(Pécs, 1970-1980)
A Lantos Ferenc által vezetett pécsi Iparművészeti Stúdió tagjai, Aknai Tamás, Ficzek Ferenc, Halász Károly, Kismányoki Károly, Pinczehelyi Sándor, Szelényi Lajos és Szíjártó Kálmán a XIII. századi Pécsi műhelytől kölcsönözték csoportjuk elnevezését. A középkori katedrálisok ezermester építőinek kései utódaiként elsősorban a korban és technikákban hozzájuk közelebb álló Bauhaus tevékenységét tekintették példaadónak. A Bauhaus pécsi származású magyar művészein (Molnár Farkas, Forbáth Alfréd) kívül Gábor Jenő, Martyn Ferenc és Kassák Lajos művészete hatott rájuk. Figyelemmel kísérték a korabeli legfrissebb művészeti irányzatok európai és magyarországi térhódítását, de mindig megmaradtak pécsi művészeknek. A sokszorosított grafika, a festészet és a fotó mellett indíttatásukból eredően iparművészeti műfajokban is dolgoztak. Az 1970-es évek elején sok időt töltöttek például a bonyhádi zománcgyárban Bonyhád, Zománcművészeti Szimpózium, és alkalmazott grafikával is foglalkoztak. Az új kifejezési eszközök közül a land artban látták a legtöbb fantáziát, a konceptuális művészet szellemisége elsősorban Pinczehelyi és Halász munkáin érződött. A ~ a Budapesti Műhelyhez hasonlóan a hazai konstruktív, avantgárd hagyományok megújításán fáradozott, Lantos Ferenc útmutatásait követve új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodott. Az 1980-as évek fordulóján az új szubjektivizmus előszelével párhuzamosan a csoport korábbi egysége az érdeklődési körök módosulásával összhangban felbomlott.
Kiállítások
1970 • Iparművészeti Stúdió, Pécs • Miskolci Galéria, Miskolc • Pécsi Ipari Vásár, Pécs • Budapesti Műszaki Egyetem Vásárhelyi Kollégium, Budapest
1971 • Épületzománc, Pécsvárad
1972 • Bányászklub, Komló • Balatonboglári kápolnatárlatok • Tudomány és Technika Háza, Pécs
1973 • Balatonboglári kápolnatárlatok
1974 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1975 • Utcakiállítás, Pécs • Városi Kiállítóterem, Pécs • Eötvös Loránd Tudományegyetem Művészettörténet Tanszék, Budapest
1976 • Galéria Sztuki Najnowszej • Baranyaker Központ, Pécs
1977 • Mecseki Fotóklub, Pécs • Józsefvárosi Galéria, Budapest • Ifjúsági Ház, Pécs
1978 • Május 1. Művelődési Ház, Komló • Szoboszlói Galéria, Hajdúszoboszló • Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, Szeged
1980 • Miskolci Galéria, Miskolc • Munkás Művelődési Központ, Paks
1981 • Pécsi Galéria, Pécs • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)
1983 • Neun Künstler aus Südungarn, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
1998 • Kortárs magyar Zománcművészet, Kecskeméti Képtár
2001 • Kortárs magyar Zománcművészet 1960-1995, Millennium Szalon, Budapest.
2017 • Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968-1980
Irodalom
BEKE L.: Pécsi jegyzetek – fiatal művészekről, Magyar Építőművészet, 1970/5.
BORBÉLY L.: Rendhagyó tárlat. A pécsi Képzőművészeti Stúdió kiállítása a Miskolci Galériában, Napjaink, 1970/7.
BÜKKÖSDI L.: Pécsi Iparművészeti Stúdió, Művészet, 1970/11.
PERJÉS K.: A ~, Életünk, 1971/6.
KESERÜ K.: ~, Művészet, 1973/9.
FRANK J.: Naive, Avantgarde, Pop, New Hungarian Quarterly, 1975/50.
HEGYI L.: A ~ plakátjairól, Művészet, 1976/11.
AKNAI T.: (kat., bev. tan., Józsefvárosi Galéria, Budapest, 1977)
BEKE L.: Neue Kunst aus Ungarn, Kassel, 1977
HONESCH, D.: Neue Kunst aus Ungarn, Kunstmagazin, 1977/1.
HEGYI L.: Magyar konstruktivista tendenciák, Művészet, 1978/4.
GYETVAI Á.: Tanulmányok tájban. ~ 1970-1972, Mozgó Világ, 1980/5.
LÓSKA L.: Tárgy, árnyék, médium. Tudósítás a ~ kiállításáról, Mozgó Világ, 1980/9.
HEGYI L.: (kat., bev. tan., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1981)
LANTOS F.-HALÁSZ K.: Vizuális kísérleti alkotótelep, Paks, 1980, Művészet, 1981/1.
KOVÁCS P.: Új művészet 1970-ben, Művészet, 1981/7.
NAGY, Z.: From Enamel Pictures to Video Art, New Hungarian Quarterly, 1981/81.
HEGYI L.: Pogány Zsolt gyűjteménye a Székesfehérvári István Király Múzeumban, Művészet, 1981/11.
MENDÖL ZS.: (kat., bev. tan., Graz, 1983)
AKNAI T.: A ~, Pécs, 1990
IFJ. GYERGYÁDESZ L.: Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, 1998.
(Hornyik Sándor)
A cikk lejjebb folytatódik.