A művészeti szóhasználatban eredetileg felszerelést, berendezést, a kiállítási tárgyak elrendezését jelentette. Kialakulását az environmentből szokták levezetni, de míg az environment a mű térbeliségére, az ~ az elkészítés módjára vonatkozik. Az ~ tulajdonképpen nagyméretű assemblage, mely gyakran többé-kevésbé kitölt egy speciális belső teret. Az ~ nem egy (mű)tárgyra koncentrál, hanem a kontextusra; a dolgok közötti kölcsönhatásra helyezi a hangsúlyt. Ennek megfelelően az ~k csak ritkán készülnek egynemű anyagból. Az ~kat a felhasznált médiumok szerint is meg szokták különböztetni: fény-, hang-, videó~ stb. Önálló műfaji elnevezésként a 70-es években kezdték használni, de csak a 80-as évektől kezdve terjedt el a per definitionem ~k készítése. A fogalmat kezdetben technikai, később műfaji értelemben használták, hangsúlyozva az ~ helyspecifikus jellegét, noha a helyspecifikusság távolról sem kötelező érvényű. Az ~ mint a kontextualitás térbeli megfelelője a 90-es években élte virágkorát. 1990-ben Londonban létrehozták a Museum of Installation Artot és 1994-ben N. de Oliviera N. Oxley és M. Petry Installation Art címmel könyvet jelentettek meg. Az Artpoolban 1998 az installáció éve volt, dokumentációja az inerneten megtalálható. Magyarországon ős~nak nevezhető Schaár Erzsébet: Utca c., Jovánovics György: Mennyezetre szorító c. műve. A legkorábbi ~k közé tartozik Erdély Miklós: A szelídség medencéje c. vagy Pauer Gyula: Tüntetőtábla erdő c. alkotása. Az ~ magyarországi elindításában fontos szerepe volt a 70-es évek kísérleti textilművészeinek (pl. Lovas Ilona, Szenes Zsuzsa, Gecser Lujza alkotásai) is. A 80-as évektől Erdély Miklós, El Kazovszkij, Swierkiewicz Róbert készített jelentős ~kat, a 90-es években pedig sok fiatal művész fontos kifejezőeszközévé lett. Az említetteken kívül Attalai Gábor, Bukta Imre, Drozdik Orsolya, Eike, Elekes Károly, feLugossy László, Forgács Péter, Gerber Pál, Imre Mariann, Kelecsényi Csilla, Kicsiny Balázs, Kiss Pál Szabolcs, Khoncz István, Komoróczky Tamás, Menesi Attila, Németh Ilona, Pacsika Rudolf, Szacsvay Pál, Várnai Gyula stb. működésére jellemző ~k készítése. Az ~ kibontakozását két tényező befolyásolta különösen. Az egyik az alternatív helyek létrejötte majd elszaporodása (a Balatonboglári kápolna, a Ganz-Mávag Kultúrház, a Rabinec stúdió után az Újlak mozi, a Hungária Fürdő, a Török Fürdő, a Műterem kiállító és a Tűzoltó utcai egykori tésztagyár lettek fontos kiállítóhelyek). Ez utóbbi terek szinte kikényszerítették a környezet figyelembevételét, a legtöbb mű oda készült. A másik a csoportok fellépése volt: az Indigo csoport a Vajda Lajos Stúdió, a MAMŰ után a Block csoport, a C csoport, a Hejettes Szomlyazók (sic!), a Pantenon (sic!) és az Újlak csoport közös munkái leggyakrabban ~k voltak.
Irodalom:
KÉSZMAN J.: Az elrendezés esztétikája. Adalékok az ~ műfajának keletkezéstörténetéhez, Új Művészet, 1999/6.
TATAI E.: A hely, a tér, az idő, az alkalom. Az ~ Magyarországon, Új Művészet, 1999/6.