(Budapest, 1958-1968)
A ~ Molnár Sándor szervezőmunkájának eredményeként alakult ki, és Molnár zuglói lakásáról kapta nevét. A laza baráti társaság a magyar és nemzetközi avantgárd művészet megismerését tekintette feladatának. Elsősorban az akkoriban Magyarországon teljesen elhallgatott absztrakt művészet képviselőinek művészete iránt érdeklődtek. Molnár vezetésével anyagokat gyűjtöttek a külföldi nonfiguratív festőkről és igyekeztek felvenni a kapcsolatot az Európai Iskola belső emigrációba szorított művészeivel. A korabeli művészeti irányzatok közül leginkább a francia lírai absztrakcióval rokonszenveztek. Molnár és társai Kandinszkij, Malevics és Klee mellett Jean Bazaine írásaiban találtak szellemi támaszra. A ~ magját Bak Imre, Deim Pál, Molnár Sándor és Nádler István alkotta. Az 1960-as évek elején gyakran rendeztek vitaesteket a fordításokon keresztül megismert szakirodalomról és egymás műveiről. Molnár zuglói lakásán az említetteken kívül rendszeresen feltűnt Attalai Gábor, Csiky Tibor, Csutoros Sándor, Halmy Miklós, Hencze Tamás, Hortobágyi Endre és Molnár László is. ~ néven nem állítottak ki, 1963-1964-ben azonban egyenként bemutatták festményeiket, ill. szobraikat Petri-Galla Pál lakásán. 1966-ban a kör számos tagja részt vett az Új Törekvések bemutatóján (a megnyitó előtt betiltották). Az 1960-as évek második felében a ~ tagjai miközben új hatásokkal (pop-art, hard edge) szembesültek, fokozatosan megtalálták saját egyéni hangjukat, és elhagyták a francia lírai absztrakció organikus képi világát.
Kiállítások
1966 • Új Törekvések, Malév KISZ-Klub, Ferihegy • Ady Endre Művelődési Otthon, Budapest
1993 • ~, No. 5. Galéria, Budapest (kat.).
Irodalom
ANDRÁSI G.: A ~ (1958-1968). Egy művészcsoport a 60-as évekből, Ars Hungarica, 1991/1.
HAJDU I.: Műtörténet borostyánba zárva. ~: 1958-1968, Kritika, 1993/5.
ANDRÁSI G.: Motívumrejtő absztrakció a Zuglói Körben 1961-1968, Ars Hungarica, 1998/1.
ANDRÁSI G.: ~ (kat., bev. tan., No. 5. Galéria, 1993).
(Hornyik Sándor)
A cikk lejjebb folytatódik.