1946-1950: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Berény Róbert. 1950-1956 között a Fővárosi Bábszínházban dolgozott együtt Bródy Verával, Jakovits Józseffel és Ország Lilivel, 1956-1959 között Németországban, 1959-től Párizsban él. A 60-as években a Group Carré de Paris művészcsoport tagjaként dolgozott. 1982 és 1983 között a párizsi Cité des Arts ösztöndíjasa. 1980-tól jelentek meg művészkönyvei (livres d’artiste): Concerto (1980); Genèse (1983); Petit Glossaire (1983); Heraklit Fragmente (1984); Un dessein pour chaque mois (1995). Festészetét az absztrakt, geometrikus formák használata és a texturális hatásokra való törekvés jellemzi. Művei a konstruktivizmus és a lírai absztrakció szintézisét valósítják meg. A 70-es évektől az architekturális és a képi kifejezés határait feszegető reliefsorozatain dolgozik. A 80-as évektől érdeklődésének középpontjában a fény- és a fakturális hatások megjelenítése áll, ekkor készült reliefjein a fehér szín használata válik egyeduralkodóvá (Knosszosz-sorozat, 1987-89). Az évtized második felétől fekete-fehér-szürke, kontrasztos felületekből építkező művei szitanyomat alapra gouache-sal és ceruzával készülnek (Struktúrák-sorozat, 1989).
Irodalom
CHOAY, F.: (kat., bev. tan., Galerie du Haut Pavé, Párizs, 1964)
CLUZEAU-CIRY, M.: ~, Arts, 1964. október 28.
BAKUCZ J.: Permanens forradalom, ~ képkiállítása, Irodalmi Újság, 1964/11.
CONLAN, B.: ~, Pictures on Exhibit, New York, vol. 28. n. 3. 1964/12.
CHEVALIER, D.: (kat., bev. tan., Galerie du. Manoir, La Chaux-de-Fonds, 1969)
CHEVALIER, D.: ~, Weltkunst, 1969/ 79.
NUSSBAUM, J.-M.: ~, L''''Impartial (La Chaux-de-Fonds), 1969. február 22.
DURUZ, Y.: ~, La Galerie des Arts, 1969. október 1.
ERDÉLYI L.: ~, Új Élet (Marosvásárhely), 1970/6.
TALBOT, L.: ~, Hampstead & Highgate Express, London, 1971. március 26.
WRIGHT, B.: ~, Arts Review, London, 1971. március 27.
PLAZY, G.: ~, Le Quotidien de Paris, 1974. június 28.
MARCHAND, S.: ~, Le Figaro, 1974. június 28.
NUSSBAUM, J.-M.: ~, L''''Impartial (La Chaux-de-Fonds), 1975. december 2.
NOEL, B.: (kat., bev. tan., Galerie Isabelle Lemaigre Dubreuil, Párizs, 1976)
VOLFIN, M.-C.: ~, Nouvelles Littéraires, 1976. április 29.
DUNOVER, J.-M.: ~, Le Monde, 1976. május 2-3.
LEVEQUE, J.-J.: ~, Galerie Jardin des Arts, n. 159. 1976/6.
BARON, J.: ~, La Croix, 1978. december 11.
LEENHARDT, J.: ~, Le Lucernaire, 1978/12.
DUNOYER, J.-M.: ~, Le Monde, 1979. június 1-2.
PASSUTH K.: (kat., bev. tan., G. M., Hannover, 1981)
BODE, U.: ~, Hannoverische Allgemeine Zeitung, 1981. szeptember 4.
P. SZABÓ E.: ~, Új Tükör, 1981/10.
BODRI F.: Presance Paris - Budapest, Művészet, 1981/12.
FRANZ, E.: (kat., bev. tan., G. M., Hannover, 1984)
BÁLINT E.: Életrajzi törmelékek, Budapest, 1984
CZIFKA, P.: La peinture d''''Anna Mark, Bulletin du M. Hongrois des Beaux-Arts, 1984
BODE, U.: ~, Hannoverische Allgemeine Zeitung, 1984. október 5.
LANGE, R.: ~, Hannoverische Allgemeine Zeitung, 1986. október 6.
ROSENBERG, D.: (kat., bev. tan., ~ műterme, Párizs, 1988)
MUTH, H.: (kat., bev. tan., Kunstverein Haneburg, Leer, 1989)
LEENHARDT, J.: (kat., bev. tan., Vasarely Múzeum, 1990)
ROMAIN, L.: (kat., bev. tan., Vasarely Múzeum, 1990)
KENESSEI A.: "Én nem akarok kiabálni". ~ a csend jegyében alkot, Heti Budapest, 2. évf. 4. sz., 1990. február 9.
