A ~ megnevezés elsődlegesen a szín meghatározott megjelenési formaként való megértésére utal. Tartalma a festészet önmagában, értelme annak átélése, gyakorlatának lényege: viszonylag nagyobb méretű vásznak egyetlen színnel történő befestése. A festmény voltaképpen színfelület, nincs szó sem térbeliségről, sem pedig képi ábrázolásról. A művek kétdimenziósak. A szemlélő számára a kép jelentése egyrészt a használt szín metaforikus „tartalma”, amely a néző vizuális kultúrájának, ismereteinek függvénye; másrészt az a feltételezés, hogy a felület „lefed” valamit. 1978-ban New Yorkban Oliver Mosset kezdeményezésére festőkből álló csoport olyan művészettel, festészettel kapcsolatos problémákat vitatott meg, amelyek később a ~hez kapcsolódtak. Az elnevezést egy 1984-ben hasonló címmel rendezett kiállítás kapcsán kezdték emlegetni a New York-i festőcsoporttal kapcsolatban. Ezt a kiállítást számos hasonló követte, pl. Michael Walls által 1978-ban rendezett In the Realm of Monochrome (A monokróm birodalmában). Európában olyan művészek tartoznak az irányzathoz, mint Thursz, Umberg, Sims, Marioni és Zeniuk, ezenkívül alakult egy német csoport is, amely a ~ nevet viseli. monkoróm, fundamental painting.
A cikk lejjebb folytatódik.