A lengyel pavilon Hotel Polonia – Az
épületek következő élete című projektje kapta a 11. Velencei Építészeti
Biennálé legjobb nemzeti kiállításának járó Arany Oroszlánt a szombati
megnyitón és díjkiosztón. A legjobb installációnak járó elismerést az
amerikai Greg Lynn, a fesztivál életműdíját a kanadai Frank Owen Gehry
vehette át, míg a legjobb fiatal építésznek járó Ezüst Oroszlánt a
nemzetközi zsűri a chilei Elemental csoportnak ítélte oda.
A 2008-as
biennálé kiállításai olyan párbeszédre ösztönöznek, melyek
megújíthatják a jövő építészetét – fogalmazott a megnyitón Paolo
Baratta. A biennálé elnöke hozzátette, közvetlenebb eszmecserében
reménykedik az építészet és a társművészetek között.A projektek experimentális jellegét
emelte ki az építészeti seregszemle idei főkurátora, Aaron Betsky. Mint
elmondta, ezek a térrel, a formával, a színekkel és a kompozícióval
folytatott kísérletek szerteágazóak, de nem öncélúak: a jövő
építészetét alapozzák meg.
Mint a nemzetközi zsűri elnöke, Jeffrey Kipnis elmondta, a projektek
elbírálásakor külön vizsgálták, azok mennyire kapcsolódnak a biennálé
idei jelszavához (Out There: Architecture Beyond Building – Odakint:
Építészet az épületen túl). Az amerikai szakkritikus kiemelte azt a
kísérletező kedvet, amely véleménye szerint a kapitalizmus győzelme
után a volt szocialista országokban felszabadult.
Talán ennek is köszönhető, hogy biennálé legjobb nemzeti
kiállításának járó díját a lengyel projekt nyerte el. „A lengyel
pavilonban a zsűri a technológia és az intelligencia olyan
kombinációját ismerte fel, amely az épületek életciklusait vizsgálja,
különös tekintettel a gyengébb gazdasági fejlettségű országokra” –
indokolta az elismerést Paolo Baratta.
„Egyetlen más kortárs építész sem képes Frank O. Gehry-nél
meggyőzőbben bemutatni, mit is jelent a modern építészetben a
kísérletezés” – méltatta az életműdíjjal jutalmazott tengerentúli
építészt Paolo Baratta. Mint a biennálé elnöke megjegyezte, a bilbaói
Guggenheim Múzeumot vagy a Walt Disney Concert Hallt is jegyző Gehry
munkássága átformálta az építészetet, kiszabadítva a konstrukciót a
„kockaépület” határai közül.