S. NAGY K.: ~ a Vasarely Múzeumban, Fehérek és feketék, Magyar Napló, 1980/4.
DOMOKOS M.: A fehér és árnyékai, Holmi, 1990/2.
MÁNDY S.: ~ művészetéről, Vigilia, 1990/5.
CHIKÁN B.: Ritka műkincsektől az aranykorig, Magyar Hírlap, 1991. május 11.
FAUCHER, M.: ~, Cimaise, 1992
GRAZIANI, A.: (kat., bev. tan., Galerie Clivages, Párizs, 1995)
GRAZIANI, A.: (kat., bev. tan., Penta di Casinca, Korzika, 1996).
Bővebb életrajz
Olyan környezetben nevelkedett, amelyben a zene, a művészet és az irodalom szerves részét képezte a mindennapoknak. Gyermekkora első szakaszában, 1940-ig, szüleivel anyai nagyapjának, Vészi Józsefnek, a Pester Lloyd főszerkesztőjének otthonában élt. Valamikor, még a Budapesti Napló idején, rendszeres látogatóik voltak a kor jelentős írói, költői, művészei, és ezeknek az időknek az atmoszféráját őrizte Vésziék otthona. Nagynénje, Vészi Margit, az újságírás mellett festett is, és egy ideig a párizsi Julian Akadémián tanult. Érthető tehát, hogy Anna Mark képzőművészet iránti érdeklődése, amihez kiváló rajztehetség is társult, korán megmutatkozott. Az érettségi után, 1946-ban beiratkozott a Képzőművészeti Főiskolára, ahol Berény Róbert lett a mestere. 1946 és 1947 nyarát a Vilt Tibor által szervezett budafoki művésztelepen töltötte, Farkas Károly és felesége, Bangó Ibolya, Farkas Pál, Földes György, Rác András, Rajna Gabriella, Schlesinger Ágnes, Séd Miklós, Sjöholm Ádám és Vajtó Ágota társaságában. (1947-ben, magyarországi tartózkodásuk során, Corneille és J. Doucet is megfordultak a telepen.) Nem tartozott az Európai Iskolához (már csak fiatal koránál fogva sem), de – Mándy Stefánia kezdeményezésére – barátaival rendszeresen látogatta a csoport festőinek műtermét. 1950 és 1955 között a Fővárosi Bábszínház műhelyében dolgozott Bródy Verával, Ország Lilivel és Jakovits Józseffel együtt.
1956-ban elhagyta Magyarországot, és 1959-ig Németországban, Saarbrückenben élt. Ebben az időszakban készített rajzain a teret egymáshoz nem kapcsolódó, precízen megrajzolt, szürrealisztikus elemek népesítették be. 1959-ben Párizsban telepedett le. Rövid idő elteltével festészetét teljesen új alapokra helyezte. Szakított a szürrealizmussal, az absztrakció felé fordult, és technikája is megváltozott. A lazúrosan, vékony rétegben felvitt réteg alá alapozott fehér színnek köszönhetően képeiből mélyről jövő fény áradt. Ebből a sorozatából 1967-ben a buffalói Sisti Galériában rendezett sikeres kiállítást. Ezt a néhány évig tartó korszakát követően, a hetvenes évek elején festészetének újabb szakaszához érve, a kompozíciók bizonyos formáit olyan vastag festékrétegből képezte, hogy azok szinte reliefszerűen kiemelekedtek. E kísérletek során jutott arra a felismerésre, hogy munkáiban az árnyéknak meghatározó szerephez kell jutnia. Kompozíciói létrehozására – az olajfesték helyett – különféle anyagokkal próbálkozva talált rá arra a márványporból, homokból és műgyantából álló keverékre, amelyekből reliefjeit készíti. Ezekből az alkotásaiból Magyarországon 1990-ben a budapesti Vasarely Múzeumban, 2004-ben pedig a Fővárosi Képtárban rendeztek kiállítást. (Grafikáit ugyanekkor a budapesti Francia Intézet mutatta be.)
