A COVID-19 világszerte nagyon súlyos károkat okozott a múzeumoknak, amelyeknek sürgősen bevételre van szükségük ahhoz, hogy túléljék a pénzügyi válságot. Ha pedig nem számíthatnak mecénások nagyvonalú támogatására, gyakran kénytelenek feláldozni a „családi ezüstöt” és piacra dobni – többnyire hangos kritikától kísérve – gyűjteményük egy vagy több értékes darabját. Persze vannak múzeumok, amelyek inkább kreatív megoldásokban gondolkodnak; ilyen a római MAXXI, a XXI. századi művészet 2010-ben felavatott múzeuma is. A MAXXI gyorsan a legnépszerűbb olaszországi múzeumok sorába emelkedett; gazdag gyűjteménye és izgalmas időszaki kiállításai mellett ez nagyszerű épületének is köszönhető, amit a szakma a néhány éve elhunyt sztárépítész, Zaha Hadid legsikeresebb munkái között tart számon.

Jó eséllyel az is ismeri a sok évtizedes legendát, aki soha nem járt Rómában: aki bedob egy pénzérmét a Trevi-kútba, az állítólag biztosan visszatér még az örök városba. Ez inspirálta a múzeumot arra, hogy valami hasonlót találjanak ki és pénzt csináljanak a viszontlátás reményéből: a napokban elkezdték árusítani az úgynevezett Legendás (Legendary) jegyet, ami egy valódi, azaz a múzeumba történő belépésre jogosító jegy, azzal a nem elhanyagolható sajátos tulajdonsággal, hogy pontosan 100 évig, azaz 2121-ig érvényes.
Ezt a jegyet 15 euróért árulják, online a látogatás előtt beszerezhető és máris felhasználható, a múzeum azonban abban bízik, hogy a látogatók úgy járnak majd el, mint a Trevi-kútnál, azaz látogatásuk végén veszik meg ezt a különleges jegyet, bízva abban, hogy vissza fognak térni – és tudva azt, hogy a múzeumnak égető szüksége van most a támogatásra. A Legendás jegy szuvenírnek, ajándéknak is kitűnő és az sem kizárt, hogy egyszer még értékes, akár árverésen is jól értékesíthető relikvia lesz belőle. A hírek szerint a különleges jegy jól fogy és ami a múzeum szempontjából ugyancsak nem mellékes: olyan ingyenreklámot biztosít, amiért egyébként súlyos pénzeket kellene fizetni. Emellett erkölcsi tőkét is jelent, hiszen, míg a Trevi-be bedobott pénz inkább a városba való visszatérés általános reményét testesíti meg, a Legendás jegy vásárlója egy konkrét intézményt, a MAXXI-t tartja érdemesnek a támogatásra és egy későbbi újabb látogatásra.

Nyitókép: MAXXI, Róma. Fotó: Fondazione MAXXI