ZÜRICH, SVÁJC – A Kunsthaus Zürich bemutatja első Georgia O’Keeffe kiállítását, mely 2004. február 1-éig látható. Georgia O’Keeffe (1887–1986) a 20. századi művészet kiemelkedő figurája volt, de az európai közönség elsősorban a nagy formátumú virágos, totemes állatkoponyás reprodukciókról ismerheti. Munkáit Európában eddig nem lehetett eredetiben látni, mert egyetlen európai múzeum sem rendelkezik eredeti festményekkel. A mostani kiállítás az első önálló O’Keeffe kiállítás, a 74 bemutatott mű legtöbbjét ez alkalommal lehet először megtekinteni Nyugat-Európában.
Pályája során Georgia O’Keeffe különböző hatások alá került, először a modernizmus befolyásolta, majd az észak-amerikai indiánok törzsi kultúrája. Ezen hatások mellett a fotográfia eszköztárát is felhasználta képeiben. A New York-ot a 20. század elején átható kalandvágyó szellemi közegben Georgia O’Keeffe sikeres művésznővé vált, égbenyúló élénk színű felhőkarcolóival és Új-Mexikó sivatagának tájképeivel. O’Keeffe képes volt a motívumokat esszenciájukig csupaszítani, és a távolságot a közelséggel összemosni. Stilizált motívumai a Pop Art előfutárai voltak.
O’Keeffe festményeiről teljesen hiányoznak az emberi lények. Legfontosabb jellemzőjük a személyes és a személyfölötti, a kollektív és az individuum, a testiség és a szellem közt lebegő egyensúly. Az új-mexikói tájképek, a szikla és az égbolt az időtlent, a virágok a pillanatnyi életérzést személyesítik meg. A csontok és koponyák a kettő között egyensúlyozó, törékeny létformákra utalnak.(Artdaily, szerk. Varga Zsolt)
A cikk lejjebb folytatódik.