„Reliefjeimen az árnyékkal rajzolok” – vallja Anna Mark, és valóban, a napszakoktól függő fény irányának és intenzitásának változása más-más látványt idéz elő, változik a kép, a tónus, változik a textúra is. E különleges technika mellett a rajz, a gouache és sokszorosított grafikai eljárások különféle fajtái is fontos részét képezik munkásságának. A nyolcvanas évek második felében szitanyomat alapra gouache-sal és ceruzával készítette Struktúrák című sorozatának darabjait. A kilencvenes években született Szituációk-sorozatban a variációk adta lehetőségeket kihasználva arra kereste a választ, hogyan lehet ugyanazt a kétfajta formát minden lapon más-más módon elhelyezni és ezzel új tereket alakítani. A 2002-ben készült Maritimes-sorozatban egységes kompozíciós elv érvényesül. Minden lap három részre tagolódik: fent van a súly, ami egy egyszerű geometrikus forma (téglalap), lent egy súlytalan, festett vagy rajzolt forma, a kompozíció középső részén pedig fehér űr. A három szerkezeti alapegységet a létrehozott feszültség tartja össze. 2002-ben Liêge-ben, a Cabinet des Estampes-ban rendezték meg húsz évre visszatekintő grafikai kiállítását, ahol rajzait, metszeteit, vázlatfüzeteit és bibliofil könyveit mutatták be. Első bibliofil könyve, a Concerto című szitanyomatalbum 1980-ban készült, amelyet több másik, és az Huit gravures (2000) követett. Legutóbbi könyvillusztrációi Antoine Emaz költő jegyzeteit kísérik (Lichen, lichen, Editions Rehauts, Párizs, 2003). 2003-ban a touloni Hôtel des Arts-ban rendezett kiállítás alkalmával Lucien Hervé fotóművész festészettel rokonítható építészeti fotói és Anna Mark konstruktív elemekből épülő architekturális gouache-ai és reliefjei találkoztak egymással. Ugyancsak 2003-ban még egy jelentős kiállítására került sor, ezúttal Münsterben, a Clasing Galériában. Európa számos közgyűjteményében, így többek között a párizsi Centre Georges Pompidou-ban és a Bibliothêque Nationale-ban, a budapesti Szépművészeti Múzeumban és a Nemzeti Galériában, a hannoveri Sprengel Museumban, a müncheni Bayerische Staatsbibliothekben szerepelnek alkotásai. A francia Mobilier National egy, az ő kompozíciója alapján készült falikárpitot őriz.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1964 • Galerie du Haut Pavé, Párizs (kat.)
1967 • Sisti Gallery, Buffalo (USA)
1969 • Galerie du Manoir, La Chaux-de Fonds (FR) (kat.)
1971 • Perrins Gallery, London
1974 • Galerie la Roue, Párizs • Galerie Schlégl, Zürich
1975 • Galerie du Manoir, La Chaux-de Fonds (FR)
1976 • Galerie Isabelle Lemaigre Dubreuil, Párizs (kat.)
1979 • Galerie Lucernaire, Párizs
1981 • Concerto, Salle d’Actualité de la BPI, Centre Georges Pompidou, Párizs (kat.)
1981, 1984, 1986 • Galerie Museum, Hannover
1983 • Le livre d’heures aujourd’hui [Székely Verával, Major Kamillal], Galerie E. Manet, Párizs
1984 • Galerie Pierre Lescot, Párizs (kat.)
1986 • Galerie Pierre Lescot [Pierre-Yves Bohmmal, Serge Plagnollal], Párizs
1987 • Exposition de gravure, atelier Doune Cesari, Párizs
1988 • SAGA, Major Kamill műterme, Párizs
1989 • Springhornhof Művelődési Központ [Renate Kornackerrel], Neuenkirchen (D)
Raumbegriffe, Kunstverein Haneburg [Bér Jánossal, Hollán Sándorral], Leer (D) (kat.)
