1970-1975: Magyar Iparművészeti Főiskola. 1977: a Zágrábi Animációs Világfesztivál legjobb első filmje (Csönd); 1981: a Krakkói Rövidfilmfesztivál díja (Álomfejtő); 1986: V. Országos Alk./Terv. Grafikai Biennálé fődíja, Békéscsaba; az Oberhauseni Filmfesztivál Nemzetközi Filmklubok díja (Ah, Amerika!); Derkovits-ösztöndíj; 1988: a tuzlai Portrétriennálé díja; 1990: a 14. Grafikai Biennálé aranyérme, Brno; 1991: Balázs Béla-díj; a 9. Lahti Nemzetközi Plakátbiennálé I. díja; a Győri Médiawave Nemzetközi Film- és Videofesztivál fődíja (Vigyázat, lépcső!); az Art Directors Klub (New York) kiállításának kitüntető oklevele; Master”s Eye Prize, Trnava; 1992: a VIII. Alk./Terv. Grafikai Biennálé fődíja, Békéscsaba fődíja; 1993: Munkácsy-díj; 1994: az 5. Chaumont-i Plakátkiállítás ICOGRADA díja; 2005: érdemes művész. 2011: Kossuth-díj; 1986 óta tagja a Ducki Kristóffal, Pinczehelyi Sándorral, Pócs Péterrel közösen alapított DOPP csoportnak. A Pannónia Filmstúdió rendezője, a Magyar Iparművészeti Főiskola vendégtanára. A Széchenyi Művészeti Akadémia levelező tagja. ~ sokarcú, sok műfajú művész, az anamorfózis (átváltozás), a trompe l”oeil (szemfényvesztés) sok évszázados műfajának mába transzponálója, aki mindezek filozófiai hátterével is foglalkozik. Grafikai stílusára jellemző a múlt századi metszeteket idéző míves, vonalhálós rajz, amit szürrealista „csavarokkal” párosít. A 80-as években születnek tükörhengeres anamorfózisai: különös rézmetszetei, amelyeknek egy bizonyos pontjára krómozott hengert téve a henger falán újabb kép jelenik meg – sziklás tengerpart fölött Verne Gyula arcképe, egy labirintus közepére helyezett tükörkúpban a Minotaurus bikafeje. A 80-as évek végén Anamorfikus testtájak című sorozatában a nagyméretű ceruzarajz-testek hiányzó végtagjai tükörhengerekben jelennek meg. A 90-es években született különös Lépcső-sorozata: plasztikus lépcsőfokokra festett életnagyságú testrészletek, amelyek egy bizonyos szögből nézve a lépcsőn fel- vagy lemenő teljes alak illuzionista képét adják. A 90-es években készíti bravúros látszatarchitektúráit: leheletfinom rézkarcokon egyszerre kifelé és befelé nyíló ablakokat, megcsavart perspektívájú, abszurd épületsarkokat. Autonóm grafikáival párhuzamosan szürreális hangvételű, főleg színházi, film- és könyvplakátokat készít. Hatásuk egyik titka a monokróm, archaikus ízű rajz és a harsány színhatások frappáns ötvözete. Animációs filmjeiben is vezérmotívum marad az átváltozás. A sótartó felé c. filmben (1979) egy vendégség résztvevője az asztal mellől az asztalra kerül, ahol kietlen táj lesz a gyűrt abrosz s távoli világítótorony az elérni vágyott sótartó. A Vigyázat, lépcső! c. filmben (1989) egy városi bérház lepusztult lépcsőháza tágul abszurd történelmi helyszínné. A Kert c., monokróm, metszethatású grafikákból fölépülő filmben (1993) egy titokzatos kert asszonya fedi föl sellőlétét. ~ minden műfajában olyan aprólékos gonddal dolgozik, mint egy középkori miniátor. Megőrző típusú művész, aki régi korok művészetének, filozófiájának őt érdeklő darabjait avantgárd látásmóddal, és eszközökkel emeli át a mába. 1984 óta használja az „OUTIS” (Utisz): Senki művésznevet – Odüsszeusz után szabadon.
Irodalom
DÁNIEL F.: Vigyázat! (kat. bev., 1982)
NAGY G.: Kalandozás ~ képei között, Forrás, 1986/3.
LÓSKA L.: A Kentaur. ~ művészetéről, Művészet, 1986/ 5.
BÍRÓ J.: Anamorfózis, Műhely, 1990/ 3.
GYÁRFÁS P.: Szemfényvesztések kora, Mozgó Világ, 1989/11.
Newsletter of the Society of Typographic Designers, London, 1990/ 4.
