A zágrábi MSU (Muzej Suvremene Umjetnosti) fotóművészeti kollekciójának áttekintése után, ezúttal a “legfiatalabb” szekció anyagába, az újmédia gyűjteménybe kukkantunk bele.
A kollekció alapját azok a korai számítógépes művek képezik, melyeket az MSU nagyrészt öt nemzetközi kiállítás során gyűjtött össze. Az Új Irányzatok elnevezésű tárlatokra 1961 és 1973 között került sor. A kiállítás-sorozat harmadik etapja (1965) a kibernetika és a művészet kapcsolatát vizsgálta, míg a negyedik (1968–1969) az információs teória felé „kötelezte el magát”. Ez utóbbi kiállítással összhangban, még ugyanabban az évben megrendezésre került a Számítógépek és a Vizuális Kutatás című szimpózium, melyet a BIT International első számának kiadása követett.
Az ebben az időben készült, az Újmédia-Művészeti Gyűjteményben őrzött, paradigmatikus darabok között található az Ivan Picelj és Vladimir Bonačić nevéhez fűződő T4 is, ami egy elektronikusan programozott objektum; illetve a DIN. GF100 címet viselő alkotás – ugyancsak computer által vezérelt –, ami szintén Bonačić munkája. Az 1973-as, ötödik kiállításon bemutatott, számítógép irányította vizuális kísérleteken túl a gyűjtemény olyan, korai animációs-, és grafikusművészekkel is megismerteti az érdeklődőket, mint Vilko Žiljak és Tomislav Mikulić.
Az Új Tendenciák sorozat szervezőivel és főbb teoretikusaival kialakított szoros személyes és szakmai kapcsolatoknak, illetve a projekt egyéb támogatóinak hála, az Újmédia-Művészeti Gyűjteménynek több, nemzetközi elismertségnek örvendő, úttörő alkotó műveihez is sikerült hozzájutnia, így – többek között – Frieder Nake, Hiroshi Kawano és Georg Nees alkotásai is a kollekció részét képezik. Sőt, a gyűjtemény az újmédia olyan prominens képviselőinek műveit is elérhetővé tette, mint Darko Fritz az Üzenet vége című projektje, mely egy video-megfigyelővel ellátott biztonsági rendszer működésére épít; de szintén ide tartozik Andreja Kulunčić több tudományágat átfogó alkotása, a Zárt Valóság: Embrió, ami a DNS-manipuláció mögött megbúvó, bioetikai problémákat veszi górcső alá.
Újmédia-Művészeti Gyűjtemény köré csoportosuló tevékenységi körök célja egyrészt az, hogy új munkák alkotására ösztönözzék a művészeket, másrészt kiállítások, oktató programok és szimpóziumok megrendezésével az ágazat népszerűsítésének feladatát is ellátják. Ezzel párhuzamosan pedig az MSU továbbra is törekszik arra, hogy minél szorosabb kapcsolatot alakítson ki különböző társ-intézményekkel, melyek az újmédia nyelvében rejlő lehetőségek felderítésével foglalkoznak.
Vladimir Bonačić egy korai műve