1978-1980: Vizuális Művészetek Főiskola, Genf, mestere: Cherif Defraoui; Szeizmozófiai Szabadegyetem, Genf. 1961-től tradíció-orientált művészettel és a Buta Költők Körében aktuál-politikai verseny-versírással foglalkozik. 1963-tól Hamvas Béla-kéziratokat sokszorosít és terjeszt. 1966-ban esztétikai/etikai döntésként megírja a Pilinszkynek ajánlott „utolsó” versét és – bár 1965-ben már elkészíti első intermediális/ konceptuális objektjeit – abbahagyja a művészettel való aktív foglalkozást. 1966 tavaszán – újraértékelve az „itt és most” viszonyait – megírja a magyar nyelven első, a Pop Art által inspirált verseket, kép- és konkrét-verseket. 1966 nyarán Altorjay Gáborral levezeti az első magyarországi happeninget. Az államvédelmi hatóság eddig jobboldali misztikusként tartotta számon, ettől kezdve „Schwitters” fedőnévvel látva el, szélsőbaloldali anarchistaként figyelteti és akadályozza, ami tevékenységének gyorsuló radikalizálódásához vezet. 1966-tól a Fluxussal kapcsolatos szövegeket fordít, sokszorosít és terjeszt. Bekapcsolódik a Mail-art-mozgalomba. 1967-ben részt vesz a lengyelországi Kołobrzekben Tadeusz Kantor Panoramikus Tengeri Happeningjén, az onnan Svédországba történő sikertelen disszidálási kísérlete után visszatoloncolják Magyarországra, ezt követően a kelet-európai országokba sem kap útlevelet. Kiállításokon vesz részt (rajz, képvers, festmény, fotó, objekt, environment stb.), happeninget, akciót, akciószínházat, akciófilmszínházat, fluxconcertet, felolvasóesetet, előadást stb. szervez; hangjátékot, filmet készít és külföldön publikál, mindezt – a hatóságok megtorló intézkedéseit vonva magával – félillegálisan/illegálisan. 1968-ban megalapítja a Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Unióját – Paralel Kurzus/Tanpálya fedőnév alatt, célja a status quoval párhuzamos realitás-szint kollektív működtetése, központi eszméje: A művészet: giccs. – A történelem: giccs; és Művészet mindaz, ami tilos. Légy tilos! 1969-ben csatlakozik az IPARTERV-csoporthoz, mert azt az Intermedia-, Pop Art-, Ereignis-, Változás-csoport rövidítéseként értelmezi. 1970-ben Weöres Sándor a Kossuth-díjából alapított Pásztor Béla-díjat, 1971-ben a Magyar Műhely a Kassák-díjat adja ~nak. 1972-ben kezd foglalkozni a Sztrájk témakörrel, ez 1974-ben a Létminimum Standard Projekt 1984 W – Csinálj egy széket! – (LSP 1984 W) programba vezet, ami a Duchamp-féle eltérítés (Nem-művészet mint művészet) George Brecht általi meghaladásának (Nem-művészet mint művészet mint nem-művészet-művészet) mutáció-bázisára épül. Az LSP 1984 W a mitikus bukás pánlogikus megoldása: a Szabad Akarat teo-technológiai kifejlesztése. 1974-ben a Szamizdat-mozgalomban való résztvétele miatt Konrád Györggyel és Szelényi Ivánnal együtt letartóztatják és kiutasítják az országból. 1974-ben és 75-ben elnyeri a Fiatal Művészek Klubja Tavaszi Tárlat díját. 1975-ben ~ elhagyja Magyarországot, és hathónapos európai körutazása végén – mivel svájci-magyar állampolgár – Genfben telepszik le. Barátságot köt André L”Huillier műgyűjtő-mecénással, aki támogatja az LSP 1984 W kifejlesztését, és ~ műveinek jelentős részét megvásárolja, eközben ~ a gyűjtemény karakterét nem-darwinista pszichokromatikus módon szervezi. 1976-ban Genfben megnyitja a TNPU új központját (szekciók: Párhuzamos Népellenőrzés, Nemzetközi Szürke Kereszt), ahol 1979-ig az Ötéves Terv 1979-1984 W előkészítése folyik. 1977-ben szakít a profit-orientált galériákkal. Megalapítja a Közel-Kelet-Európai Szabadegyetem Nyugat-Európai Munkanélkülieknek nevű intézményt Aszt.ronómia-, Rock&Roll- és Szt.rájk-tanszékkel (KESZANEMAROSZ). 