1977-1981: Magyar Képzőművészeti Főiskola; 1987-1990. Derkovits-ösztöndíj; 1989-1990: Pollock-Krasner Foundation (USA) ösztöndíja; 1990: A Barcsay Alapítvány díjazottja; 1993: A MŰ-TEREM Kiállító alapítása, Salzburg város ösztöndíja; 1995-96: DAAD ösztöndíj, Atelierhaus Worpswede, Németország; 2000: Munkácsy-díj; 2003: Frankfurt város ösztöndíja; 2005: Hungart Ösztöndíj; 2006: Római Ösztöndíj, Római Magyar Akadémia. Magyar Festők Társasága, a KIPE 13, a Grafikusművészek Társasága, a Szobrásztársaság, a Képzőművészek Szövetsége, a MAMŰ és a 3VLAB tagja. A Mű-Terem kiállítóhely létrehozója. Ha vérmérsékleti típusok alapján jellemezzük ~ munkáit, akkor feltűnik, hogy bár rendkívül szenvedélyes, szangvinikus anyag-festészetről van szó, azonban a képei „előadása” mégis flegmatikus. A 60-as évek terminológiáit használva: olyan nyugodt, statikus felületekről beszélhetünk, melyek tomboló szenvedélyeket, tektonikus erőket és gesztikus struktúrákat rejtenek magukba. A képeket nézve úgy tűnik, hogy festészetről van szó. Azonban a tematika és a megoldás világossá teszi, hogy a képek inkább mentális lelki nyomás, belső emóciók nyomán jöttek létre, mintsem a festészettörténet megtermékenyítő hatására. Ezért bármennyire is fontos, hogy műfajilag és stilisztikailag hol van a kifejezés esztétikai horizontja, mégis elsődlegesebb azok eredője. Eltekintve a kezdeti (1983) figurális próbálkozástól ~ eddigi életműve mind stilisztikailag, mind gondolatilag egységes egészet alkot. Szerelmes-képek (1986). ~ első je-lentős periódusa túlfűtött lelkiállapotról, robbanó belső feszültségről tanúskodik. Az ekkor készült Szerelmes-képek valóban az anyaggal való küzdelem lenyomatai. Festésről nem is beszélhetünk, csupán akciófestésről, akcionista matériaharcról, amelynek eredménye, dokumentuma az ún. kép. Aranykor, Bronzkor, Rézkor (1986-1988). A Szerelmes-képeken felismerhetjük az 50-60-as évek festészetének aktu-ális eredményeit, módszereit és eljárásait. Az Arany-kornál azonban egyensúlyba kerülnek a véletlenszerűen és tudatosan alakított minőségek a festő lelkiállapotával. A vertikálisan csorgatott festék laza, de rendezett kalligrafikus szerkezetet rajzol, az erőteljes gesztusok finom érhálóvá szelídülnek, a nehézkes földanyagok pedig spirituális arannyá transzponálódnak a kép felületén. Az archaikus és ornamentális motívumok kiszorítják a korábbi durva, rendezetlen felületalakítást. Már nem dominál annyira a személyes aktivitás, a létrehozás folyama is mértéktartó. Az egyéni sors feltárulkozásának olyan nyomai, mint a levágott haj, a testre kent anyag és az önéletrajzi momentumok felolvadnak az Aranykor archaizálásában. A Rézkor-képeken (1988) még visszatérnek a szabad, „téralkotó” gesztusok, a lírai absztrakt imaginárius „mélységei”. A Rézkor kalandja után ismét a hideg, kötött gesztusokkal létrehozott dekoratív felületek uralják a képet. A Bronzkor (1988) kompozíciója már megzabolázott, síkhoz kötött hálószerű gesztusokra épül. A Bronzkorral egyidőben készült Ornamentikákon (1988) pedig fiktív írásjelek repetitív hálójává strukturálódik az égetett, csorgatott felület. Az érzelmi kitörésnek nyoma sincs, a kalligrafikus elemekből és az informel nagyvonalú újrafogalmazásából jön létre a mű a 80-as évek hangulatában. Az ornamentális repetíció egyébként utalás Steve Reich zenéjére. Pajzsok és Nőnemű-képek (1988-1990). ~ obligát témája a szexualitás, az archaizálás, amely az anyaghasználat öröméről és a spirituálisról árulkodik. A Nőnemű képek képromboló gesztusa – a vágás – többértelmű: lehet egyszerű szexuális szimbólum, de lehet a megkapaszkodás jele is. A megkapaszkodást jelző kéznyom esetében is asszociálhatunk a nőiségre. A vágás más formában réssé, mandorlává (írja Keserü Katalin) és végül pajzzsá alakulva jelenik meg ~ munkáin. A vágás, a rés átmenet, a transzfiguráció szimbolikus jele, a kapcsolatteremtés, a születés és a halál pontja, az egyik világból a másikba való átmenet határzónája. A vágás törlési gesztusa egyébként lehet szimbolikus és lehet funkcionális. A Nőnemű és a Pajzs-képek esetében egyaránt beszélhetünk szimbolikus gesztusról – a megjelölés, a felnyitás aktusáról – s beszélhetünk funkcionális, képértelmező szerepről is. 1991-1992 ismét a változás kora, az ekkor készült Rollo és Papírképek egyúttal elszakadnak a közel egy évtizedig tartó materiál-festészettől. Ezután ~ még egy lépést tesz a festészet felé és másikat az anyag felé. A Felhők és Tájképek sorozat darabjain a csorgatott, ragasztott és égetett faktúrát a pigmentek váltják fel. Természetesen, mint a korábbi címek, ezek sem ábrázoló képeket takarnak. A Felhők-sorozat szellemiségét tekintve közelebb áll a folyadékok áramlását rögzítő Leonardo rajzaihoz és a természeti jelenségeket tanulmányozó Turner „festményeihez”, mint a 90-es évek új romantikus tájfestészetéhez. ~ a 90-es évek közepén újabb műfajjal, Vasfestészettel gazdagította eddigi életművét. Az anyagfestészettől nemcsak a festészetet, hanem az anyagot is elválasztotta. A felhők finom, belső lelki fodrozódását a durva, rideg anyagi formák struktúrája váltja fel. Érdekes módon a vasplasztikák mégis igen „festőiek”, mintha a hegesztőpisztolyt ecsetként kezelve tűzzel rajzolva égetné ki gesztusait. A vasgrafikák és Felhő-képek messzejárnak a 80-as évek emocionális, anyagokban és kifejezésben gazdag világától. A 80-as évek csapongó, szertelen, szangvinikus formavilágát kifejezetten mértéktartó, egyszerű érzelemmentes flegmatikus kifejezésmód váltotta fel.
Irodalom
NOVOTNY T.: Részletek az Aranykorból (kat. bev., Fiatal Művészek Klubja, Budapest, 1985)
GAÁL J.: Négy puha ujjbegy, Élet és Irodalom, 1999. július 25.
GAÁL J.: Három Hold, Balkon, 1999/ 12.
BÁRDOSI J.: Anyagfestészet, anyag és festészet, Új Művészet, 1999/7.
HEMRIK L.: Fedésben, Élet és Irodalom, 2000. június 9.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1983 • Szegedi Ifjúsági Ház, Szeged
1985 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest (kat.)
1986 • Stúdió Galéria, Budapest • Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre
1987 • Babilónia Nyelviskola, Nyugat-Berlin
1988 • Pandora Galéria, Badacsonytomaj
1992 • Görög templom Kiállítóterem, Vác
1995 • Roczkov Galéria, Budapest
1996 • Duna Galéria, Budapest
1997 • Pandora Galéria, Budapest
1998 • Három Hold, MAMŰ Pince
1999 • révület … Godot Galéria, Budapest
2000 • Befejezetlen sorok, Újlipótvárosi Galéria, Budapest • Godot Galéria, Budapest
2001 • …révület…, Godot Galéria, Budapest
2002 • …reneszansz…I., Godot Galéria, Budapest • …reneszansz…II., Meander Galéria, Budapest
2003 • …reneszansz…c. sorozat, Váczi Péter Gyűjtemény, Győr
2004 • …reneszansz…I,II c. sorozat, Városi Galéria, Párkány, Sturovo,(Szlovákia) • Papírképek 1994-2004, Raiffeisen Galéria, Budapest
2006 • Távol, Mission-Art Galéria, Budapest
2007 • Visual Art Grand Szoborgaléria, Best Western Hungaria Hotel, Budapest
2009 •
Art9 Galéria, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1987 • Eredendő formák, Fészek Klub, Budapest
1992 • Nyolc magyar, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
1993 • Gaál, ~, Szurcsik, Miskolci Galéria, Miskolc
1995 • Chappel Art Galerie, Hamburg
1996 • Városi Galéria [Gál Tamással] Worpswede (D)
1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest
1998 • Antik [Gaál József, Majoros Gyula, Szurcsik János], Újlipótvárosi Galéria, Budapest • Ornamentika, Szombathelyi Képtár, Szombathely
1999 • Magángyűjtemény [Bálint Ádámmal], Magyar Építészek Szövetsége, Budapest • Titánfolyam [Szurcsik Józseffel], Pécsi Galéria, Pécs • Fémjelzés, Műcsarnok, Budapest
2000 • Pára (3VLAB), Vízivárosi Galéria, Budapest • Légből Kapott Képek (3VLAB csoport), Keresztény Ifjúsági Klub, Eger • Máskor-Máshol (Magyar Festők Társasága), Móra Ferenc Muzeum, Szeged • Magyar Szobrász Társaság éves kiállítása, Jazz Galéria, Budapest • Baggage (MA-MÜ kiállítás), Magyar Konzulátus, New York
2001 • Milleneumi Festészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Feketén-Fehéren, Műcsarnok, Budapest • Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Budapest • Misztikum, Vigadó Galéria, Budapest • Denaturáció (3VLAB csoport), Cifra Palota, Kecskemét • Orbis Pictus – A látható világ, Művészetek Háza, Veszprém • Minden Más, Magyarok Háza, Budapest
