1957-1961: Képző- és Iparművészeti Gimnázium, Budapest; 1963-1964: Nyomdaipari Tanulóintézet; 1964-1968: Tanárképző Főiskola, Eger. 2005: Munkácsy-díj; Herczeg Klára-díj. Főiskolás korában absztrakt, „új-expresszív” képeket készített. A világ látványának „csodás szerkezete” kezdi foglalkoztatni, az egész és rész kapcsolata, az ellentétek közti átmenet, ami a 60-as években készült faktura-munkáin keresztül figyelhető meg legjobban. A 70-es évek elején geometrikus, majd egyre konceptualizálódó alkotásokat hoz létre, vizuális szemantikai-logikai vizsgálatokra specializálja magát. 1974-től kezd el (nyelvi analógiákkal párhuzamosan készülő) fotókkal dolgozni, feldarabolt fotó-montázsokat hoz létre, destruálva majd re-konstruálva a rész- vagy össz-képet (Osztályátlag, Átlépés vonalba, acélhuzalba, faágba, a kés hegyén a pontba, 1976). 1974-től kezd el ún. mnemogramokat készíteni, ami emlékképek, fényrajzolatok rögzítése fotogram technikával, hol egy átlyukasztott kartonon ponttá redukált fényforrással, hol pedig ceruzával alakok emlékképét rajzolva meg (előbbi esetben fényérzékeny) papírra. Az ún. kinézett fény-képein azokat a pontokat, felületeket vizsgálja, amelyekre a néző szem a legnagyobb figyelmet szenteli. Ezeket a sűrűn észlelt területeket ~ bepontozza (a sűrűn nézett/nézés-/néző-pontokat vizuálisan jelölve), ezáltal azonban a képnek pont a kevésbé figyelemre méltó részei válnak sokkal inkább láthatóvá, azaz kerülnek a figyelem középpontjába. A moduláris típusú fény-képek, „képszövetek” esetében alkotójuk több különböző felvételt matematikai-kombinatorikai elvek alapján, vagy a szövéshez hasonló eljárással egyesített, valójában több képet átlagolva, vagy pedig mozgásfázisok egyesítésével az időben különböző pillanatokhoz rendelhető mozgás-leképezéseket egy képpé szintetizálva (Osztályátlag; Nagyítás ismételgetéssel, 1975-77; Taposómalom, 1981; Jön a postás, vagy hazatér a tékozló fiú, 1981). A 80-as évekhez kapcsolható képtípusa az ún. pszichogram eljárással vagy a negatív egymásra fényképezésével készült fenomének típusa, amely az előhívott fényképek megtekintésével a szem útjának utóéletét vizsgálja vagy fedezi fel; azaz a nézőpont helye és a nézés ideje (vagyis az optikai és a kémiai együtt-hatás) előre ki nem számítható módon hozza létre, teremti meg a kilyukasztott kartonlapon beszökő fény és tekintet alkotta összképet. A kezdetben konceptuális munkákat készítő művész egy ideig felhagyott a művészettel. Miután „átmeneti vakságából” látását visszanyerte, rátalált egy újfajta vallásos nyelvezetre, amelyen keresztül a Teremtés misztikumát, az isteni bizonyosság teljességét kereste. A kormot és a porfestéket – mint keresztény szimbolikus anyagokat – gyakran használja „negatív módszerrel készült” alkotásaiban. A 90-es években készült két szép sorozata – a Forró vágyam árnyékában ülni, és a Szomjúságvirágok – is a fény-árnyék, sötét-világos, a pozitív-negatív, mélység és magasság, látható és láthatatlan, szimmetria-aszimmetria ellentétére épül.
Irodalom
BEKE L., ~, PETERNÁK M.: ~ Pszichogramok, fenomének (kat. bev., Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest, 1987)
VARGA ZS.: Kenyér, víz. ~ sorozata, Új Művészet, 1992/6.
PETERNÁK M.: Jó lenne árnyékban. ~ festményeiről (kat., Fővárosi Képtár, Budapest, 1996)
~: Forró vágyam árnyékában ülni. Képeim keletkezésének elemei és mozzanatai (kat., Fővárosi Képtár, Budapest, 1996)
ANDRÁSI G.: A fény titka. Beszélgetés ~vel, Új Művészet, 1996/9.
GÁLIG Z.: Ünnepi évkör (kat., Szombathelyi Képtár, Szombathely, 1997).
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1968 • Tanárképző Főiskola Kollégium, Eger
1987 • Pszichogramok, fenomének, Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest
1991 • Kenyér, víz, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest
1996 • Forró vágyam árnyékában ülni, Fővárosi Képtár, Budapest (kat.)
1999 • Szomjúságvirágok, Óbudai Pincegaléria, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1969 • Szürenon, Kassák Művelődési Ház, Budapest
1970 • R-kiállítás, R-épület, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1970-1972 • Balatonboglári kápolnatárlatok, Balatonboglár
1974-1977 • Szemiotika és kultúra, Tihany • Kép-vers • Montázs • Tavaszi tárlat, Diapályázat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1976 • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Sorozatművek. Kortárs művészet magángyűjteményekben 2, Csók Képtár, Székesfehérvár • Expozíció. Fotó/művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
1978-1980 • Magyar Konstruktivista Művészet 1920-1977, Amszterdam • Arnheim • München • Kunstverein, Düsseldorf • Aalborg
1980 • Tendenciák 1970-1980, 1., Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest • Tendenciák 1970-1980, 3., Geometrikus és strukturális törekvések a hetvenes évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest
1981 • Nyitás II., Fészek Galéria, Budapest • Tény-kép. A magyar fotográfia története 1840-1981, Műcsarnok, Budapest • Erweiterte Fotografie • 5. International Biennale, Sezession, Bécs • Tendenciák 1970-1980, 6., „Kemény és lágy” posztkonceptuális tendenciák, Óbuda Galéria, Budapest
1983 • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest
1986 • Première Biennale Internationale pour la Photographie d’Art et Recherche – Sélection nationale de la Hongrie, G. Donguy
1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Más-Kép. Experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon, Ernst Múzeum, Budapest
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Szűk kapu, Budapest Galéria, Budapest
1994 • Speculum, Első Magyar Látványtár, Tapolca-Diszel, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1995 • Fény és geometria, L’Abbaye de l’Épau (FR) • Katakomba Galéria, Bukarest
1996 • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Pillangóhatás, Műcsarnok, Budapest • A művészeten túl, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
1997 • Ünnepi évkör, Szombathelyi Képtár, Szombathely.