1979-ben – „mert keresztény akarok lenni” – deklarálja, kilép a Római Katolikus Anyaszentegyházból. 1980-tól több Nem-művészet-művészeti Sztrájkot szervez. 1980-ban, az Ötéves Terv keretében – James H. Bedford, az első krionizált javaslatra – az LSP 1984 W I. fázisaként, a TNPU és a Telekommunikáció Nemzetközi Uniója közötti heterarchikus fúziót követően, a TNU laboratóriumában realizálódik A Mutáns – egy mesterséges, a kreácionista/evolucionista mítoszkörök adott elemeinek új, voluntarista kombinációjának neve által beavatott/újraprogramozott individuum, akit a művelet mitológiai, tudományos/művészeti legalizálása érdekében a Természettudományi és a Néprajzi Múzeumban (Genf) mutatnak be, II. fázisként a genfi Appartement Galériában szintén névadás által definiálódik A Mutáns Osztály – egy mesterséges osztály, s III. fázisként a fribourgi St. Borromée-kápolnában a hadászat mint tiltott gyümölcs túlfogyasztását visszautasítók államának alapítása történik meg – a másfél órás alapítóbeszédben foglalt megnevezés által. 1984-től a IV. fázisra, az Anatómiai Halhatatlanság-kutatás kiterjesztésére kerül sor, a Katabázisz Szoteriologiké-műveletre. 1987-ben Genfben megnyitja a No-profi/No-profil/No-profit-elvű Ruine (Rom) Galériát, amit heterarchikus alapon működtet (a kiállító művész önmaga galeristája). Az 1989-1990 közötti Szombat Évben A Nemzetközi Lapos Föld Társaság tiszteletbeli tagjaként pontosan egy évig tartó földkörüli utat tesz. A TNPU 1991-ben visszatelepszik Magyarországra, ahol Közel-Kelet-Európai Homogén Fiókot nyit, s innen irányítja A Mítosz-korrekció 1984 utáni fázisait, többek között transzformálja Magyarország központi jelképét, a gellérthegyi Felszabadulási emlékművet. 1991-től másfél évig a Bartók 32 Galériá-ban az általa meghatározott Unikon-típusú (egyetlen mű) kiállításokat szervezi. A J. Boehme-féle Turba 1984-ben kezdődő, 12 évnyi szondázásának, az állam/egyház/piac által definiált esztétikai értelemben vett „rossz” megváltó áthatásának aleatorikus/üdvtörténeti, azaz elkerülhetetlen folyamatát és végeredményét, a mítosz alapelemeinek extrapolációs újracsoportosítását a Létminimum Szinten Sztrájkban Élők nem-művészet-művészetének pszichomutáció-eposzaként T. Taub (T. Süket) néven 3334 képben (Baddrawing) és a hozzájuk tartozó mondatokban (Badtitle) foglalja össze a viharban. 1996-ban MAOE-díjat, 2000-ben a TNPU multimediális orgánumának, a Henry Flynt 2. címen 1982-ben készült és 2000-ben fejlesztett változatáért Novacom-díjat kapott; 2007: Munkácsy Mihály-díj; 2007: Herczeg Klára-díj (senior). A Mítosz-korrekció jegyében 2001 tavaszán megnyitja a Neo-Szocialista Realista TNPU Globális Anti-Művészettörténet-hamisítók Frontját (NETRAF). 1991-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán ad elő (Paralel Kurzus/Tanpálya II. – Anatómiai Halhatatlanság).
Irodalom
BEKE L.: Kentaur, Magyar Műhely, 1978/54-55.
MOLNÁR G.: Kentaur, Magyar Műhely, 1978/55-56
MARNO J.-ANTAL I.: Itt fű nem terem, Holmi, 1990/2
MILTÉNYI T.: A Létminimum Sztenderd Projekt, Magyar Narancs, 1991. október 23.
GYÖRGY P.: Az elsüllyedt sziget, Budapest, 1992
BEKE L.: Művészet/Elmélet, Budapest, 1994
BROCK, B.: Katabasis Soteriologike, Balkon, 1996/10-11.
RITSCHARD, C.: "Catabase sotériologique", Musée d''''art et d''''histoire, Genève, 1996
TÁBOR Á.: Ki ülhet a szombat trónjára?, Balkon, 1996/6.
NYFFENEGGER, F.: 3200 dessins d''''UIPT, Kunst-Bulletin, Zürich/Genève, 1996/10.
