1910-ben kitüntetéssel diplomázott a müncheni fotófőiskolán (Lehr- und Versuchsanstalt für Photografie, Chemiegraphie, Lichtdruck und Gravüre). A hazai és nemzetközi fotóéletbe kiállítások szervezőjeként már a 10-es évektől bekapcsolódott. 1932-től aranykoszorús mester, a budapesti Fényképész Ipartestület alelnöke. Tagja volt rangos külföldi fényképészeti egyesületeknek. A XX. sz. első felének talán legsokoldalúbb fotográfusa: portré-, akt-, reklám- és műtárgyfotós. Városképeket és szociófotókat készített. Budapest székesfőváros polgármestere, Bárczy István fölkérésére szervezte meg 1913-ban az Iparrajziskola Fotográfiai Tanműhelyét, amelynek 1920-ig (a Tanácsköztársaságban vállalt szerepe miatti eltávolításáig), majd utódjának, a Szépmíves Líceumnak kényszernyugdíjazásáig, 1947-1949-ig vezető tanára volt. A két világháború közötti időszakban tartotta fönn Dorottya utcai műtermében a korszak egyik legjelentősebb fotós-magániskoláját. Tanítványa volt – többek között – Bohacsek Margit, Brenner Zsófia, Forbát Böske, Füredi René, Walter Olga, Mikes Éva, Heidelberg Klára, Szabó Éva, Laub Juci, Besnyő Éva, Pintér Zsuzsa, Kelen Margit, Barta Éva. ~ tanítási módszerében a körültekintő elméleti fölkészítés magasszintű fotótechnikai ismeretátadással párosult. Első önálló publikációja (A fény művészete, 1916) jól mutatja mély művészettörténeti érdeklődését és csatlakozását a festői fotóeljárások (pikturalizmus) használatához. A nemes másoló eljárásokból a 10-es évektől alkalmazta a pigment-, platin-, albumin-, olaj- és brómnyomást. Sokirányú fotográfusi tevékenységében több, mint négy évtizedes alkotómunkásságában külön fejezetet képez portré-galériája, páratlanul gazdag arcképcsarnoka, amelyben számos egyénien, lélektanilag is hitelesen jellemzett arcmást regisztrálhatunk, pl.: Bartók Béla, Gulácsy Lajos, Bernáth Aurél, Pátzay Pál, Márffy Ödön, Kassák Lajos, Ferenczy Béni. Önarcképsorozatával hatott a kortárs hazai fotográfiára. Ugyancsak úttörő tevékenységet fejtett ki a reklámfotózás terén, nemes átnyomóeljárásokkal készített a szecesszióból, a pikturalizmusból induló munkásságában a 30-as évekre eljutott a hűvös tárgyilagosság, az új tárgyiasság – a Neue Sachlichkeit -, a Bauhaus-iskola és a kassáki képarchitektúra tanulságainak fölhasználásáig. ~ kereső-kutató alkotó, minden új technikai eljárásra nyitottan kísérletezett. Épületfotográfiák és fotóplasztikák készítésével is foglalkozott. 1952-ben szabadalmaztatta PEJO néven a kombinált duplex pigment eljárását. Cikkei, fotótechnikai ismertetői, esztétikai tanulmányai és kiállítási recenziói szaklapokban és folyóiratokban (pl.: A Fény, Magyar Grafika, Magyar Művészet, Magyar Fotográfia) jelentek meg. 1927-től 1932-ig a Magyar Fotográfia szerkesztője volt. A Reklámszövetség évente kiadott reklámfotós-díját, a Mai Manó Fotográfusok Háza Fotográfiai Szakkönyvtárát (Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár) róla nevezték el 1999-ben.
Irodalom
RÉVÉSZ I.: A modern reklámkiállítás és fotómontázs, Magyar Fotográfia, 1930/9.
KARNITSCHNIGG, M.: Magyarok a bécsi kiállításon, Fotóművészeti Hírek, 1932/10.
HEVESY I.: A fényképkiállításról, Magyar Fotográfia, 1931/9.
ANGELO: Reflexek, Magyar Fotográfia, 1934/7.
KIRÁLY Z.: ~ a magyar reklámfényképezés úttörője, Fotó, 1961/1.
FÉJA S.: ~ munkássága, Budapest, 1976
BEKE L.: ~ (1889-1956) in: A fénykép varázsa [szerk.: GERA M.], Budapest, 1989
SÜMEGI GY.: ~ 1889-1956, in: Fotó és reklám, Budapest, 1997
KINCSES K.: Made in Hungary. Aki elment, aki maradt, Milánó, 1998
SÜMEGI GY.: ~ cikkei, tanulmányai, Fotóművészet, 1999/1-2.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1970 • Emlékkiállítás, Műcsarnok, Budapest
1989 • Gyűjteményes kiállítás, Vigadó Galéria, Budapest
1996 • Aktok, Bolt Galéria, Budapest
1997 • Reklámfotók, Mai Manó Ház, Budapest
2000 • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
Magyar Könyv- és Reklámművészek Társasága kiállítása, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1936 • Nemzetközi Fotókiállítás, Zágráb
1966 • A magyar fotóművészet 125 éve, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1983 • Zur Stockeregg, Zürich
1984 • Magyar Fotográfia 1900-1945, Párizs
1998 • Made in Hungary. Aki elment, aki maradt, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét.