Az AD, a neves belsőépítészeti és design magazin évről évre változó helyszínen rendezi meg a kiállítást, hol az Artcurial aukciósház épületében, hol egy Szajna-parti, XVII. századi magánpalotában. Idén a választás az Iparművészeti Múzeumra esett, mely a kezdetektől fogva nem csupán a tárgyak megőrzésére törekszik, hanem a tervezők, belsőépítészek munkáját is támogatja. Jó példa erre Ernest Guichard, a múzeum első, 1864-ben kinevezett elnöke, aki a Second Empire (Második Császárság) alatt maga is ismert décorateur volt.
Caroline Sarkozy es Laurent Bourgois-©Claire Israël AD France
Az idei kiállítás külön érdekessége, hogy a szervezők arra kérték fel a 16 belsőépítészt, hogy válogassanak a múzeum raktárában őrzött, részben még soha be nem mutatott tárgyakból, és azokat építsék be terveikbe. A megvalósult elképzelések így egyben a francia iparművészet történetébe is érdekes betekintést nyújtanak. A belsőépítészek természetesen saját stílusukat is tükröző darabokat választottak és rendkívül érdekes tematikájú helyiségeket alakítottak ki, mint például az „Egy dandy öltözője” (Tristan Auer), az „Olvasószoba” (Bismut & Bismut), „Az elnöki iroda” (Chahan Minassian) vagy a Porfirio Rubirosa, az 1950-es évek ismert porto-ricói playboy figurája által inspirált „Egy csábító előszobája” (Luis Laplace).
Luis Laplace-©Claire Israël AD France
A látogató nem csupán a Marie-Antoinette színházába készült 1780 körüli kanapét (Caroline Sarkozy és Laurent Bourgeois), hanem Clément Mère különleges, makasszár ében íróasztalát (Luis Laplace) vagy Michel Boyer 1972-es monumentális polírozott acél és neon csillárját is megcsodálhatja (Tristan Auer). A klasszikus stílust képviselő Francois-Joseph Graf (egykor a Versailles-i kastély szobáinak rekonstruálásán is dolgozott) 14. századi rekeszzománc vázák köré építette kínai pavilonját, míg Noé Duchaufour-Lawrance – az elsősorban a Cinna vagy a Ceccotti Collezioni által gyártott bútorairól ismert formatervező -, Georges de Feure szecessziós vitrinjét helyezte egy rendkívül letisztult vonalú, fehér gipszparavánokkal körbevett szobába. Charles Zana „Fürdőszalon”-ja egyszerre merít ihletet egy római fürdőből és egy Art Deco fürdőszobából, központi eleme pedig Ettore Sottsass egy különlegesen szép,nagyméretű plexi csillárja 1957-ből.
Charles Zana-©Claire Israël AD France
Bár az AD Intérieurs első megrendezésekor csupán a magazin 10 éves fennállását volt hivatott ünnepelni, szinte azonnal kiemelkedő színvonalú eseménnyé vált. Méltó folytatása az 1906 és 1950 közt hatalmas népszerűségnek örvendő Salon des Artistes Décorateurs, a „díszítő művészek”, azaz a kor belsőépítészeinek, kézműveseinek munkáját bemutató szalonnak. Ne feledjük ugyanis, hogy a kiállítás nem csupán a belsőépítészek munkáját mutatja be, hanem a velük rendszeresen együtt dolgozó mesteremberek – üvegkészítők, asztalosok, kárpitosok – előtt is tiszteleg.
Tristan Auer-©Claire Israël AD France