Remedios Varo Uranga egy spanyol-argentin szabadgondolkodó polgári
család középső gyermekeként látta meg a napvilágot a spanyolországi Anglesben. Édesapja
Rodrigo Varo y Zajelva vízmérnökként
dolgozott, édesanyja Ignacia Uranga
Bergareche mélyen hívő katolikus volt, akit vonzott a misztika és
okkultizmus világa. A gyermekek szüleiktől a természet, a tudomány, a vallás,
és a világ dolgai iránt való érdeklődést örökölték. Remedios Varo kalandos és nehézségeket sem mellőző élete során
számos országban élt, a legnagyobb sikereket Mexikóban érte el, itt alkotott,
és végül itt halt meg mindössze ötvenöt éves korában.
Remedios Varo tehetségét szülei korán felfedezték; mindössze tizenöt esztendős
volt, amikor beiratkozott a madridi San
Fernando Akadémiára, ahol El Greco, és Goya festményeit tanulmányozta, elsajátította a rajz és festészet
alapjait. Akadémián ismerte meg későbbi férjét, Gerardo Lizzaragat, aki nagymértékben hozzájárult felesége művészi
és szellemi fejlődéséhez. Sorsuk Párizsba, majd Barcelonába vezérelte a
művészházaspárt. Remedios Varo a
reklámgrafikának szentelte tehetségét, és hamarosan új művészeti irányzattal,
az avantgárddal, új barátokkal s alkotókkal ismerkedett meg, többek között Esteban Francés festővel. 1935-ben
elvált férjétől magánéleti gondjai mellett alkotó tevékenysége elindult.
Csatlakozott az úgynevezett ’Logicofobista’
csoporthoz, és a szürrealizmus nyújtotta lehetőségek érdekelték.
Spanyolországban kitört a polgárháború, ezért barátjával, Benjamin Perettel az ellenállási mozgalomhoz csatlakozott. 1937-ben
ismételten Párizsba költözött. Politikai tevékenységét tovább folytatta, itt
kötött közelebbi barátságot a szürrealista André
Bretonnal és a francia szürrealista művészeti csoporttal. Perettel egészen a náci invázióig
Párizsban maradt, politikai tevékenységük miatt menekülni kényszerültek, és az
amerikai származású Varian Fry
segítségével Mexikóba szöktek. 1941-ben érkeztek a közép-amerikai országba,
ettől az évtől datálható Remedios Varo
művészi és alkotói tevékenységének kiteljesedése ( az európai évek során is
festett és dolgozott, de ezt az időt elsősorban mint a tanulás, a különböző
stílusirányzatokkal való ismerkedés korszakát tartják számon életrajzírói).
Mexikóban megteremtette saját szellemi miliőjét; baráti társaságának tagjai
közé többek között olyan művészek írók, költők és képzőművészek csatlakoztak,
mint Leonora Carrington, César Moro,
Octavio Paz. Hosszabb-rövidebb időszakokra elhagyta az országot,
dél-amerikai országokba (pl. Venezuela ) végzett tanulmányutakat, és
kutatómunkát (a malária elleni küzdelemben is részt vett). Az ötvenes években
visszatért Mexikóba s ettől kezdve csak a művészetnek szentelte életét. Férje Walter Gruen támogatta és egyengette
további művészi pályafutását.
Remedios Varo alkotásaiban jelentős szerepet játszott a gyermekkor és a szülők, a
család és a neveltetés. Édesapjától a természet, és a tudomány szeretetét,
örökölte, édesanyjától a misztika és az okkultizmus iránti érdeklődést..
Visszaemlékezéseiben és levelezésében gyakran tett említést a középkori
misztikus Bingeni Szt. Hildegard legjelentősebb
művéről a Sciviasról, melyben a
szerzetesnő vízióit jegyezte le; Remedios
Varo számára a festészet nyújtott lehetőséget a látomások kifejezésére.
Korai munkáiban a
szürrealista látásmód evidens. Az El
deseo (A vágy, 1935), vagy az El mensaje (Az üzenet, 1935) áttételes képi nyelve, vagy a
sokat emlegetett Tailleur pour dames, című
1957-ben készült munkája, amelyben a
szürrealista látásmód mögötti gúny érzékelhető. A harmincas évek koktélparti
ruháira emlékeztető öltözékek, a bennük megörökített nők és magányuk,
elszigeteltségük érzékelhetőek vásznain. Már nincsenek átváltozások mint a Vampiros vegetarianos (Vegetáriánus vámpírok), amelyet a középkor ihletett.
Összefoglalóan
megállapíthatjuk hogy Remedios Varo
festészetére jelentős mértékben hatással volt a szürrealizmus, alkotásain a
víziószerű látomások mellett modern, posztmodern képi világ, a természet a
tudomány, és a mitológia megannyi formában szerepet kapott. Tudományos
ikonográfiaként is szokták emlegetni munkáit. Sokat emlegetett alkotásai közé
tartozott az Insomnia (Álmatlanság), az El Flautista (A furulyás), a La Batalla (A
csata), Música solar (Nap zene), és a Gruta magica (Mágikus barlang).
Jelentős egyéni
kiállításai voltak 1955-ben a mexikói Galería
Díanaban, valamint 1962-ben a Juan
Martin Galeríaban.
Sokan, és sokféleként
értékelték munkásságát. Peter Engel
szerint: „Remedios Varo alkotásai
tudomány, a művészetben…” Celorio Gonzalo egyenes párhuzamot vont Gabriel García Márquez mágikus realizmusa és Remedios Varo szürrealista alkotásai
között.