TORRI, G.: Beszélgetés ~nal és Pócs Péterrel, Le Dauphiné, Echirolles, 1992
HAJDU I.: Lépcsők, Beszélő, 1992. szeptember 12.
LÓSKA L.: Lépcsők és anamorfózisok, Kritika, 1992/11.
SZEGŐ GY.: Vigyázat, lépcső!, Új Művészet, 1993/1.
FŰRÉSZ, A.: Malabarismo mental, Tipográfica, Argentína, 1993/ 19.
FUKUDA, S.: ~''''s Visual Tricks, Idea, 1993/7.
HAIMAN, GY.- STEVENS, C.: Smiting the Eye, Print, 1994/1-2.
SULTZ S.: Utisz, Budapest, 1994
Utisz-~, Budapest, 1994
SOLTEK, S.: ~ - From the Sign to the Signal, Novum, 1997/6.
SCHATTSCHNEIDER, D.: I. Orosz (kat., bev. tan.), Betlehem, 1998
LORD, R.: I. Orosz
TÖRÖK A.: Ootis, the Pan European (kat., bev. tan.), Kansas City, 1998.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1979 • Ferencvárosi Pincetárlat
1980 • Kisgaléria, Komárom
1983 • Fészek Klub, Budapest
1985 • Vigadó Galéria, Budapest [Keresztes Dórával]
1987 • Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár
1991 • Parco G., Nagoya (JP) • Alpino Ginka G., Omiya (JP)
1992 • Pécsi Galéria, Pécs • Dorottya u. Galéria, Budapest
1994 • Casa del Poeta, Mexikóváros
1995 • Vigadó Galéria, Budapest • St. John’s University, New York • Azul G., Guadalajara (Mexikó)
1997 • I Space Gallery, Chicago • Aristotelian University, Theszaloníki
1998 • Mösting Hus G., Koppenhága • Payne Gallery, Betlehem, Pennsylvania • Graphic Archive Studio, Kansas City • Újpest Galéria, Budapest • Tölgyfa Galéria, Budapest [Alex Staudingerrel]
1999 • Stúdió Godot Galéria, Budapest [Szerényi Gáborral].
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1976-1986 • a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület kiállítása, Budapesti
1976-1994 • Nemzetközi Plakátbiennálé, Zacheta G., Varsó
1980-1994 • I-IX. Alk./Terv. Grafikai Biennálé, Békéscsaba
1979-1993 • Plakátbiennélé, Lahti
1980-1994 • Nemzetközi Alkalmazott Grafikai Biennálé, Brünn
1981-1993 • XI-XVII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1984 • A táguló világ, M. of Fun, Matsuya, Tokió
1985-1989 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Ljubljana
1985-1997 • Nemzetközi Meghívásos Plakátkiállítás, Colorado State University, Fort Collins
1985-1997 • Nemzetközi Plakát Triennálé, Museum of Modern Art, Toyama
1986 • 100 + 1 éves a magyar plakát. A magyar plakátművészet története 1885-1986, Műcsarnok, Budapest
1987 • Európai Metszet Triennálé, Grado
1990 • DOPP csoport, Magyar Kultúra Ház, Varsó • Magyar Intézet, Prága • A változás jelei, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Kortárs magyar művészet, Dalles T., Bukarest • Kelet-Európa és a Szovjetunió új politikai plakátjai, Victoria és Albert Museum, London
1991 • DOPP csoport, Colorado State University, Fort Collins • A változás jelei, Rathaus, Stuttgart • Kortárs magyar művészet, Bánffy-palota, Kolozsvár • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Sapporo
1992 • Környezet és fejlődés, Museum of Modern Art, Rio de Janeiro, egyidejűleg a világ 40 múzeumában és galériájában • Art as Activist • Közép- és kelet-európai plakátok vándorkiállítása, USA • A világ legemlékezetesebb plakátjai 1991-ben, UNESCO-vándorkiállítás
1993 • Grafika és design az új világrendben, Marshall University, Huntington (USA)
1994 • Piranéző, Szépművészeti Múzeum, Budapest • 80-as évek – Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest
1995 • 9. Nemzetközi Plakátbiennálé, Helsinki
1996 • Ginza Graphic G., Tokió (DOPP csoport)
1998 • Hommage à M. C. Escher, Róma • DOPP-csoport, Vigadó Galéria, Budapest
1999 • Perspektíva, Műcsarnok, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Art M., Lahti
The Israel Museum, Jeruzsálem
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
M. Escher Foundation, De Baarn (NL)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Graphic Art Museum, Kairó
Moravská g., Brünn
Museum für Kunsthandwerk, Frankfurt am Main
The Museum of Applied Arts, Helsinki
The Museum of Modern Art, Toyama
Victoria and Albert Museum, London.