2002 • Ma-Mü Egyesület kiállítása, Kecskeméti Képtár • Fragmentumok, Művelődési Ház, Győr • Cím nélküli (Drabik Istvánnal, Gaál Józseffel), Altamira Galéria, Zalaegerszeg • Looking over the Border I+II, Kunstverein Baden – Frauenbad, Ausztria • Gulácsy Lajos Emlékezete, III.Szekszárdi Festészeti Triennálé
2003 • Magyar Szobrász Társaság 2002 éves kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest • ’90-es évek művészete, Városi Művészeti Múzeum, Győr • XVIII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Janus Pannonius Múzeum, Pécs • Szabad -Tér, Kecskeméti Városháza • Europa Fríz (a MissionArt Galéria kiállítása), Collegium Hungaricum, Bécs • MASZK (a MissionArt Galéria kiállítása), Budapest Galéria • Color, Limes Galéria, Komarno, Szlovákia
2004 • Szabad -Tér 2, Kecskeméti Városháza • MAOE ösztöndíjasok kiállítása, Palme Ház, Budapest • A meditáció helye (Gaál Józseffel), Várnegyed Galéria, Budapest • I.Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, Kecskemét • Europa Fríz (a MissionArt Galéria kiállítása), Magyar Kulturális Intézet, Pozsony • I. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, Bozsó gyüjtemény, Kecskemét • Kogart Szalon 2004, Kogart Ház, Budapest • Feuer András magángyüjteménye, Godot Galéria, Budapest • Labirintus, Újpest Galéria, Budapest
2005 • Azok a 80-as évek (FMK), Kogart Ház, Budapest • I. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, Újlipótvárosi Galéria, Budapest • 15 éves a Mission Art Galéria, Tóth Kocsma, Budapest • Áldozat-Engesztelés, Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár, Budapest • az Élet és Irodalom c. kult. hetilap kiállítása, Újságírók Háza, Moszkva • XIX.Országos Kisplasztikai Biennálé, Janus Pannonius Múzeum, Pécs • Csak bronzból, Kispesti Vigadó Galéria, Budapest • Europa Fríz, Magyar Kultúra Háza, Stuttgart, Párizs, Berlin • az Élet és Irodalom c. kult. hetilap kiállítása, Galéria’13, Budapest • 100 nyomat-100 müvész, M.R.L.M.E. kiállítása, Stuttgart, Németország • X.Socha a Objekt, Galeria Z., Pozsony, Szlovákia • II. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, KÉSZ kft.Csőhengerítő, Kecskemét • Tér-Film-Zene-Fesztivál (II. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion), Kossuth tér, Budapest • Neofoton, Művészet-Malom, Szentendre • 13 művész a XIII.kerületből, AL Galéria, Budapest • KIPE 13 kiállítása, Médium Galéria, Szombathely • Magyar Festészet Napja, MS Mester Kör, Budapest • II. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, Nemzetközi Kerámia Stúdió Galériája, Kecskemét • Alternatívák (KIPE 13 kiállítása), Budapest • Kogart Szalon 2005, Kogart Ház, Budapest • A Láthatatlan Művészet, Magyar Írószövetség Székháza, Budapest
2006 • az Élet és Irodalom c. kult. hetilap kiállítása, Médium Galéria, Szombathely • II.Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion, Újlipótvárosi Galéria, Budapest • Öt éves a Galéria IX , Galéria IX, Budapest • 25 éves a Paksi Vizuális Kisérleti Alkotótelep – Válogatás a Paksi Képtár gyűjteményéből, HattyúHáz, Pécs • Gyűjtemény, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros • Mediawave, Szabadtéri szoborkiállítás, Győr • Tisztelet Arnulf Rainernek, Collegium Hungaricum, Bécs • Art Camp 2005 Szolnok, MA-MÜ pince, Budapest • Leopold Bloom/Virág Lipót az Újlipótvárosban, XX. James Joyce Szimpózium, Újlipótvárosi Galéria, Budapest • M.R.L.M.E. kiállítása, GAG Galeria, Hollandia • III. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion kiállítása, KÉSZ Kft, 11.Csarnok, Kecskemét • Dunaszerdahelyi Szobrász Szimpozion és kiállítás, Szlovákia • Kiwanis vándorkiállítás, Fugger Palota, Klagenfurt, Ausztria • Emlékezzünk Bada Dadára, Galéria IX., Budapest • Körkép – 32.Gyergyószárhegyi Nemzetközi Művésztelep Kiállítása, Gyergyószárhegy, Erdély • Művészek,Művek,Műgyűjtők, Miskolc, MissionArt Galéria, Budapest • Szegmens, Taipei Művészeti Egyetem Galériája, Taiwan • Grafikák (Tolnay Imrével), Galéria IX., Budapest • Hungart ösztöndíjasok kiállítása, Palme Ház, Budapest
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Békéscsabai Megyei Könyvtár
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Múzeum, Szczecin (PL)
Paksi Képtár, Paks
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Tragor Ignác Múzeum, Vác.