A múzeum grafikákkal foglalkozó részlege (Cabinet des Dessins), mely jól ismert gazdag genfi kollekciójáról, rendelkezik egy kevéssé ismert külföldi gyűjteménnyel is. Nem is akármilyennel: több mint 2500 összegyűjtött műből áll, így egyike Svájc legfontosabbjainak, ahol a Francia iskola képviselteti magát. A kiállított rajzok jól tükrözik a gyűjtők és bizonyos svájci festők erős kötődését a francia művészethez. Kiválogatva a legjelentősebb, legszebb és legkiemelkedőbb darabokat, a kiállítás szervezői egy több részből álló, de homogén egységet alkottak, mely lefedi a XVII. századtól a XX. század elejéig tartó időszakot Champaigne-től Watteau-ig, Boucher-tól Ingres-ig, Delacroix-tól Degas-ig.A XVII. századi grafikák, melyek többségét valószínűleg Barthélemy Menn, Genf ismert festője vásárolta Párizsban és Rómában, jó ízlésről tanúskodnak. Található közöttük például egy Lorrain-től származó római tájkép, illetve Champaigne egy ritka műve, mely a párizsi Sorbonne kápolnának dekorációjához készült.
A XVIII. századot képviselő rajzok többek között Watteau, Pater, Lancret és Boucher alkotásait tartalmazzák. A korszakra jellemző stílusú munkák a témák széles palettáját vonultatják fel, a történelmi tárgyútól a portrékig, tájképektől az állatábrázolásokig, sőt találhatunk itt egy genfi érme tervezetét is Bouchardon-tól, aki a téma specialistája volt ezidőtájt XV. Lajos uralkodása alatt.
Csemegének számítanak a XIX. századból származó művek is, hiszen Delacroix, Daumier, Toulouse-Lautrec és Cézanne is képviselteti magát, nem is beszélve Ingres-ről, akinek családi portréin túl egy rendkívülinek nevezhető sorozatát is megtekinthetjük, melynek darabjai előmunkák a híres Le Vœu de Louis XIII (XIII. Lajos fogadalma) című, Montauban katedrálisban található művéhez, és 1824-ben meghozták számára a hőn áhított hírnevet.
A kiállított művek közül több, melyek a pillanat spontaneitásában születtek, önálló alkotások, tehát nem későbbi (esetleg festett) darabok vázlatai; ilyen például Corot burgundiai útjáról írt beszámoló levelének illusztrációja – az egyetlen darab tőle a gyűjteményben -, vagy Cézanne és Bonnard szabad ég alatt készített skiccei. Megtalálhatók továbbá megörökítve a vidéki élet pillanatai Pissarro, a mindennapok pedig a fiatal Toulouse-Lautrec szemével, valamint a társadalmi élet szereplői, mint a Les Avocats (Ügyvédek), Daumier ironikus ceruzájával ábrázolt karikatúráján. A nők ábrázolása maradt a kor művészeinek kedvenc témája, legyenek akár ábrándos fiatal lányok Gavarni, komolyabbak Constantin Guys, érzéki aktok Marquet, vagy portrék Puvis de Chevannes és Derain grafikáin.
Végül pedig a XX. század hajnala hozza újra előtérbe a pasztellt, mely Degas öregkorának kedvenc eszköze volt, és Vuillard is ennek a technikának a segítségével próbálta megragadni a múlékony pillanatokat.
A kiállítás utolsó vitrinje felvonultatja az érdeklődőknek a művészek által alkalmazott különböző technikákat és eszközöket.
Megtekinthető 2005. május 22-éig, hétfő kivételével mindennap 10-17 óráig az alábbi címen: Musée d’art et d’histoire, 2, rue de Charles-Galland, 1206 Genf. A belépés ingyenes.
A „Francia rajzok” – A genf-i Musée d’Art et d’Histoire grafikai szekciójának gyűjteménye
A múzeum grafikákkal foglalkozó részlege (Cabinet des Dessins), mely jól ismert gazdag genfi kollekciójáról, rendelkezik egy kevéssé ismert külföldi gyűjteménnyel is. Nem is...