Április 9-én (péntek), 14 órakor a Műcsarnokban sajtótájékoztatót tartanak a MédiaGyár MediaFactory – Nemzetközi Kortárs Művészeti Szimpóziumról (a MédiaGyárat bemutatja: Doboviczki Attila és Varga Rita a Közelítés Művészeti Egyesület elnökei; a kiállítás egyes tematikus blokkjait bemutatják: Bordács Andrea, Beöthy Balázs, Készman József, Keserue Zsolt kurátorok.
A kísérőrendezvényeket Oláh Enikő főszervező mutatja be.)
Április 13.-május 1. helyszín: Zsolnay Gyár, MTA Székház, Művészetek Háza,
A MédiaGyár kortárs képzőművészeti találkozó a közösségi diszkusszió, konferencia, workshop együttesét kínálja. A Zsolnay Gyár területén elhelyezkedő nagyméretű kiállítás három tematikus blokkot vonultat fel, melyben a felkért kurátorok egyéni koncepciók szerint válogatnak a nemzetközi és hazai művészeti „termelésből”. Közel hatvan alkotó munkáján keresztül igyekszünk megjeleníteni az általunk fontosnak gondolt, aktuális képzőművészeti trendeket. A kiállításon műfajilag az installációk, a multimédia és videóművek dominálnak, felvonultatva a technikai médiumokban tetten érhető kortárs művészeti tendenciákat.
Az előadások, a szimpózium és a kiállítás az új média jelenségkörével foglalkoznak, melyek együttesen arra keresik a választ, hogy az egymást keresztező lokális kultúrákat és a technikai innováció nyomvonalán keletkező művészeti törekvéseket miként lehet egyetlen intellektuális térbe összekapcsolni.
A programsort számos közönségcsalogató kísérőrendezvény kapcsolódik, melyek szervesen illeszkednek a MédiaGyár koncepciójához.
A MédiaGyár célja kettős: kísérlet egy kortárs művészeti központ létrehozására, valamint egy biennálé életre keltése. www.mediafactory.hu
A kiállítás tematikus blokkjainak rövid bemutatása
I. Art Peripheries
Kortárs Nemzetközi Művészeti Szimpózium és Szeminárium
kurátor: Tomasz Wendland (PL)
időpont: 2004. április 15-30.
helyszín: Zsolnay Gyár
Periféria művészet preszeminárium
időpont: 2004. április 13. 10 -18 óráig
előadók:
Anthea Fan (Hong Kong)
David Heid (IL)
prof. Piotr Piotrowski (Art Institute at the Poznań Univ)
prof. Milly Heid (Hebrow Univ in Jerusalem)
Tam Wai Ping (China)
Tomasz Wendland (PL)
Abban a korban élünk, melyben a valamely értelemben centrumnak nevezhető tényező elveszti értékét, jelentőségét és minden bárhonnan megközelíthető. A perifériák lassan megszűnni látszanak. Talán magát a művészetet kell periférikus értékként elfogadni? Vagy talán épp a művészet, mint fő tényező képviselhet alternatívát a manipulált tömegmédiával, a politikával és a fogyasztói kultúrával szemben? Hol van a művészet perifériája? Mi történik a tudományágak határain? Hol születik az új? Mi célja a periféria és a centrum létének? Lehetséges-e a centrum léte periféria nélkül, vagy lehetséges-e egyáltalán perifériában gondolkodnunk, ha a világegyetemnek sincs centruma?
Ha a periféria dimenzióiban gondolkodunk, kérdések merülnek fel az identitás, és az önmagukat generáló gondolatok saját identitásaival kapcsolatban. Remélhetőleg ez a kreatív találkozó közelebb hoz minket a 2004-ben zajló kortárs művészeti és globális áramlatok összefonódásának megértéséhez.
II. alapzaj.net
Szimpózium a hálózati művészetről
kurátor: Beöthy Balázs, Keserue Zsolt
időpont: április 26-29.
helyszín: MTA Székház
Meghívott vendégek:
Heath Bunting (GB)
Vuk Cosic (Slo)
Sebastian Luetgert (D)
A hálózati technológia globális terjedésének hatásai életünk számos területén megmutatkoznak. Egyre több mindenre használható az Internet, ám nem mindegy, hogy milyen irányban fejlődik ez a még mindig képlékeny állapotban lévő médium. A katonai fejlesztések során megszületett technológia, melyet aztán akadémikus körök a szabad információáramlás hordozójává szelídítettek, mára üzleti és politikai invesztigáció terepévé változott. A hálózat felhasználóinak tudatosságán is múlik, hogy a globális ellenőrzés vagy a szabad közlés médiumaként fogunk-e gondolni rá a jövőben.
