(Marosvásárhely, 1978-; 1984, 1991-től Magyarországon újjászervezve)
A Marosvásárhelyi Műhely (Műhely Csoport, Műhely Alkotókör) 1978-1980 körül jött létre, az Apolló kör (1975-1978) közvetlen szellemi örököseként, a már addig is jelentős képzőművészeti hagyományt felhalmozó városban, Marosvásárhelyen élő, kortárs európai művészeti törekvésekhez felzárkózni kívánó fiatal művészeit mozgósította. Meghatározó tagság és szabályzat nélküli laza baráti társaságba, csupán a meghirdetett csoportos kiállítások, akciók alkalmára egybegyűjtve az alkotókat. A kiállítások, események programjainak meghirdetője, szervezője és dokumentátora, anélkül, hogy deklaráltan vezető szerepet vállalt volna, Elekes Károly volt. A ~höz közel álló művészek az erdélyi hagyományokat, a mitikus folklór elemeit próbálták egyesíteni a legkorszerűbb művészeti irányzatok szellemiségével és eszköztárával. Leginkább a land art és a konceptuális akciókban találtak rá adekvát kifejezésmódjukra. A csoportos közös szabadtéri megnyilvánulásaiknak emblematikus helyszínévé vált vizeshalmokhoz kötődő tájművészeti munkák mellett a legkülönbözőbb műfajokkal és stílusokkal kísérleteztek, a fotorealizmustól kezdve az új szenzibilitáson át a mail artig. Lényeges feladatuknak tartották a hagyományos műfajok, a festészet és a rajz megújítását is. Karakteresen mai, de a helyi, erdélyi adottságokat messzemenőkig figyelembe vevő művészet kifejlesztésén fáradoztak. 1983-tól kezdve a ~ vezető tagjai Magyarországra költöztek, ami a ~ 1984-es felbomlásához vezetett. Magyarországon a Vajda Lajos Stúdió Galéria tagjaival kerültek szorosabb baráti és művészeti kapcsolatba. Az 1980-as évek második felében Elekes Károly, Borgó György Csaba és Krizbai Sándor gyakran állított ki a „vajdásokkal” együtt. A folyamatos kivándorlás és az együttműködés a Vajda Lajos Stúdió Galériával 1991-ben a ~ magyarországi újjáalakulásához vezetett. A ~ szókapcsolat régi jelentése mellett a „Ma születő Művek” kifejezéssel jelölték az újjászületést. Időközben az egyesületként bejegyzett MAMŰ Társaság létszáma közel százra bővült. A tagság nagyobbik része magyarországi, jelentős része Erdélyben és Nyugaton élő képzőművész, néhány művészettörténész és alternatív zenész. A társasághoz tartoznak az 1990-1996-ig működő Pantenon, az 1992-ben taggá váló Block Csoport, a Túlsó P””art csoport, a volt Rózsa Csoport tagjai. 1995 óta önálló kiállítóhellyel is rendelkezik, a ~ Pincegalériával, ahol a tagok és meghívottak, köztük számos külföldi művész állít ki rendszeresen, mutat be képzőművészeti és zenei performanszot.
Kiállítások
1978 • Rajz ””78, Apolló Galéria, Marosvásárhely
1979 • Ifjúsági Szalon, Kultúrpalota, Marosvásárhely
1980 • Apolló kör kiállítása, Sírius Galéria, Nagyszeben • Általános Iskola, Mikháza (RO) • A Rajz, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • Sokszorosítás a művészetben, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • Szín és forma, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • A textil, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • Tér és forma, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • Fotó a képzőművészetben, Stúdió Galéria, Marosvásárhely • Vegyes technika, Stúdió Galéria, Marosvásárhely
1981 • Ifjúsági Szalon, Kultúrpalota, Marosvásárhely • Médium ””81, Kovászna Megyei Múzeum, Sepsiszentgyörgy
1982 • Műhely alkotókör, Municipiumi Művelődési Ház, Székelyudvarhely • Ifjúsági Szalon, Kultúrpalota, Marosvásárhely
1988 • Transsylvania-Erdély, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre
1989 • Marosvásárhelyi Műhely 1978-1984. Tegnap és Ma, Szentendrei Képtár, Szentendre (kat.)
1991 • Unicornis, Vigadó Galéria, Budapest (kat.)
1996 • 1100, MAMŰ Pincegaléria, Budapest • Art Camp ””96, MAMŰ Pincegaléria, Budapest • Részlet, Margitszigeti Víztorony, Budapest • Kenyér, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan • Napóleon-ház, Műcsarnok, Győr
1998 • Rögeszme, Budapest Galéria, Budapest • Szindi Sörmen, MAMŰ Pincegaléria, Budapest
Irodalom
KATONA SZABÓ I.: Fiatalok kiállítása Marosvásárhelyen, Új Élet, 1979/7.
BALÁZS I.: Műhely 1981, Új Élet, 1981
SZÁSZ L.: Távolodó művészet: provinciától a vidékig, Korunk, 1981/12.
CHIKÁN B.: Fiatal képzőművészek Sepsiszentgyörgyön, Élet és Irodalom, 1982. február 19.
LÁZÁR L.: A kísérlet oka és joga. Fiatal képzőművészek kiállítása Sepsiszentgyörgyön, Új Élet, 1982/4.
B. J.-S. GY.: Levélváltás a fiatal romániai képzőművészek sepsiszentgyörgyi kiállításáról, Művészet, 1982/7.
CHIKÁN B.: Médium, Jelenkor, 1983/1.
NOVOTNY T.: Hét képzőművész vándorkiállítása, Művészet, 1986/11-12.
NAGY Z.: Útkeresők nemzedéke, Új Élet, 1987 CHIKÁN B.: Vázlat egy csoportképhez I-II. (Körkép a romániai magyar képzőművészetről), Művészet, 1987/7-8.
NOVOTNY T.: A ~ről röviden A történet és más összefüggések, CHIKÁN B.: A ~ – kívülről, ÁGOSTON V.: A ~ ma – finoman, mint Londonban, in: kat., Szentendrei Képtár, 1989
NOVOTNY T.: „Sejt-Elem”-ző zümmögések a töviskoszorúba zárt, kiszikkadt képecskék és Szent „Imola” csipkebogyóinak mennybeható lángjai fölött: ~ 1978-84, Folyam, 1990/2.
BOROS G.: ~ – Marosvásárhelyi Műhely, Belvedere, 1990/3.
NOVOTNY T.: Termésre várva. Beszélgetés Krizbai Sándorral a ~ és a Vajda Lajos Stúdió kapcsolatáról, Új Művészet, 1991/12.
NOVOTNY T.: Beszélgetés Bereznai Péterrel a Vajda Lajos Stúdió és a ~ kapcsolatáról
NOVOTNY T.: Beszélgetés Aknay Jánossal a Vajda Lajos Stúdió és a ~ kapcsolatáról
NOVOTNY T.: Beszélgetés Krizbai Sándorral a Vajda Lajos Stúdió és a ~ kapcsolatáról, in: Unicornis,
Budapest, 1992
BOHÁR A.: A honfoglalás utóérzetei. Kiállítás a ~ Pincegalériájában, Élet és Irodalom, 1996. július 12.
SZŰCS GY.: En cziak az kenier swteokteol hallam…, A kenyér. A ~ társaság kiállítása, Balkon, 1996/9.
BEKE ZS.: ~ – A Marosvásárhelyi Műhely kiállítása, Balkon, 1997/3.
(Hornyik Sándor)
A cikk lejjebb folytatódik.