TÁBOR Á.: in: A váratlan kultúra, Budapest, 1997
LEGÉNDY P.: in: Művészet és ellenség, Budapest, 1997
BEKE L.: Médium/Elmélet, Budapest, 1997
SZOBOSZLAI J.: Selbstporträt einer Generation, in: Die zweite Öffentlichkeit (szerk.: KNOLL, H.), Verlag der Kunst Dresden, 1999
BOROS G.: Emlék/Mű, Budapest, 2001.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
(válogatás) 1975 • Csinálj egy széket! (Hommage à George Brecht – LSP 1984 W) (előadás), Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Retrospektív kiállítás, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1977 • Emmy Grant • LSP (Paralel Kurzus) Ismeretterjesztő Előbemutató, Galerie Ecart, Genf • LSP 1984 W (előadás), V. Documenta, Free International University, Kassel
1979 • James H. Bedford-demonstráció Svájcban – „1967. 1. 12.-1984. 8. 17.” Newton = Hitler, Centre d’art Contemporaine, Genf
1980 • A Mutáns (beavatási akció), TNU-laboratórium/Musée d’histoire naturelle/Musée d’etnographie, Genf
1981 • A Mutáns Osztály – Éhségsztrájk, Galerie Appartement, Genf • A 24. Kanton alapítása (államalapítás), St. Borromée-kápolna, Fribourg (CH)
1984 • Létminimum Standard Projekt 1984 W, Kunstmuseum, Luzern • M. Rath, Genf
1990 • Grève de l’Art (1990-1993), Galerie Ruine, Genf • Létminimum Standard Projekt 1984 W (IV. fázis) – Katabázisz Szoteriologiké, Műcsarnok, Budapest
1996-1997 • Projekt de niveau de Substance minimum 1984 W – Phase IV – Catabase Sotériologique, M. Rath, Genf
1998 • TNPU-Archívum • IPUT-hipotézisek, Goethe Intézet • TNPU-Archívum • A LSP 1984 W, az I., II., III. fázis multimediális dokumentumai, Bartók 32 Galéria, Budapest
2001 • TNPU-Archívum • Major János a Belgrádi Művészeti Akadémián – a NETRAF megnyitása, Collegium Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1966 • Az ebéd /In memoriam Batu kán/ (happening) [Altorjay G., Jankovics M., Varannai I., Erdély M.], Budapest, Hegyalja út 20/b. • Kiemelés/1 (spontán-akció spontán-közönségnek), Budapest, Blaha Lujza téri aluljáró
1967 • Akciók, hangjáték [Altorjay G., Erdély M., Altorjai S.], Magyar Írószövetség Székháza, Budapest
1968 • UFO (találka) (happening) [Erdély M., Ladik K., Dárday I., Szalay Gy., Urbán M., Dúl A., R. Bentichou], Dunapart, Szentendre • Do You See What I See? – „Három quarkot Marke királynak” etc. (akciók, filmek stb.) [Erdély M.], IPARTERV, Budapest
1969 • Iparterv II, IPARTERV, Budapest
1970 • R-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem R-épület, Budapest
1972 • kazdy wszedzie jednoczesnie, [st.Jauby, jovanovics, lakner, (Erdély) miklós, pauer, tót], G. Foksal, Varsó
1973 • 8e Biennale de Paris, Párizs
1980 • Fluxconcert for George Maciunas [J. M. Armleder, M. Knizak, Ben E. Williams], Salle Patino, Genf
1981 • Artistes de Genève – Mixed Media – Grève de l’art, M. Rath, Genf
1991 • The General Art-Strike and the Perpetuum Mobile, Centre d’art Contemporain, Fribourg (CH) • A hatvanas évek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1993 • Fluxkoncert, Orosz Kulturális Központ, Budapest • 3 x 4, [Altorjay G., Erdély M.], Artpool, Budapest
1996 • A pillangó-hatás, Műcsarnok, Budapest
1998 • A magyar neoavantgarde első generációja 1965-1972, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Orgia (happening) [Altorjay G., Erdély M.], Műcsarnok, Budapest
1999 • Global Conceptualism • Points of Origin 1950s-1980s, Queens Museum of Art, New York
1999 • Kunst der neunziger Jahre in Ungarn, Akademie der Künste, Berlin
2000 • Média Modell. Intermédia – Új képfajták – Interaktív technikák, Műcsarnok, Budapest
2001 • Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Budapest
2007 • IX. Állami Művészeti Díjazottak kiállítása, Olof Palme Ház, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
FMDAC de Genève
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, Musée d’art et d’histoire, Genf
Musée d’art Moderne, Párizs
Tragor Ignác Múzeum, Vác.