Szeptember 24-én tartotta aukcióját a Sotheby’s Párizsban, ahol a kortárs művészet jeles gyűjtője, Marcel Brient kollekcióját árverezték. A gyűjtemény kiemelkedő értékei a háború utáni absztrakt művészek munkái voltak. Hantaï 1969-es nagy méretű kék pliage-a már a becsértékkel felhívta magára a figyelmet, hiszen a művet 250-350 ezer euróra értékelték.
Az igazi meglepetést a nagy licitháború okozta, melynek végén egy telefonon bejelentkező vevő új csúcsárat fizetett a festményért. A vételár – a leütési ár és az aukciós ház jutalékával együtt – 720 750 euró lett, ami átszámítva több mint 204 millió forintot jelent. A gyűjteményből ez a Hantaï-festmény kelt el legdrágábban, de az egész aukció azt sugallta, hogy a háború utáni francia absztrakt művészet piaca – hasonlóan a New York-i absztrakt expresszionistákéhoz – kezd megerősödni és felértékelődni. Hantaï munkái iránt igen nagy a kereslet világszerte, nemrégen a washingtoni National Gallery vásárolt meg egy 1969-es piros pliage-t. Más amerikai köz- és magángyűjtemények kurátorai is keresni kezdték műveit, hiszen a művész kortársa, a szintén magyar származású Reigl Judit festményei már évek óta a legrangosabb amerikai közgyűjtemények kiállításának állandó résztvevői, és számos jelentős magángyűjtő is érdeklődik irántuk. Ez a mostani Hantaï-eladás a magyarországi árverések csúcsdarabjainak, Csontváry és Munkácsy főműveinek áraival azonos kategóriát jelent, és valószínűleg ez csak a kezdet. Hiszen a 2013-ban a Pompidou Központban rendezendő Hantaï életmű-kiállítás még inkább felfelé tereli majd a Bián született művész árfolyamát. ArtP
A cikk lejjebb folytatódik.