Politics of Seeing
szeptember 2-ig, Barbican, London
Az amerikai dokumentarista fotográfia megkerülhetetlen alkotójának munkáit az Oakland Museum of Californiaval és a párizsi Jeu de Paume-mal együttműködésben hozta el Londonba a Barbican Art Gallery. Dorothea Lange-t (1895-1965) fáradhatatlan fotográfusnak tartották, aki minden energiáját kora történéseinek dokumentálására összpontosította az Amerikai Egyesült Államokban. Drámai változásokból pedig az amerikai kontinensen sem volt hiány a század első felében. Leginkább a történelem emberi oldala érdekelte, az egyes ember helye és szerepe a nemzetközi események árnyékában.
A kiállítás a korai stúdió portrékon keresztül vezet a San Francisco-i burzsoázia képeihez. Válogatást láthatunk a vidéki szegénység felszámolására létrehozott Farm Security Administration megbízásából készült híres sorozatból is, melyen 1935 és -39 között dolgozott Lange, és a Nagy Gazdasági Világválság hatását ábrázolja az amerikai mindennapokra. A szervezet elődjét Resettlement Administration néven hozták létre, és szintén egyike volt Roosevelt elnök válságellenes intézkedéseinek. Az ügynökség ernyőszervezetként fogta össze a különböző minisztériumoknak a vidék megsegítését célzó szervezeteit. Egyik legfontosabb feladata, ahogy a nevéből is sejthető, hogy a rossz helyzetbe került gazdálkodókat felkarolja és egy kifizetődőbb, alternatív szolgáltatói vagy ipari munkára képezze át.
Sokan ellenezték és az amerikai szellemiségtől idegennek tartottak egy ilyen, a gazdaság szerkezetébe erősen beavatkozó szövetségi szervezetet, ezért is volt lényeges a fotográfusi tevékenység, mely fontos bizonyítékokat mutatott fel a hivatal eredményeiről. Lange és a többi alkalmazott fotós képei lényegesek voltak a közvélemény formálása szempontjából is, hasonlóan a Szovjetunióban működő kísérleti fotográfusok munkáihoz, amelyek szintén a tömegmédián keresztül hatottak a szélesebb közönségre. Az Egyesült Államok kormánya nyilvánvalóan tartott az összehasonlításoktól és a kommunizmus fogalomrendszerétől, ezért propaganda helyett inkább a népszerűsítés kifejezést használták tevékenységükre.
A Barbican-ben is szereplő, talán legismertebb Lange-kép, a Migrant Mother, pontosan mutatja a fotó feladatának ezt az értelmezését: a szimbolikus képi elemek érzelmek kiváltására szánt, stilizált megjelenítését. A bibliai asszociációkat keltő kép Mária és a kis Jézus sivatagi vándorlását jutattja a néző eszébe.
Az ikonikus fotó mellett, mely egyébként nem tipikus kép Dorothea Lange munkásságát tekintve, olyan kevésbé ismert, szintén a migráció témakörével foglalkozó fotókat is láthatunk, melyek a második világháború alatti japán-amerikaiak internálása során készültek.
Végül pedig számos fotó követi végig az ötvenes évek Amerikájának társadalmi változásait, melyek nagy mértékben változtatták meg a közösségek otthonául szolgáló tereket, a városok összképét is. Lange az emberi szenvedést és a kemény munkát mindvégig nemes célok érdekében dokumentálta, abban a reményben, hogy az élet megpróbáltatásai a politikai reformokat és a pozitív társadalmi változásokat segítik. Tisztában volt a társadalmi különbségekkel és fényképeivel ezeket az egyenlőtlenségeket mutatta fel a problémáktól távol élő amerikai és nemzetközi közvéleménynek.












Nyitókép: Migratory Cotton Picker, Eloy, Arizona, 1940 © The Dorothea Lange Collection, the Oakland Museum of California