebb fotói a Szatirikus táncosnő (1926), a Mondrian műtermében (1926), a Meudon (1928), a Te meg én (1931), továbbá művészbarátairól, ill. bisztrókban, éjszakai mulatókban készített portréi. Lemezes géppel, majd Leicával is dolgozott. Képeit és riportjait közölte a Berliner Illustrierte Zeitung, a Münchener Illustrierte Presse, a Vogue, a L’Art vivant, az UHU, az Art et Médecine, a La Sourire stb. A fotóriport sajátos műfaját alakította ki, melyet ő maga később „literary report”-nak nevezett. Több sorozatával megelőlegezte a 60-as évek „szekvenciáit” (Elesett ló, 1927). A New York-i életformában és fotográfiai felfogásban csalódott. A még Párizsban készült Distortions-sorozat (1937, torzító tükörben fényképezett aktok), nagy feltűnést keltett, de némelyik felvételt meg kellett csonkítania. Élete végén már csak a Washington Square-i lakásának ablakából fényképezett, és színes (polaroid) felvételeket készített lakásáról és felesége kedves tárgyairól.
Irodalom
(M.S.) [MÁRAI S.]: A fotó művészete, Az Újság Vasárnapja, 1930. november 2.
BÖLÖNI GY.: Kertész, a sötétkamra varázslója, Lantos Magazin, 1930. június 15.
BRASSAÏ: My Friend André Kertész, Camera 42, no. 4 (1963)
TARCAI B.: ~, Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/3-4.
SZARKOWSKI, J.: (kat. bev.: ~, Photographer, MOMA, New York, 1964)
CZARTORYSKA, U.: A magyar fotográfia mesterei: ~, Fotó, 1965/11.
FÁROVÁ, A.: ~, New York, 1966
BODRI F.: ~, Budapest, 1972
KISMARIC, C.: ~, New York, 1977
DEVENYI, D.: Kertesz "Father of 35 mm Vision", Photo Life, 1978/1.
COOPER, T.-PAUL HILL, P.: Interjú ~szel, Kritika, 1980/11.
GAILLARD, A.: André Kertész, Párizs, 1980
LUGOSI LUGO L.: Beszélgetés ~szel 1981. január 13-án New York Cityben, Fényképészeti Lapok, 1981. április
DIAMANSTEIN, B.: (interjú), in: Visions and Images: American Photographers on Photography, New York, 1981
LIFSON, B.: (bev.): ~: A Lifetime of Perception, New York, 1982
PETERNÁK M.: (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, 1984)
~ magyarországon (szerk.: BODNÁR J.), Budapest, 1984
RILEY, H.: ~. The Manchester Collection, 1984
PHILLIPS, S. S.-TRAVIS, D.-NAEFF, W. J.: ~ of Paris and New York (kat. tan., Art Institute of Chicago, MOMA, New York)
BONHOMME, P.-JAMMES, I.-PHILLIPS, S.-LEMAGNY, J. C.-FRIZOT, M.: André Kertész: Ma France, Párizs, 1990 (kat. Palais de Tokyo, Párizs)
KINCSES K. (SZERK.): ~ 1984-1985-1994, Magyar Fotográfiai Múzeum, Budapest, 1994 [megközelítőleg teljes magyar és magyar vonatkozású irodalommal]
BORHAN, P. (SZERK.): ~, la biographie d''''une oeuvre [BORHAN, P., BEKE L., BAQUÉ, D., LIVINGSTONE, J. tan.-val], Párizs, 1994
FORD, C.: (kat., bev. tan., London, 1999)
KINCSES K.: Fotográfusok. Made in Hungary. Aki elment, aki maradt, Magyar Fotográfiai Múzeum, Milánó, 1998.
Kiállításkritika az Artportálon 2011-ben.
Filmek
KEPES A.-MÁRK I.: Portréfilm (MTV, 1984) Francia tévé, 1987.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1927 • Au Sacre du Printemps, Párizs [Thal Idával]
1937 • PM Gallery, New York
1946 • The Art Institute of Chicago, Chicago
1962 • XXXI. Velencei Biennálé, Velence • Budapest-Paris-New York, Bibliothèque Nationale, Párizs
1964 • André Kertész, Photographer, The MOMA, New York (kat.)
1971 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Moderna M., Stockholm
1977 • Centre George Pompidou, Párizs
1980 • Serpentine Gallery, London • Israel M., Jeruzsálem
1982 • III. Esztergomi Fotóbiennálé, Esztergom
1984 • Vigadó Galéria, Budapest (kat.) • Petőfi Művelődési Ház, Szigetbecse • National Museum of Photography, Film and Television, Bradford
1985 • André Kertész of Paris and New York, The Art Institute of Chicago • The Metropolitan Museum of Art, New York
1986 • Palais de Tokyo, Párizs (kat.) • Kecskemét • Neue Galerie der Stadt Linz
1988 • Jacquemart-André Musée, Párizs
1990 • La donation André Kertész, Palais de Tokyo, Párizs
1994 • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét • Distortions, Francia Intézet, Budapest • André Kertész, le double d’une vie, Pavillon des Arts, Párizs
2011 • André Kertész retrospektív, Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1924 • Iparművészeti Múzeum, Budapest
1927 • XXIIIe Salon International d’Art Photographique, Paris
1929 • Internationale Ausstellung von Film und Foto, Stuttgart (kat.)
1931 • An Exhibition of Foreign Photography, The Art Center, New York
1937 • Vigadó, Budapest • Photography, 1848-1937, MOMA, New York
1966 • A magyar fényképezés 125 éve, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1970 • Tisztelet a szülőföldnek
1981 • Tény-kép. A magyar fotográfia története 1840-1981, Műcsarnok, Budapest
1982 • A francia fotóművészet kezdettől napjainkig, Műcsarnok, Budapest
1999 • André Kertész and Avant Garde Photography of the Twenties and Thirties, Annely Juda Fine Art, London.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Art Institute of Chicago, Chicago
Detroit Institute of Arts, Detroit
Getty Museum, Los Angeles
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
Metropolitan Museum of Art, New York
MOMA, New York
New Orleans Museum of Art, New Orleans
Mission du Patrimoine Photographique, Párizs
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest.