A BÁV mindig is nagy figyelmet szentelt a műkincskereskedelem tisztaságának megőrzésére, habár egy aukciósháznak nem feladata a mű előéletének, provenienciájának felkutatása. Napjainkban egyre fontosabbá válik a műkincsvédelem és az illegális műkereskedelem elleni összefogás, a BÁV Aukciósház ezért is tűzte napirendre a témát a Mesélnek a műkincsek előadásain, és kezdeményezi a nemzetközi viszonylatokban már megvalósított nyilvántartási rendszerhez hasonló adatbázis létrehozását.
A BÁV Aukciósház, mint a hazai műkincspiac legnagyobb múlttal rendelkező szereplője, elkötelezett harcosa a műkincsek védelmének, az illegális kereskedelem visszaszorításának. Ennek szellemében került sor októberben a Mesélnek a műkincsek (MAM) sorozat keretében arra az előadásra, melynek alkalmával Vukán Béla alezredes, a Műkincsvédelmi Alosztály vezető főtanácsosa rendkívül izgalmas és érdekfeszítő előadást tartott a magyarországi illegális műkereskedelem alakulásáról, a műkincsvédelem eszköztáráról, lehetőségeiről, gyakorlati tanácsokat is nyújtva az érdeklődőknek.
2008. november 19-én a BÁV Aukciósház a MAM keretében folytatja a megkezdett párbeszédet, a következő előadáson egy nemzetközi szakértő, az Art Loss Register (Eltűnt Műkincs Nyilvántartás) alapítója és elnöke, Julian Radcliffe mutatja majd be, hogy a magánszektor és a közszféra együttműködése miként teremthet lehetőséget a műalkotások illegális kereskedelmének visszaszorítására.
Habár a műkereskedőknek nem feladata a mű előéletének, provenienciájának felkutatása, a BÁV Aukciósház minden esetben, mielőtt átvesz és árverésre bocsát egy-egy műtárgyat, alaposan utánanéz a tárgy eredetének, és megvizsgálja, hogy szerepel-e a rendőrség körözési listáján, esetleg lopott műkincsről van-e szó.
A BÁV Aukciósházhoz jutott – a novemberi művészeti árverésén szereplő – két Borsos Miklós domborművel, a Kristályt tartó nőalak és a Gömböt tartó nőalak című vörösréz alkotásokkal kapcsolatban olyan jelzés érkezett, hogy azok a rendszerváltás idején eltűntek. Mivel a két dombormű nem szerepelt semmilyen hivatalos nyilvántartásban, azokkal kapcsolatban a rendőrséghez sem érkezett bejelentés, ezért kerülhettek be az aukciós katalógusba. Számos, egykor nagy múltú cég felszámolása során értékesítésre kerültek a vállalat tulajdonában szereplő képzőművészeti műtárgyak, melyek így jelenleg magánforgalomban vannak, életútjuk nehezebben nyomonkövethető. Az ilyen és ehhez hasonló esetekben hoz komoly áttörést a BÁV Aukciósház kezdeményezése a magánszektor és a közszféra összefogására, az illegális műkincskereskedelem visszaszorítására a nyilvános adatbázis létrehozásával.
A BÁV Aukciósház a műkincsvédelem élén
A BÁV mindig is nagy figyelmet szentelt a műkincskereskedelem tisztaságának megőrzésére, habár egy aukciósháznak nem feladata a mű előéletének, provenienciájának felkutatása....