A kilencvenes években művészek is bekapcsolódtak a hálózat körül folyó diskurzusba. Ezek az alkotók olyan műveket készítenek, melyek figyelembe veszik a hálózat sajátosságait, hisz a háló e művek hordozója és alapanyaga is egyben. Nem a művészetről szóló információról, dokumentációról van tehát ez esetben szó, hanem a háló érzéki realitásában tenyésző műtípusról. A művek tanulmányozása révén mélyül tudásunk az Internet működéséről, és adott esetben kritikai érzékünket is átalakítják.
Az alapzaj.net rendezvényt a PTE Művészeti Kara kreditált kurzusként hirdeti meg a 2003/04-es tanév tavaszi szemeszterében.
http://www.alapzaj.net/
III. Interface
Kortárs Művészeti Szimpózium és Szeminárium
kurátorok: Bordács Andrea, Készman József
időpont: április 15-30.
helyszín: Zsolnay Gyár
„A médiaművészet elmélete és gyakorlata” című konferencia
időpont: április 20. 10-18.
helyszín: MTA Székház
előadók:
Bordács Andrea esztéta (Új Művészet szerkesztője)
Kálmos Borbála angol-kommunikációs szakos hallgató (ELTE)
Kollár József filozófus, költő,(PPKE Filozófiai Intézet tanára)
Maria Corajeva (SL, Buryzone)
Peternák Miklós művészettörténész (MKE Intermédia Tanszék vezetője)
Richard Fajnor (CZ)
Sugár János képzőművész (MKE Intermédia Tanszék tanára)
Az interface jelentése: találkozási pont, érintkezési felület. Az érintkezési felület lehet konkrétan fizikai, de metaforikus, metonimikus is, jelentheti kultúrák idő és térbeli találkozását, de adott időben különböző helyszínek közt létre jövő kapcsolatokat is (Net-art, komputer art).
Úgy tűnik, napjainkban a Lét Házába csak a digitális számítógép metamédiumán keresztül lehet eljutni, mely a 90-es évekre kulturális eszközből univerzális médiummá vált. Ugyanis minden kultúra, legyen a múltbéli vagy jelenkori, kezd átszűrődni a komputer monitorján. Vagyis most már nem a számítógéppel lépünk kapcsolatba, hanem a digitális formában kódolt kultúrával (interface). A 90-es évektől a film, nyomtatott szó és ember – számítógép – interface szent háromsága rejti magában mindazon metaforákat és információszervezési stratégiákat, amelyek a kulturális interface-eket táplálják.
A jelen kiállítás ezeket a jelenségeket a technikai médiumok mellett, a hagyományos médiumokat alkalmazó művek esetében is megpróbálja reprezentálni három nagy csoportba rendezve.
1. STORY ON BOARD
A blokk témája a képregény, mint eltérő művészeti médiumok narratív műfaja. A szekció olyan műveket, pontosabban „műfolyamokat” tartalmaz, melyben a „képek” egymást követve, képregény módjára teljesednek ki.
2. SZIMULTÁN
Az egyszerre zajló képek, különösen a videóművek esetében, nemcsak a figyelemmegosztás sajátos módját követelik meg, hanem a két vagy több képernyő/vetítő látványa együttesen, mintegy más-más nézőpontból (mind fizikai, mind kulturális szempontból) adja a mű tartalmát. (Míg a Story (On) Board – tematika elsősorban narratív lefolyású, egymás után, szukcesszív rendben zajló történéseket jelenít meg, addig a Szimultán c. blokk az azonos időben egymás mellett-alatt strukturálódó működéseket közvetít: párhuzamos csatornák, kép-a-képben, többszintű kommunikáció, stb.)
3. INTERSPACE
E szekcióba a tér belakásának, körbejárásának különleges lehetőségeit, sajátos perspektíváját adó műveket gyűjtöttünk. A tervezett kiállítás helyszíne többfunkciós interface-ként hely-specifikus műalkotások számára nyújt teret /InterSPACE/.