1985-89: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Sváby Lajos. 1989-92 között ugyanott posztgraduális képzés, murális műhely, mestere: Tölg-Molnár Zoltán. 1991-től tanár a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában. 1993-96: Derkovits-ösztöndíj; 1994: Állami ösztöndíj, Ligornetto (CH); 1994: Barcsay-díj. Szövegeket, vonalas rajzokat és figurákat használó korai műveire a képtárgy gyakori átfestése, részleges lefedése és az intenzív fakturális hatások jellemzőek (Cím nélkül, 1990). A 90-es évek közepétől a klasszikus festészet formanyelvét és stílusát idéző figurabeállításokat, tárgyegyütteseket, megvilágítást és színhasználatot a tudományos-fantasztikus filmekből, a virtuális valóság és a cybertér populáris ábrázolásaiból ismert motívumokkal kombinálta festményein (Az infravékony réteg közelében, 1996; Hackerek, 1997; Összeesküvők, 1997). A figurák és a klasszikus művészetből vett keretmotívumok ábrázolásában a reneszánsz és a barokk festészet stílusa és a fotorealizmus imitatív hűsége, az ezredvégi témák ábrázolásában pedig a műszaki rajz vagy a számítógépes grafika technikai képének rajzos megjelenítése érvényesül. A fantáziaelemekkel keveredő festészeti toposzok sajátos pszeudomitologikus műveket eredményeznek.
– Kósa a kilencvenes években nyúlt először a klasszikusokhoz. Plágium-képeket festett, remekművek másolatait és sztárművészek kvázi-hamisítványait. Persze nem azért, hogy a vásárlókat lépre csalja, inkább azért, hogy nézői elgondolkodjanak a művészet mai helyzetéről. Az eklektikus képparafrázisok között robotok tűnnek fel, cyborgok festetik a Sixtus-kápolna falát, robotok kísérik az űrbe a távozó múzsát. A sci-fi találkozik az olaj-vászonnal. Kósa mostanában is parafrázisokat készít. Csakhogy nem a klasszikus történeti festészet cyber-követőjeként, hanem a monokróm rézkarcok újrafogalmazójaként. Zichy Mihálynak az Ember tragédiájához készült karcait festi át engedelmeskedve saját vízióinak. A „Festőgép Gerhard Richter üzemmódban” c. vásznon Zichynek az az illusztrációja köszön vissza, ami a francia forradalom nyaktilójánál játszódik. A guillotine mellett a művész absztrakt képeket gyárt egy nyomdagép segítségével. Nyomasztó vízió a jövőről, a technika árnyékában megkérdőjeleződött klasszikus művészetről, az elgépiesedett kultúra haláláról. (részlet a 2005-ös kiállítási sajtóanyagból – St.Art Galéria).
Irodalom
ZWICKL A.: Prechody v Maîarsku (kat. bev., G. Medium, Pozsony, 1994)
ZWICKL A.: Átmenetek Magyarországon (kat. bev., Budapest Galéria Lajos u., Budapest, 1994)
SZOBOSZLAI J.: Levél Kósa Jánosnak, Balkon, 1996/4-5.
KÓSA J.: Levél Szoboszlai Jánosnak, Balkon, 1996/4-5.
RADNÓTI S.: Pixel és historizmus, Élet és Irodalom, 1996. november 8.
BORDÁCS A.: Illúziók illúziók nélkül, Új Művészet, 1998/8.
KOLLÁR J.: Termék váltása a metafora gyárban, Új Művészet, 1998/8.
BORDÁCS A.: Robotok az eltűnt idő nyomában (~ művészete), Új Művészet, 1999/10.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1990 • Magyar Képzőművészeti Főiskola, Barcsay Terem, Budapest • Bercsényi 28-30 Galéria, Budapest
1996 • Hajdú Kinga és ~, Budapest-Ligornetto, Galerie Niu d’Art, Lausanne (CH) • Stúdió Galéria, Budapest
1997 • Rajzok 1993-97, Liget Galéria, Budapest • Illárium Galéria, Budapest • Tiszai Galéria, Csongrád
1998 • Rajzok, festmények, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest-Óbuda
1999 • Deák Erika Galéria • Illárium Galéria, Budapest
2005 • St.art Galéria, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1986 • Hat festő, Almássy téri Szabadidőközpont, Budapest
1989 • A Szent István pályázat nyerteseinek kiállítása, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Barcsay Terem, Budapest • Nove metode, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Barcsay Terem, Budapest
1990 • A művésztelep zárókiállítása, Károlyi-kastély, Tiborszállás • Stúdió ’90, Ernst Múzeum, Budapest
1991 • Oszcilláció, Hatos bástya, Komárom (CSZ) • Műcsarnok, Budapest
1992 • Párbeszéd/Dialog, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Spektrum, Tűzoltó u. 72., Budapest • Analóg, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1993 • Übergänge, M. Moderner Kunst-Stiftung Wörlen, Passau (D) • Minta I., Fészek Galéria, Budapest
1994 • Második Kortárs Magyar Epigon Kiállítás, Tűzoltó u.72., Budapest • Prechody/Übergänge, G. Medium, Pozsony • Átmenetek / Übergänge, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Derkovits-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
1997 • Galerie Niu d’Art, Lausanne (CH) • Koronczi Endre kiállítása, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1998 • Illúziók – illúziók nélkül, Szinyei Szalon, Budapest
2000 • Stúdió Galéria, Budapest.