(Budapest, 1990-1993)
A ~ot a MAMŰ három prominens személyisége hozta létre, Elekes Károly, Krizbai Sándor és Nagy Árpád. Nevük első közös munkájuk címéből, a Panteon – Pantenonból származik. Csoportteremtő, első, közös installációjuk nemcsak programalkotó tett, hanem a nagy elődök előtti tisztelgés is. Személyes panteonjukkal K. Malevics, B. Vautier, R. Smithson, J. Beuys, G. Baselitz, A. Warhol, Gilbert and George, C. Oldenburg, Christo és J. Kossuth munkásságának akartak emléket állítani. A pantenon kifejezés az említett művészekkel kapcsolatban a megszüntetve megőrzés aktusát hordozza magában. Művészetüket a mitikus, panteisztikus szemlélettel párosuló konceptualitás és a jelképes, szimbolikus anyaghasználat jellemzi. A műalkotást elsősorban szakrális autonóm rítusnak tekintik. A mágikus panteizmus közösségen túl mindhárom művész avantgárd szellemben, egyéni utakon is közelít a megjeleníteni kívánt transzcendens felé.
Kiállítások
1990 • Panteon-Pantenon, Görög templom, Vác • Trans-Sylvan, Galerie der Stadt, Wels (A)
1991 • Alvó pásztor, Collegium Hungaricum, Bécs • Narcissus, Unicornis, Vigadó Galéria, Budapest (kat.) • Miskolci Galéria, Miskolc • Gödöllői Galéria, Gödöllő • Uitz Terem, Dunaújváros • Nárcisz kertje, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • A MAMŰ rejtett melege, Püski Galéria, Székesfehérvár
1992 • Pantenon, Szentendrei Képtár, Szentendre • Érintések. Art Camp Fesztivál, Kortárs Galéria, Jászberény • Miles Davis-emlékkiállítás, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Főpróba, Ifjúsági Ház, Miskolc
1993 • Úszó veríték [Bukta Imrével], Görög templom, Vác • Ködképek és Idolumok, Görög templom, Vác • Pantenon 1990-1993, Palme Ház, Budapest (kat.) • Természetesen, Ernst Múzeum, Budapest
Irodalom
BÁRDOSI J.: Mamut Art (kat., 1990)
KESERÜ K.: A paradicsomleves színe – vagy Forradalmi dekadencia, Új Művészet, 1990/1.
NOVOTNY T.: Unicornis (kat., 1991)
NOVOTNY T.: Imoláról, Panteon-Pantenonról és Narcissusról, Árgus, 1992/1.
SZÜCS GY.: Tavaszi jelenlét, Árgus, 1992/3.
NOVOTNY T.: A ~, avagy a panteizmus felemelő metaforája, Árgus, 1992/6.
NOVOTNY T.: A ~ kiállítása, Új Művészet, ATTALAI G.: Pantenon, ÁGOSTON G.: A lebontott mű titkos végtelen; 1992/10.
NOVOTNY T.: Aranyban vagy display-ben, in: Pantenon 1990-1993 (kat., Budapest, 1993)
KISS J. M.: Újraépülve, Élet és Irodalom, 1993. július 30.
CHIKÁN B.: Vannak-e még mágusok, Élet és Irodalom, 1993. augusztus 19.
SZEGŐ GY.: Pante-non, avagy mindent nem, Kritika, 1993/9.
ATTALAI G.: Pantenonról másodjára, Új Művészet, 1993/11.
MEZEI O.: Jelekkel együtt élni továbbra is. Krizbai Sándorról magáról és a Pantenonról, Árgus, 1999/1.
NOVOTNY T.: Preparált csontok, trepanált koponyák, a ~ művészetéről, Új Művészet, 2001/6.
Filmek
KERNÁCS G.-B. FARKAS T.: MAMŰ – Marosvásárhelyi Műhely – Rekviem, MTV, 1989-1990.
(Hornyik Sándor-Novotny Tihamér)
A cikk lejjebb folytatódik.