1990 • Vasarely Múzeum, Budapest (kat.) • Galerie Pierre Lescot, Párizs
1991 • SAGA [Bér Jánossal], Galerie Clivages, Grand Palais, Párizs
1992, 1995 • Galerie Clivages, Párizs • SAGA [Tal Coattal], Galerie Clivages, Espace Branly, Párizs
1998 • Galerie Biren, Párizs
2004 • Reliefek, grafikák, Francia Intézet, Budapest • Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1965 • Prix des Jeunes Peintres Etrangers, Musée d’Art Modern, Párizs
1966 • Le soleil dans la tête, Párizs
1967 • Galerie de l’Université, Párizs
1969 • Le beau court la rue, Royaumont (FR) • Galerie Jeanne Wiebenga, Lausanne
1970 • Foire Internationale Art 1970, Basel
1973 • Bertrand Russel International Exhibition, Nottingham
1974 • Microsalon Iris Clert, Galerie Iris Clert, Párizs
1975 • Ière B. française de la tapisserie, Menton (FR)
Dialogue, Párizs
1976 • Abstraction vivant, Esplanade de la Défense, Párizs
1977 • Dialogue, Galerie Arpa, Párizs
1978 • Centre Culturel Pablo Neruda, Corbeil-Essonnes
Fondation nationale des arts graphiques et plastiques, 8 rue Berger, Párizs
1979 • Orangerie du Luxembourg, Párizs
1980 • Festival de Sénart, Sénart (FR)
1981 • Allegro barbaro, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg (D) • Allegro barbaro, Kunstmuseum, Hannover (D) • Hommage à Béla Bartók, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1982 • Dessins français contemporains, M.-G. SEITA, Párizs
2e Manifeste du Livre d’Artiste, Centre Georges Pompidou, Párizs • Livres d’art et d’artiste, Gènes (FR) • 100 peintre, Fonds d’Art de Limousin, Eymoutiers (FR) • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok, Budapest • Maison de Corée, Párizs
1983 • Cité des Arts, Párizs • Malerbücher aus Frankreich, Staatsbibliothek, Hannover (D)
1984 • Galerie E. Manet, Gennevilliers
1985 • Groupe 90°, Párizs • Salon de Montrouge, Montrouge (FR)
1986 • Hommage à 1956, Musée de Neuilly, Neuilly-sur-Seine (FR)
1987 • 10 ans de la galerie, Galerie Pierre Lescot, Párizs • Foire d’Art, Galerie M., Hannover (D) • Rencontre GEDOK, München • Kunstmarkt, Galerie M., Hannover • Art Cologne, Galerie M., Köln (D)
1988 • SAGA, Galerie M és Major Kamill műterme, Párizs • L’art pour la vie, Institut Curie, Párizs
1988, 1991 • Triennale de la gravure, Chamalières (FR) • Szépművészeti Múzeum, Budapest
1989, 1990 • SAGA, Atelier Major, Párizs
1989 • Centre Culturel Franco-Norvège, Stavanger • 10 ans de la galerie, G. M. Marghescu-Kubus, Hannover (D) • Art Cologne, G. M. Marghescu, Köln (D) • Centre culturel de Chauny, Chauny (FR)
1990 • Le temps de voir, Hommage à Guy Resse, Maillot près Sens (FR)
1991 • A Vasarely Múzeum, Magyar Intézet, Párizs
1991, 1992 • Peintres de la galerie, Galerie Clivages, Párizs
1992 • Acquisitions récentes, Bibliothèque Nationale, Párizs • Új szerzemények, Szépművészeti Múzeum, Budapest
1993 • IVe Salon International de l’estampe, Villedieu • La marque, autour d’une peinture de Pierre Tal-Coat, Galerie Clivages, Párizs • Le papier, Galerie Clivages, Párizs • Ciel à ciel, Galerie Clivages, Párizs
1994 • Gravures de ~ et de Ràfols-Casamada, Galerie Clivages, Párizs
1995 • FIAC, Galerie Clivages, Párizs
1996 • Papier à dessin(s), Galerie Art et Essai, Université Rennes II, Rennes • Livres d’artistes, Bibliothèque Historiques de la Ville de Paris, Párizs • Hommage à Béla Bartók, Szentendrei Múzeum, Szentendre • Hommage à Béla Bartók, UNESCO, Párizs • Vu et écrit par Antoine Graziani, Penta di Casinca (Korzika)
1997 • Mois de l’estampe, atelier René Tazé, Mairie du Xe, Párizs
1998 • SAGA, Edition Clilart, Párizs • Hommage à Ruth, Centre d’Art Spinghornhof, Neuenkirchen (D)
1999 • Femmes graveurs, Cabinet des dessins, Musée d’Art Moderne et d’Art contemporain, Liège (FR) • Constructive Art in Europe, Galerie Hors Lieux, Strassbourg • Constructive Art in Europe, Galerie Emilia Suciu, Ettlingen (D) • Autour du Zéro, Galerie Annie Lagier, L’Isle sur la Sourgue (FR).
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Bayerische Staatsbibliothek, München
Bibliothèque Nationale, Párizs
Centre d’Art de la Fondation Spinghornhof, Neuenkirchen (D)
Centre Georges Pompidou, Párizs
Fondation de la Ville de Paris, Párizs
Fonds National d’Art Contemporain, Párizs
Herzog-August-Bibliothek, Wolfenbüttel (D)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Musée National d’Art Moderne, Párizs
Sprengel-Museum, Hannover (D)
Szépművészeti Múzeum, Budapest
Xantus János Múzeum, Győr.